ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
המתיחות בגבול

זלנסקי ביקש לשוחח טלפונית עם פוטין וסורב

בעוד מנהיגי אירופה מתערבים בניסיון למנוע מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, נשיאה של האחרונה ביקש לשוחח עם מקבילו הרוסי אך נענה בשלילה. בינתיים הולכים ומתרבים החיילים הרוסים בגבולות אוקראינה

זלנסקי ביקש לשוחח טלפונית עם פוטין וסורב
ולדימיר פוטין/ולודימיר זלנסקי צילום: הדס פרוש/שלומי כהן, פלאש 90

נשיא אוקראינה ביקש שיחת טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנוגע להצטברות כוחות רוסיים מעבר לגבול ארצו והמתח המחמיר במזרח אוקראינה, אולם עד כה לא נענתה הבקשה, כך נמסר מלשכת נשיא אוקראינה.

ריכוז הכוחות הרוסים לאורך הגבול מגיע על רקע הפרות הפסקת האש במזרח אוקראינה, מאז שמוסקבה סיפחה בשנת 2014 את חצי האי קרים באוקראינה. יותר מ-14,000 איש מתו בלחימה במזרח אוקראינה והמאמצים לנהל משא ומתן להסדר מדיני נתקעו.

"הגשנו בקשה לדבר עם ולדימיר פוטין. לא קיבלנו תגובה עד כה ואנו מאוד מקווים שזה לא סירוב לדיאלוג", אמרה איוליה מנדל, הדוברת של נשיא אוקראינה היהודי וולודימיר זלנסקי, לסוכנות הידיעות AP. הבקשה הוגשה ב-26 במרץ, כאשר ארבעה חיילים אוקראינים נהרגו מירי מרגמות במזרח אוקראינה.

מנגד דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר ביום שני כי הוא "לא ראה בקשות של זלנסקי בימים האחרונים".

הצטברות הכוחות הרוסיים לאורך הגבול עוררה חששות גם באוקראינה וגם במערב. הנשיא זלנסקי צפוי להגיע בקרוב לפריז לשיחות על הסלמת המתיחות באזור עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כך אמרה דוברת נשיא אוקראינה ביום שני. לדבריה, רוסיה הציבה 41,000 חיילים בגבול עם מזרח אוקראינה ו-42,000 נוספים בחצי האי קרים. מספרים אלה עשויים לגדול ככל שהכוחות "ממשיכים להגיע", אמרה. במהלך שיחה עם פוטין בשבוע שעבר, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה להפסיק את תגבורת הכוחות הרוסים "על מנת להשיג רגיעה במצב".

דוברה של מרקל, סטפן זייברט, אמר אתמול (שני) כי גרמניה עוקבת מקרוב אחר ההתעצמות הצבאית הרוסית לאורך הגבול עם אוקראינה והוסיף כי "המצב מדאיג אותנו מאוד". הקרמלין טען כי רוסיה חופשית לפרוס את כוחותיה היכן שהיא רוצה בשטחה והאשים שוב ושוב את צבא אוקראינה ב"פעולות פרובוקטיביות" לאורך קו השליטה במזרח, רוסיה מתכננת להחזיר את השליטה באזור בכוח. בכירים בקרמלין האשימו כי "פעולותיה של קייב איימו על ביטחונה של רוסיה", והזהירו כי "רוסיה עשויה להתערב כדי להגן על דוברי רוסית במזרח".

נשיא אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר זלנסקי ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד