י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מה עובר עליו?

לאחר עשר שנים של זוגיות טובה הבעל החל להתפרץ על אשתו

שו''ת נפלא בזוגיות הנותן פתרון לשאלות רבות מחיי היום יום | הפעם על זוג הנשוי למעלה מעשר שנים ולפתע החל הבעל להתפרץ על אשתו, מאשים, ומתלונן והתנהגותו הידרדרה בצורה משמעותית, מה ניתן לעשות בכדי לשפר את המצב?

 לאחר עשר שנים של זוגיות טובה הבעל החל להתפרץ על אשתו
צללית. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

משהו מוזר עובר על בעלי

אני ובעלי חיינו יחד עשר שנים בזוגיות טובה. אולם בשלושה החודשים האחרונים, בעלי התחיל להתפרץ עלי בכל אמירה שלי אליו, עד כדי כך שההתנהגות שלו כלפיי הידרדר בצורה משמעותית לכדי אשמות, תלונות וניקור, ומה לא. איני יודעת מה קרה לו, האם אוכל לעשות דבר מה, בכדי שהזוגיות הטובה תחזור במהרה?

תשובה:

מעלת האדם על שאר הברואים היא הדיבור, כפי שנאמר (בראשית ב, ז): "ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" - מתרגם האונקלוס: "לרוח ממללא". ולכן האדם נקרא "מדבר", כי ע"י הדיבור יכול האדם להגיע לשלמותו, כאשר הוא מתחבר לחברה ומגיע על ידם לתובנות, הגם שאינם תמיד לפי תאוות ליבו.

ה' יתברך יצר את האדם מטבעו יצור חברותי, הזקוק להתחברות עם החברה, ובדיבור יש לו את הכוח ואת היכולת להתקשר לאדם ולחברה. אדם שחושב, הוא מעבד את מחשבותיו להברות, ומעבירן כמילים הנשמעות לזולתו. השומע מבין ומפנים את דברי זולתו, ובכך נוצר חיבור רוחני, נפשי ותקשורתי מן האחד לשני. ככל שירבו הדיבורים וההסכמות, כך יתחזק הקשר ויתהדק.

אולם יש לדעת, שלדיבור יש גם את היכולת ליצור פחד, הטחת האשמות, תלונות, הבלטת החסרונות, הגורמים לריחוק ולקושי בינו לבין זולתו.

וכתב בספר "ערבי נחל" (פ' לך לך) בשם הבעל שם טוב: "כי האיש אשר הוא נקי לגמרי, ולא פגם כלל מעולם אפילו כל דהו, אי אפשר לו לראות רע בשום אדם, או שישמע רע שעשה שום אדם, כי לא יזמין לו ה' יתברך לראות רע או לשמוע שום רע.

ולכן כשרואה האדם איזה איש שעושה רע, או שמספרים לפניו מאיזה איש שעשה רע, ידוע ידע בבירור שיש בו שמץ מנהו מאותו הדבר. אף אם הוא צדיק, מ"מ יש בו קצת מהקצת מאותו העניין. והזמין לו ה' יתברך ראיה זו או שמיעה זו, בכדי שישים אל לבו לשוב ולתקן הפגם ההוא, ואז עי"ז ישוב גם האיש ההוא העושה רע, כי הוא תלוי בו. ולסיבה זו הזמין לו ה' הראיה או השמיעה ההיא" ע"כ.

הבעש"ט קובע, כשהאדם הוא טוב לא יזמן לו הקב"ה רע, ואם ראה איזה פחיתות באיזה אדם וכ"ש בבן זוגו, הרי שיש בו גם מן הרע הזה, אולי בפחות כמות אולי בפחות עוצמה, אך גם בו קיים העוול ועליו לתקנו. ולכן אל לו להאשים את בן זוגו, כי כל אשמה היא רק תחזק את ההבנה שגם בו בעצמו יש מן הרע הזה.

ואם קשה לו, מפריע לו, לא נוח לו הדבר הרע שיש בבן זוגו, אדרבה יתקן את עצמו ובכך יתוקן אף זולתו. כי השינוי בזוגיות מתחיל קודם כל בי, ואם אני אשפר את התנהגותי והוסיף רק טוב לבן זוגי בלי תנאים, אזי יתוקן ג"כ בן זוגי והשלום ישרור בבית.

מאת: הרב דניאל פנחסוב - מרצה ויועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט

                                

זוגיות חיי זוגיות התפרצויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד