ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
מה שצריך לדעת בחינוך

"אני לא רוצה": מרידה או עצמאות?

פעמים רבות אנו נתקלים במצב בו הילד מתמרד, מה גורם לו להתפרץ ולמרוד? מדוע יש לו התנגדות לגבולות? וכיצד נצליח להפוך את כח ההתמרדות לעצמאות שתעזור לילד במשך החיים | כל מה שצריך לדעת על עצמאות ומרידות בחינוך

"אני לא רוצה": מרידה או עצמאות?
ילד כועס צילום: unsplash

הוא נכנס הביתה, עם פנים כעוסות וזעופות, אדומות ומזיעות, טרק את הדלת בחוזקה זרק את הילקוט וצעק,

"אני שונא את הבית ספר הזה!", "אני לא הולך לשם יותר!", "נמאס לי מהמורה הזאת, אני שונא אותה ואני לא אלך לכיתה יותר"

חני יצאה במהירות מהחדר, מבוהלת קמעה וכעוסה "מה קרה יוסי?" זה לא פעם ראשונה שהוא מתפרץ ככה, היא חושבת לעצמה.

מה הוא חושב לעצמו יוסי? ילד בן 8 צריך כך להתפרץ, לצעוק ולהתרגז על כולם? "אני שונא אותם", "אני לא אוהב את הלימודים האלה, לא אלך לשם יותר". "יוסי תירגע!! בבקשה".

אבל יוסי ממשיך לצעוק, לבכות ולכעוס. "יוסי תירגע מיד!! היא אחזה בידו וכעסה. "ספר לי מה קרה?"

מה גורם ליוסי בן ה-8 להתפרץ ככה ולמרוד? למה יש ליוסי התנגדות להקשיב, התנגדות למשהו שקשה לו, התנגדות לגבולות? איך עוצרים את זה? מה בכלל צריך לעשות?

לעצור? לא לעצור? עונשים, צעקות, נזיפות לא הועילו וגם לא מועילים. מה כן יועיל כדי למנוע את ההתפרצויות האלה? האם זה טוב? זה לא טוב?

בוודאי תרצי לשאול, מה טוב בהתפרצות הזו ולמה היא מועילה. ובאמת פה הייתי רוצה שתשימי לב ליתרון שיש בהתפרצות של יוסיי ועל זה נדבר. ליוסי יש רצונות!

יוסי רוצה לעשות מה שהוא רוצה, אין זה משנה כרגע אם במקרה הזה הוא צריך להחליט בעצמו או לא, אבל בהחלט חשוב לשים לב לנקודה הזו.

שלכל ילד יש רצונות וחשוב שיהיה לילד רצון ועצמאות, חופש לבטא את עצמו ואת החלומות שלו, שיהיה לו את המקום לחופש הביטוי הזה בלי שאף אחד ימנע ממנו או יעצור אותו מלגדול.

ברוב המקרים שנתקלתי, אימהות שמתמודדות עם תופעה של ילד מתפרץ הן מבוהלות ובאינסטינקט הטבעי הן מנסות מיד לעצור את זה ונבהלות.

אך אם תתבונני תראי שפשוט יש פה ילד שיש לו רצון לבטא את עצמו, יש לו רצון להביע את עצמו- רצון לעצמאות.

אז מה עושים? נותנים לו להשתולל, להתפרע ושיעשה ויחליט מה שהוא רוצה?

זהו אז שלא! אבל מאד משנה וחשוב איך עושים את זה.

ראשית להבין שיש פה ילד שיש לו רצונות ועלינו להתחשב בזה ולשמוע את זה.

כמובן שצורה שבה זה נעשה היא לא תקינה ויש למנוע את זה, לאמר לילד בפירוש מה את לא מסכימה שיהיה, להציב לו את הגבולות הברורים ולעמוד על כך.

"אני מבינה שיש לך מה להגיד, ואני מבינה שקשה לך, אשמח לשמוע אותך אבל ככה לא מדברים"

"אני לא מרשה להשתולל כך, בוא תגיד לי מה קרה ומה אתה רוצה"

כשילד מרגיש שיש מי שמבין אותו, רוצה להקשיב לו ומכיל אותו הוא ילד שלא יפחד להגיד את מה שהוא רוצה וגם ידע להגיד את הדברים בצורה נכונה.

חשוב מאד לשים לב- שאנחנו לא מכבים לילד את הרצונות של עצמו.

לכח המרידה הזה - משמע לעמוד על הרצונות שלי ועל דעתי (אין הכוונה עקשנות..) יש יתרונות עצומים וחשוב שהם יהיו.

מכיוון שילד שעושה מה שהוא רוצה ולא מה שאחרים רוצים זה כח. כח חשוב מאד שהוא יצטרך להשתמש בו בהרבה מצבים בחיים .

ואם נדע לנתב נכון את כח המרידה הזה אז הילד גם ידע להשתמש בכוח הרצון שלו ולהביא אותם לידי ביטוי וגם ידע להביע אותם בצורה ובדרך הנכונה.

אז מה אני כאמא יכולה לעשות על מנת לכוון את כוח המרידה הזה לעצמאות ולא להתנגדות ושימוש בכוח?

התפקיד שלנו זה לנתב את זה נכון. לעזור לילד שלנו להבין שיש לו רצונות והם נפלאים אבל בא נשתמש בהם בצורה הנכונה והמתאימה.

אם אמא של יוסי תיגש אליו ממקום שהיא מבינה שיש ליוסי רצון ויש באפשרותה לנתב אותו נכון ולעזור לו, היא תגיע ממקום ברור.

"יוסי אני מבינה שיש משהו שקשה לך אבל בבית שלנו כך לא מדברים, בוא תגיד לי בצורה יפה מה קרה"

אחרי שהיא תשמע  ותכיל היא תוכל לעזור לו  לפתור את הקושי שלו ממקום טוב עם התחשבות ברצונות שלו וגם עם הצבת גבול

"לבית הספר אתה צריך ללכת, בוא נראה מה אפשר לעשות עם הקושי שאתה מדבר עליו" ואז לעזור לו לפתור

יש יתרונות עצומים בכך שילד יודע מה הוא רוצה מעצמו ועלינו לשים לב שאנחנו מנתבים את זה נכון ולא מכבים את הכוח העצום שלו שיעשה דברים שהוא רוצה, תהיה לו עצמאות משלו ודעות משלו ולא יהיה ילד שמושפע מדעות של אחרים ויעשה כי אחרים אומרים.

בהצלחה!

יוכי דנחי – תומכת רגשית רב תחומית ומנחת הורים- מומחית למשמעת וסמכות, שיטת אימהות מודעת. 

חינוך ילדים מרד עצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד