י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

שדרות רוטשילד - כל כך הרבה ברחוב אחד

ארכיאולוגיה, היסטוריה, טבע, נוף וסיור עירוני קסום באחד הרחובות הותיקים והיפים בת"א

שדרות רוטשילד  - כל כך הרבה ברחוב אחד



סוג :רגל
מקום: תל אביב יפו
אורך המסלול (ק"מ): 2
משך הטיול 2 - 4 :שעות
תחנת הרכבת: תל אביב - ההגנה
נקודת סיום :היכל התרבות, תל אביב
דרגת קושי: קל
עונה: סתיו, חורף, אביב, קיץ
סוג המסלול: קווי
תחומי עניין: ארכיאולוגיה/היסטוריה, טבע ונוף, סיור עירוני
התאמה לנכים: מסלול מותאם לנכים

המרחק בין תחנת רכבת ההגנה לשדרות רוטשילד הוא כ 1.8 קילומטרים. כדי להגיע לתחילת מסלול הטיול אפשר ללכת ברגל, כעשרים דקות הליכה, בלי פקקים. ביציאה מתחנת הרכבת פונים שמאלה וצועדים לאורכו של רחוב לוינסקי לכיוון מערב, עד החיבור עם רחוב הרצל. פונים ימינה עד שמגיעים לשדרות רוטשילד. אפשר גם לקצר מרחקים בעזרת האוטובוס - קווים 4 ו-5 של דן, נמצאים בקומה הרביעית בתחנה המרכזית החדשה. הנוסעים עם קו 5 ירדו בתחנה הראשונה בשדרות רוטשילד ומי שבחר את קו 4 ירד בתחנה ברחוב אלנבי פינת אחד העם ויצטרך לצעוד חזרה כמה מטרים עד שדרות רוטשילד. אפשר גם עם מוניות שירות מספר 4 ו-5 ולבקש מהנהג לרדת בשדרות רוטשילד. האפשרות המהירה ביותר היא נסיעה במונית פרטית.



בתחומי אחוזת בית

במגרש חניה, בשדרות רוטשילד, מול בית מספר 2 היתה תחנת האוטובוסים [1] של תל אביב, שאקליפטוס ענק עדיין מצל עליה. ממערב - השכונות שקדמו לתל אביב, כמו נווה צדק, וממזרח - המשך השדרה.

בפינת רחוב הרצל נמצא ביתם של יוסף אליהו שלוש ורעייתו האהובה פרחה, לבית מויאל. שלוש, סוחר, עסקן ציבור וקבלן בניין, נולד ביפו. הוא היה בין מקימי 'המגן', גוף שריכז אינטלקטואלים יהודים וערבים. הרעיון היפה לא מצא תומכים רבים, לא כאן ולא כאן.

בבית מספר 12, מהיחידים שנותרו משכונת אחוזת בית, גר הדוור פוגל, שנרצח בנסיבות עלומות בשנת 1939. על הקיר צויר בימי המנדט סמל האצ"ל ונרשמה מובאה מהספר "שמשון" של זאב ז'בוטינסקי. הכתובת לא נמחקה עד היום.

אנדרטת המייסדים, לקראת אמצע השדרה, עומדת במקום שבו צולמה התמונה המפורסמת של הגרלת מגרשי תל אביב, ובה נראים עשרות אנשים תוהים אם קברו את כספם בחולות או עשו עיסקה שתניב ברכה לנכדיהם. שמותיהם מופיעים על האנדרטה. מול האנדרטה, באופן אקראי אך סמלי, הבית שבו הוכרזה מדינת ישראל. כאן גרו צינה ומאיר דיזנגוף, ראש העירייה הראשון. בהנהגתו של דיזנגוף הפכה השכונה הקטנה לעיר תוססת. היום פועל בבית מוזיאון התנ"ך.



מאקליפטוס ועד שיקמה

יוצאים מאחוזת בית ונכנסים לשכונת נחלת בנימין. בבית שברחוב רוטשילד 23 גרה משפחת שרתוק. עדה שרתוק נישאה לאליהו גולומב, מפקד ההגנה. בביתו הפרטי ריכז גולומב את ההנהגה הבטחונית של היישוב, ולימים נפתח כאן מוזיאון ההגנה.

וכעת פינת רוטשילד-אלנבי, פעם המרכז של העיר. כאן גרה משפחת לדרברג, בין מרפסות שמעקותיהן מפורזלים כמנורה, ובין קירות חיצוניים שבהם קבועים אריחי קרמיקה תוצרת 'בצלאל', מעוטרים על פי מיטב האתוס הארצישראלי. מימין מלון בן נחום, בניין שתוכנן על ידי יהודה מגידוביץ' ובראשו כיפה, מחווה תמימה לנופי המזרח.

מגדל ציון ובית אלרוב - גושי זכוכית אטומה המתנשאים מעל השדרה. בין שני האקווריומים הללו נמצא בית לוין, לשעבר בית השגרירות הרוסית. הבית זכה לשימור מקיף ובמהלכו נתלה על קורות פלדה ותחתיו נחפרו שבע קומות של מרתפי חניה.

ממשיכים מזרחה. וילות נאות בצד בנייני משרדים מודרניים. כאן גרו שועי העיר ונכבדיה, קונסולים, תעשיינים, סופרים, אנשי עסקים ועיתונאים. חלק מהבתים זקוק לשיקום, חלק עבר שיקום וחלק עבר מן העולם. שימו לב לבית שמספרו 81, שתוכנן על ידי יוסף ברלין, והוא עשוי לבני סיליקט היוצרות משחק של נפחים והצללות.

בפינת רחוב מזא"ה ניצב בית אנגל שתיכנן זאב רכטר. זהו הבית הראשון בעיר שנבנה על עמודים. יודעי דבר מחשיבים אותו לפנינה אדריכלית, למרות מצבו העגום. בבית שמספרו 96 גרה משפחת פרידמן. הבית שוקם ועל מרפסתו הציבה האמנית עפרה צימבליסטה פסלים בדמות שלושה זמרי אופרטות בכחול, צהוב ואדום.

הגענו לכיכר התזמורת הפילהרמונית, שהיתה ראויה לשמש לצרכים רומנטיים יותר ממגרש חניה. כיום כל המתחם נמצא בשיפוצים שבסופם יעמוד מגרש חנייה משוכלל יותר. בתחומי המגרש מוצב פסלו של מנשה קדישמן "התרוממות", ומאחוריו בית הבימה, היכל התרבות, ביתן הלנה רובינשטיין [18] וגן יעקב - שילוב מרתק של שקמים עתיקות וצמחייה ומרכזי תרבות.

זהו. מתחילים באקליפטוס האוסטרלי, ומסיימים בשיקמה האפריקאית, וכל זה דרך שדרה אירופית ובלי לצאת מאסיה. ממש אמריקה. על מנת לחזור לתחנת רכבת ארלוזרוב אפשר לקחת את קו 70 העובר בתחנה הצמודה לאגפו של ביתן הלנה רובינשטיין ברחוב דיזנגוף. ניתן גם לקחת קו 5 מהתחנה מול ביתן הלנה רובינשטיין, ברחוב טרס"ט 17. אפשרות נוספת היא לתפוס מונית מזדמנת ברחוב או לפנות לתחנת מוניות הבימה ברחוב טרס"ט 4.

כדאי לדעת: בימי שלישי ושישי בבוקר יש יריד אומנים במדרחוב נחלת בנימין. מומלץ לשלב את היריד בטיול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד