י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
החבלה בכור בנתנז

האיראנים מודים: הפעולה אורכת שנים; תכנון האויב היה יפה מאוד

העולם ממשיך לעסוק בפיגוע ההרואי שהתרחש שלשום בכור הגרעיני בנתנז שבאיראן. דוברים ומומחים למיניהם במשטר חלוקים באיזה אופן בוצעה החבלה ועד כמה גדול היקף הנזק, אולם כולם מבטיחים כי הנקמה בוא תבוא. חומר נפץ שהוברח בתוך שולחן או שמא פעולת סייבר

האיראנים מודים: הפעולה אורכת שנים; תכנון האויב היה יפה מאוד
אילוסטרציה צילום: unsplash

המתקפה בנתנז פגעה 50 מטר מתחת לאדמה, והרסה את רוב המתקן, לפי הדיווחים, התקיפה בוצעה באמצעות מכשיר נפץ שהוברח למתקן הגרעיני והופעל מרחוק.

המתקפה הישראלית לכאורה על מתקן הגרעין האירופי בנתנז כוונה לתחנת כוח חשמל שנמצאת 40 עד 50 מטרים מתחת לאדמה ופגעה ב"אלפי צנטריפוגות", כך דיווחו כלי תקשורת איראניים.

דובר ממשלת איראן עלי רביעי אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו כי "איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט פעולה נגד מבצעי התקיפה הזו". לדבריו, "הממשלה החליטה להשתמש בטכנולוגיות מעולות ובציוד חדש יותר של צנטריפוגות, כדי לשחזור את הצנטריפוגות שנפגעו".

בתשובה לשאלה אודות פרטי האירוע שהתרחש ביום ראשון במתחם הכור ומידת נזקו, אמר דובר הממשלה: "ביום ראשון אירעה חבלה בכבל אספקת החשמל למערכת מכונות הצנטריפוגה, לא מדובר במתקפה חיצונית ומיקום החבלה ידוע היטב, ניתן לתקן את הנזק במהירות והצוות של ארגון האנרגיה האטומית עובד מסביב לשעון".

דובר הממשלה רביעי אמר עוד כי התגובה תהיה גם "בשטח של התוקפים". הוא הוסיף כי משרד הביון והמודיעין הנגדי האיראני עצרו בחודשים האחרונים כמה "צוותי חיסול וחבלה המזוהים עם שירותי הביטחון הישראליים".

פריידון עבאסי דבני, לשעבר ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן, אמר אתמול (שני) לתקשורת האיראנית כי התקיפה פגעה בתחנת חשמל הממוקמת עמוק מתחת לאדמה והצליחה לפגוע הן במערכת החשמל והן בכבל שהוביל לצנטריפוגות במטרה להפחית את החשמל.

הפקיד האיראני הדגיש כי פעולה כזו אורכת שנים, באומרו "תכנון האויב היה יפה מאוד". דבני הוסיף כי התחנה נבנתה מתחת לאדמה על מנת להגן עליה מפני תקיפות אוויר וטילים, וכי התקיפה בוצעה באמצעות סייבר, ציוד חבלה או חומר חבלה שהכניסו למקום סוכנים.

אתר 'ג'רוזלם פוסט' דיווח, כי התקיפה בוצעה באמצעות מטען חבלה שהוברח למתקן ופוצץ מרחוק. גורם מודיעין אמר היום (שלישי) ל'ניו יורק טיימס' כי ההתקפה השביתה את מערכות החשמל העיקריות וגם את הגיבוי החשמלי.

דבני אישר כי התקיפה בוצעה עם חומרי נפץ שהוברחו למתקן הרכבת הצנטריפוגות במקום, כאשר המטענים הוטמנו בשולחן כבד שהובא למתקן.

אלירזה זקני, ראש מרכז המחקר של הפרלמנט האיראני, הודיע היום (שלישי) בראיון טלוויזיוני כי אלפי צנטריפוגות הושמדו ופגעו במרבית המתקנים בנתנז.

זקני טען כי ציוד מהמקום נשלח לחו"ל והוחזר עם 300 קילו חומרי נפץ שהונח בתוך שולחן כתיבה, בדומה לפיגוע במתקן אחר בנתנז ביולי האחרון.

הגרעין האיראני כור גרעיני תקיפה באיראן נתנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד