ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
חוסר התחשבות ואטימות

שערורייה: משפחות שכולות מתקשות לפקוד את קברי יקיריהן

משרד הביטחון שינה נהלים ולכן משפחות שכולות מתקשות לפקוד את קברי יקיריהן. מדי שנה סיפק משרד הביטחון הסעות לבתי העלמין הצבאיים, השנה נקבע כי המשפחות השכולות יזמינו הסעה באופן פרטי ויקבלו זיכוי. אב שכול: "אני נמצא באזור צפת ובית העלמין ברמלה, הגיוני לבקש מהורה להוציא 2000 שקל?"

שערורייה: משפחות שכולות מתקשות לפקוד את קברי יקיריהן
יום הזיכרון. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מדי שנה ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, מספק משרד הביטחון הסעות לבני המשפחות השכולות אל בתי העלמין הצבאיים. המשפחה מתקשרת מבעוד מועד, וההסעה מגיעה אל בית המשפחה בבוקר יום הזיכרון. אלא שהשנה גילו בני משפחות השכול לתדהמתם כי הנוהל השתנה ומעתה הם יצטרכו להזמין הסעה על חשבונם, להציג קבלה ובהמשך לקבל זיכוי.

ואם בשנה רגילה נראה לא לעניין להטריד את המשפחות השכולות סביב יום הזיכרון בענייני הוצאות ובירוקרטיה, אז בשנת קורונה בה משפחות רבות ספגו פגיעה כלכלית קשה ההחלטה נראית תמוהה אף יותר. כך דיווחה בת-אל בנימין באתר 'חדר מצב'.

אב שכול מספר כי מאז איבד את בנו, חרב עולמו. ויש לו בטן מלאה על התנהלות המשרד כלפי המשפחות, אותו משרד שביממה האחרונה סופג ביקורת קשה גם בנוגע להתנהלותו כלפי הלומי הקרב.

"אני גר באזור צפת ובית העלמין נמצא ברמלה כל שנה שולחים מונית ומחזירים אותך אחרי הטקס. השנה התקשרתי למשרד הביטחון ודיברתי עם הנציגה, בת שירות, ואמרתי לה שאני רוצה להזמין בבקשה הסעה ליום הזיכרון", סיפר האב בשיחה עם 'חדר מצב'. "היא קוטעת אותי ואומרת אני מצטערת אבל השנה יש הוראות חדשות. אי אפשר הסעה. השנה אתם צריכים להזמין מונית ממקום המגורים והם לוקחים אתכם ומחזירים אתכם, אתם משלמים, ושולחים לנו את הקבלה שאתם מקבלים. תקבלו את זה בקצבה הבאה".

אחד האנשים שהופתעו מהגישה החדשה של משרד הביטחון הוא יוחנן אדרי, אביו של רס"ב אורון אדרי ז"ל, לוחם ימ"מ שנהרג בתאונת אופנוע טרגית במהלך אימון פרטי עם חבריו ליחידה לפני 13 שנים. אורון היה ביום חופשי וכדי להתמקצע נהגו הוא וחבריו לצוות הממוכן להתאמן ברכיבה.

"ביררתי כמה עולה מונית - 2000 שקל", אמר האב שבשנה האחרונה איבד את פרנסתו בתקופת הקורונה ואוסף בקבוקים למחייתו. "2000 שקל זה נורמלי לבקש מהורה להוציא? מן הסתם הם יודעים מה המצב שלי". יוחנן ביקש לדבר עם האחראית, אך בת השירות הסבירה כי אלו הנהלים.

"אני לא הראשון ולא האחרון. משפחות מתפרקות והם בשלהם. במשך 13 שנה לא קיבלתי טלפון אחד ממשרד הביטחון שיגידו לי כאב שכול מגיע לך א', ב', ג', ד' אני יודע רק אחרי שאני שומע ממישהו אחר".

"אמרתי להם: 'בואו נעשה הסכם, תחזירו לי את אורון ואני מוותר על כל מה שכלול באב שכול. נתתי לכם אותו היה גיבור ישראל'. שבועיים לאחר שנהרג הוא היה צריך לקבל פרס מצטיין נשיא, הוא לא ידע על זה. אני גאה שהבן שלי נפל כדי שארץ ישראל תהיה. אני גאה שהדם שלו מחלחל ברגבי ארץ ישראל שהובטחה לנו ע"י בורא עולם ואז באים כל מיני שליחים שאין להם זכות שמים לך עוד מכשול ועוד מכשול", הוסיף האב.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כדלהלן:

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, משפחות שכולות (מקרבה ראשונה) זכאיות להסעות לבתי העלמין לצורך התייחדות עם זכר יקיריהן.

במטרה לשפר ולהנגיש את השרות, ולאור פניות של משפחות שכולות לאפשר היסעים באופן אחיד, הוחלט השנה, בתיאום עם ארגון "יד לבנים" וארגון אלמנות ויתומי צה"ל, על שינוי אופן ההזמנה וביצועה באופן עצמאי ע"י המשפחה. בעקבות השינוי, כל משפחה יכולה להזמין הסעה בהתאם לצרכיה ולמקום מגוריה, וזאת ישירות מול חברת ההסעות/תחנת המוניות. המשפחות יקבלו החזר כספי על הנסיעה בהתאם לתעריף של משרד התחבורה. במידה ומשפחה נתקלת בקושי בביצוע ההזמנה, הנושא מטופל באופן פרטני.

בשל המורכבויות הכלולות בהגעת משפחות מחו"ל ולאור הנחיות משרד הבריאות נוכח נגיף הקורונה, משפחות המתגוררות בחו"ל יזמינו באופן עצמאי כרטיסי טיסה ובית מלון. גם במקרה הנ”ל יקבלו המשפחות החזר כספי, בהתאם לתעריף שנקבע.

יום הזיכרון משפחות שכולות משרד הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד