י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
צל כבד

האם ההתקפה בנתנז תשפיע על הסכם הגרעין?

ההתקפה על מתקן הגרעין האיראני בנתנז מטילה צל גדול על חידוש השיחות העקיפות בין ארה"ב לאיראן באשר לחזרה להסכם המגביל את תוכנית הגרעין האיראנית

האם ההתקפה בנתנז תשפיע על הסכם הגרעין?
חסן רוחאני צילום: Amir Levy/Flash90

איראן וארה"ב ממשיכות בשיחות על רקע הדיווח על פיצוץ בכור הגרעיני בנתנז, אולם ההתקפה וההרס המשמעותי שגרם להפסקת יכולת העשרת האורניום האיראני, וסיפים אי וודאות לדיונים שנקבעו היום בווינה. כך דווחה סוכנות הידיעות AP.

ההתקפה נותנת לשני הצדדים סיבה להקשיח את עמדותיהם, ובכל זאת לכל אחד מהם יש תמריצים להמשיך את השיחות, נאמר בדיווח. איראן רוצה שוושינגטון תסיר את הסנקציות שגרמו לפגיעה קשה בכלכלה האיראנית, כולל צעדים שאינם קשורים לתוכנית הגרעין שלה. הם מתעקשים שהסנקציות יוסרו לפני שהיא תחזור להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 על ידי הנשיא ה-44 ברק חוסיין אובמה, ואשר הנשיא שלאחריו דונלד טראמפ, הוציא את ארה"ב ממנה בשנת 2018.

ממשל ביידן נקט בינתיים בגישה של עמימות, לא שיבח ולא גינה את המתקפה. עם זאת דוברות הבית הלבן ציינה כי ארה"ב "לא הייתה מעורבת" ואין לה "שום דבר להוסיף לספקולציות לגבי הסיבות". על פי ה'וול סטריט ג'ורנל', לממשל ביידן לא נמסרה הודעה מוקדמת על התקיפה.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התלונן בפני מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס על ההתקפה וכינה אותה "טרור גרעיני ופשע מלחמה".

הפיצוצים גרמו להשמדה מוחלטת של מערכת החשמל הפנימית במתקן העשרת האורניום באיראן במבצע של ישראל לכאורה, כך אמרו ביום ראשון בלילה שני גורמי מודיעין ל'ניו יורק טיימס'.

ביום שלישי הצהיר שר החוץ האיראני זריף כי ההתקפה על מתקן הגרעין בנתנז על ידי ישראל הייתה "הימור רע מאוד" שתחזק את ידה של איראן בשיחות עם המעצמות הגדולות להחיות את הסכם הגרעין. במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הרוסי בטהרן, אמר דובר משרד החוץ האיראני, כי איראן תגיב להתקפה בזמנים שהיא תראה לנכון.

הסכם הגרעין האיראני נתנז תקיפה באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד