י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לאחר ארבעה חודשים

צפו בתיעוד • צבת הים שוחררה למים החופשיים

בחוף ניצנים הושבה הבוקר (שני) לים הפתוח, נקבת צב ים חומה בוגרת, לאחר שנפגעה לפני ארבעה חודשים מקרסי דיג וטופלה היטב • צפו בתיעוד

צפו בתיעוד • צבת הים שוחררה למים החופשיים
צבת הים שוחררה לטבע צילום: מתוך הסרטון

צבת ים הושבה הבוקר (שני) לטבע בחוף ניצנים לאחר שנפגעה מקרסי דיג וטופלה, היא הגיעה למרכז הארצי להצלת צבי ים לפני ארבעה חודשים, לאחר שנפגעה מקרסי דיג. ארתור סדיקוב מצא את צבת הים ודיווח עליה, סדיקוב מספר כי פעל מתוך הרצון לשמור על הטבע ולהוות דוגמה לדייגים ולפוקדי החופים שסביבו.

השבת צבת הים לטבע. קרדיט: ברק גולדשטיין מתנדב רט''ג.

צבת הים הובאה למרכז ההצלה ע"י שגיא נווה-מרום וזהר זינגר, מתנדבות החיבולנס (הסעת חיות בר פצועות מרחבי הארץ אל בית החולים לחיות בר בספארי ואל המרכז להצלת צבי ים).

לאחר קבלת טיפול ראשוני במרכז ההצלה, צבת הים עברה אבחון מעמיק יותר וצילום רנטגן אצל ד"ר צחי אייזנברג במרפאה הווטרינרית "כל חי" ונמצא כי 2 קרסים נתקעו עמוק בושט שלה, אבחון שחייב ניתוח להוצאתם. 

קרסי דיג הם מגורמי הפגיעה הנפוצים בקרב צבי ים באזורנו. הצבים נתפסים בדיג חכות, לאחר שהם ניגשים אל הפיתיון המחובר לקרס ונושכים אותו. סכנת חיים נשקפת כאשר הקרס מחוררת את מערכת העיכול (ושט, קיבה, מעיים), וגורמת לדימום ולזיהומים בחלל החזה והבטן, או כשחוט הדיג נשאר מחובר אל הקרס ונכרך סביב הגפיים והצוואר, מה שגורם לנמק או לחנק. במקרים אחרים, הצב בולע את חוט הדיג עצמו, מה שעשוי לגרום לחסימת מעיים קטלנית.

כאשר הקרס נעוצה בפה או בלוע, מטפלי מרכז ההצלה יכולים להוציא את הקרס באמצעות מכשיר מיוחד, דרך הפה, וללא ניתוח. אך אם הקרס נעוצה בעומק הושט, הקיבה או המעי, הוצאת הקרס אפשרית בניתוח בלבד (כפי שקרה לחיים).

ניתוחים כאלה עשויים להיות מסובכים מאד, משום שהשריון הגחוני הקשה של הצב מקשה על הגישה למערכת העיכול, אך הניתוח של חיים עבר בהצלחה ולאחר תקופת שיקום של כ-4 חודשים, בהם היא שהתה  בבריכת מי ים נקייה, זכתה למעקב וטיפול רפואי מסור ומקצועי  לרבות  מתן אנטיביוטיקה מעקב שקילות שבועיות, וכמובן מזון מתאים, חיים הבריאה ומצבה הרפואי איפשר השבה לים הפתוח ביתה הטבעי.

צבת הים השתחררה לים עם משדר לווייני על השריון, המסייע ללמוד יותר על תנועת אוכלוסיית צבי הים החומים, אשר נמצאת בסכנת הכחדה בים התיכון.

הידע שנצבר ממעקב זה יתרום למחקר על התפקוד של צבי ים משוקמים מפגיעות כאשר הם חוזרים לסביבתם הטבעית. יודגש כי המשדר המותאם למעקב זה ולצבי הים אינו מכביד או משפיע באופן כלשהו על תפקודם של צבי הים.

צב ים שחרור טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד