י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

דיכאון לאחר לידה • כל מה שרצית לדעת

מדוע מתרחשת תופעת הדיכאון לאחר לידה אצל 15 אחוז מהנשים? מה הם גורמי הסיכון? כיצד מטפלים בה? ובאילו תנאים יש ללכת לטיפול רפואי? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עם עצות לטיפול

דיכאון לאחר לידה • כל מה שרצית לדעת



מצב של דיכאון בזמן ההריון הינו סיבוך הריוני רציני, הדורש התייחסות ובמקרה שלא נצפה שינוי לטובה תוך שבועיים, יש לפנות לטיפול. מצב זה נמצא אצל לפחות 15% מכלל הנשים ההרות. חושבים שסיבת המצב טמונה בשינויים הורמונאליים שעוברת אישה בזמן ההריון. שינויים אלה גורמים לשינויים ביוכימיים שבשילוב עם גורמי סיכון מביאים את האישה לדיכאון.

גורמי סיכון במקרים אלה הם: נטייה תורשתית, מצבי לחץ מוגבר, מצבים קשים בחיים בזמן ההריון, בעיות ביחסים במשפחה, טראומה נפשית קשה, פחד מכישלון, פחדים משינויים פיזיולוגיים, מבעיות כספיות,מהריון ולידה וכד', הריון בסיכון, מחלות פסיכיאטריות שונות של האישה ברקע, הפרעות אכילה, שימוש באלכוהול/סמים בעבר, קשיים בכניסה להריון על רקע הפרעות הורמונאליות, אלימות פיזית/נפשית/מינית בילדות, הפרעות בפעילות בלוטת התריס, מחלות דלקתיות כרוניות במערכת המין, כולל מחלות מין, שימוש מופרז באנטיביוטיקה/תרופות סטרואידים, הפסקת הנקה בלתי צפויה זמן קצר לאחר הלידה, חסכים תזונתיים, הריון ראשון אחרי גיל 30, בעיות בהריונות קודמים ועישון.

חוקר מאוניברסיטת קולומביה מצא, ש-22% מכלל הנשים ההרות מעשנות, מתוכן כ-12% מכורות לעישון. הוא מצא ש-30% מכלל המעשנות ו-50% מהמכורות פיתחו את דיכאון ההריון. מחקר על 9000 נשים בארה"ב גילה, שדיכאון ההריון נפוץ מזה שלאחר הלידה ושכיחותו עולה עם גיל ההריון. במחקר נמצא, שבשבוע ה-18 להריון 11.8% מהנשים סבלו מדכאון, ואילו בשבוע ה-32 – כבר 13.5%.
סימני המצב הם: מצב רוח ירוד, עייפות מתמדת ו/או בלתי מוסברת, הפרעות שינה (נדודי שנה או ישנוניות), עצבנות, חוסר עניין, הפרעות אכילה (חוסר תאבון/רעב מתמיד), חוסר ריכוז, הערכה עצמית נמוכה, מחשבות אובדניות, הרגשת ייאוש והאשמה עצמית.

דיכאון ההריון לא רק מפריע לאישה לתפקד ומחבל ביחסיה המשפחתיים, אלא גם מהווה גורם חשוב בלידות מוקדמות. במחקר באוניברסיטת וושינגטון נמצא שזו גם סיבה לכך שלנשים שחורות יש יותר הפלות: בקרב נשים אלה יש אחוז יותר גבוה של דכאונות ההריון. דיכאון ההריון הוא גם גורם להולדת תינוק עם משקל נמוך. חושבים שזה קורה בהשפעת הורמוני הסטרס.

בין הטיפולים הקונבנציונליים עדיף עד כמה שניתן להסתפק בטיפול פסיכותרפי, כי תרופות פסיכוטיות הינן בעלות תופעות לוואי ויש סכנה מסוימת בהולדת תינוקות עם תסמונת גמילה ועם הפרעות בתיפקוד לב, כליות או כבד כתוצאה מקבלת תרופות אלה ע"י האם ההרה. ב Archives of Pediatric and Adolescent Medicine פורסם מחקר שחקר את הילודים שנולדו אצל אמהות שנטלו תרופות אנטי דיכאוניות כמו: seroxat, prozac prizma, effexor בזמן ההיריון. נמצא, שב- 30% מתוך הילודים האלה היו סימנים לתסמונת גמילה, המאופיינת אצל ילודים בדופק מהיר, נשימה מהירה, הזעת יתר, בעיות במערכת העיכול ובמקרים קיצוניים גם פרכוסים. תרופות אנטי דיכאוניות מקבוצת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitors) התגלו כבטוחות יותר ונותנות אחוז קטן יותר של ילודים עם תסמונת גמילה. רפואה משלימה מציעה את כל הטיפולים שגורמים להרפייה, שינויי התפריט, תוספי תזונה, צמחי מרפא, הומאופתיה ןפסיכותרפיה הוליסטית.

דיכאון הינו אחד התסביכים הנפוצים ביותר של הריון ולידה. בנוסף לכך מחלה זו הרבה פעמים לא מטופלת כלל, מאחר ושינויים פיזיולוגיים שחלים בגוף האישה בזמן ההריון גורמים לתסמינים דומים: עייפות, שינויים במשקל, מצב רגשי בלתי מאוזן, הפרעות שינה – כל אלה יכולות להיות גם תגובות נורמליות בזמן ההריון ואחריו, אך גם סימנים לדיכאון פרינטלי.

גם לאחר הלידה יכול להתפתח דיכאון (דיכאון שלאחר הלידה) כתוצאה משינויים הורמונאליים חדים: רמות הפרוגסטרון והאסטרוגן בזמן ההריון עולות בהרבה ותוך 24 שעות אחרי הלידה הן יורדות חזרה בצורה דרמטית. גם רמות הורמוני בלוטת התריס יורדות וזה יכול לגרום לירידה במצב רוח, חוסר עניין, עצבנות, חולשה, ישנוניות ועליה במשקל. לכן, יש לערוך פרופיל הורמונלי ובמקרה של היפוטריאוזיס לטפל בבעיה.

סיבות נוספות ו/או תומכות בדיכאון לאחר הלידה הן: חרדה בזמן ההריון, מתח וחוסר שינה המפריעים להתאושש לאחר הלידה, הרגשת חוסר שליטה על החיים, על הזמן ועל הגוף, צורך פנימי להיות אם אידיאלית וחוסר יכולת להגיע למצב זה, חוסר תקשורת עם אנשים נוספים ואילוץ להיות באותו חדר במשך הרבה זמן.

על מה בעיקר לשים לב?

התסמינים שיש לשים אליהם לב לאחר הלידה הם: עצבנות, חרדה, עצבות, ייאוש, נטייה מוגברת לבכות, חוסר אנרגיה, פחד להזיק לתינוק, איבוד עניין בתינוק, הפרעות אכילה, האשמה עצמית, הרגשת חוסר יעילות. אם סימנים אלה לא חולפים תוך שבועיים, מומלץ לפנות לעזרה.

תסמינים פיזיים שיכולים להצביע על דיכאון לאחר הלידה הם: כאבי ראש, כאבים בחזה, גב וצוואר, טכיקרדיה, טכיפנואה. חשוב להבדיל בין עצבות זמנית המאפיינת את התקופה שלאחר הלידה לבין דיכאון. ההבדל המהותי הוא בכך שדיכאון משפיע על מצבה הכללי של האישה ועל תיפקודה.

תקופת העצבות מאופיינת במצב רוח בלתי יציב, בהתקפי בכי, עצבות ו/או עצבנות, הפרעות תאבון והרגשת בדידות. תסמינים אלה אינם חדים במיוחד וחולפים מעצמם. עזרת בן זוג, עזרה חיצונית ושינה כל זמן שהתינוק ישן עוזרים משמעותית לקצר תקופה זו.

הנקה היא אחת התרופות הטובות נגד דיכאון לאחר הלידה, שהטבע עצמו הכין לנו. הורמון אוקסיטוצין, המופרש בזמן ההנקה הינו בעל פעילות אנטי-דיכאונית. דיכאון שלאחר הלידה יכול להתפתח בכל עת תוך שנה מיום היוולדו של הילד. נמצא קשר בין דיכאון לאחר הלידה לבין תינוקות שסובלים מכאבי בטן קשים במיוחד ומתנהגים בחוסר שקט מיוחד. טרם ברור, מה גורם למה: דיכאון האם להתנהגות התינוק או התנהגות התינוק לדיכאון האם.

פסיכוזה שלאחר הלידה הינה מחלה יחסית נדירה ונמצאת אצל כ-1-2 נשים מתוך 1000. המחלה מתעוררת תוך 6 שבועות לאחר הלידה. נשים שחולות בה הן בדרך כלל נשים שסובלות מהפרעות נפשיות שונות. פוסט-פרטום פסיכוזיס מתבטא בשינויים חדים במצב רוח מאפטיה לאייפורייה ודורש מעקב צמוד של פסיכיאטר.

מחקרים אחרונים גילו ששינויים בחיים גורמים לדיכאון פוסטנטלי גם אצל האבות. יתכן אפילו מצב, בו שני ההורים ילקו בדיכאון. מצב זה כמובן מסוכן לילד. רק פסיכיאטר מומחה מוסמך לתת אבחון סופי.

עצות לטיפול בדיכאון שלאחר הלידה

עצות שתעזורנה להתגבר על דיכאון שלאחר הלידה:

- תשתדלנה להתרחק מאנשים לא נחמדים

- אל תאזנה לחדשות

- אל תקשבנה למוזיקה שמכניסה למתח (רוק וכד')

- תרבינה במקלחות, לכנה לים או לברכה לשחות. מומלץ גם לשבת על שפת הים ולהקשיב לרשרוש המים.

- תתעמלנה על בסיס יומי. הקפדנה לא לפספס אפילו יום אחד.

- תעסוקנה ביוגה/תרגילי נשימה/מדיטציה. קבלנה טיפול רפלקסולוגי. אם הדימום הסתיים, אתן יכולות לעשות גם עיסוי מרגיע (משחרר).

- נצלנה כל הזדמנות כדי לישון. אל תשכחנה לכבות את כל הטלפונים לפני שאתן הולכות לישון.

- נצלנה כל הצעת עזרה.

- אל תוותרנה על הנקה. בזמן ההנקה תקפדנה לשבת נוח, עם מוזיקה נעימה ברקע.

- כשאתן יוצאות עם העגלה, אל תשבנה על הספסל. טיילנה, גשנה לחנות, קנינה משהו לעצמכן.

- דברנה עם הבעל, תאכלנה איתו ביחד לפחות ארוחה אחת ביום, תטיילנה איתו לפחות 20-30 דקות לפני השינה (עם עגלה או בלי).

לרפואה משלימה יש פתרונות יעילים לטיפול בבעיות רגשיות, הפרעות התנהגותיות ודיכאון בזמן ההריון ולאחר הלידה. הטיפולים בהומיאופתיה ובצמחי מרפא יעילים במיוחד. אם האישה כבר מקבלת תרופות מרשם, ניתן לתמוך בטיפול הפסיכיאטרי שלה על ידי אותן השיטות (בתיאום עם הפסיכיאטר בלבד). טיפול נטורופאתי תומך ומעצים את האפקט שנותנים הכדורים, והדבר מאפשר לפסיכיאטר בצורה הדרגתית להוריד את המינון – עד הסרת התרופה כלל. יתרונו של טיפול נטורופאתי הוא בכך שהוא לא יוצר תלות, ובכך שאין לו תופעות לוואי, בזמן שלתרופות מרשם יש תופעות לוואי ואחרי הלידה האישה רגישה במיוחד לתופעות לוואי אלה. חלק מהתרופות גם חודר לחלב אם. חלק מהם כתוצאה מהחדירה הזאת מפתח מחלה אצל הוולד.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות אבחון וריפוי נוספות). טל. לתגובות ושאלות: 0548450103

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד