כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

איך ניצל ח"כ מקלב מהוקעה ב'יתד נאמן'

רשות המסים מצאה יעד חדש: 'שנוררים' חרדיים היוצאים לחו"ל • ומשרד החינוך לא מתיר לחנך ילדות ברוח יהודית צרופה, אבל מאשר לכתות מסוכנות לנהל בתי ספר • טורו של יצחק נחשוני

איש של אהבת חינם. ח"כ אורי מקלב
איש של אהבת חינם. ח"כ אורי מקלב



המכתב המצונזר של ח"כ מקלב ב'יתד נאמן'

כמה שעות בלבד בטרם התרגש עלינו צום תשעה באב, שעמו מופיעים תמיד כרוכים דברי התוכחה וההטפה נגד 'שנאת החינם', הופיע 'יתד נאמן' במהדורה החינמונית שלו, ביום ב' במקום ג', וניצל את ההזדמנות האחרונה למלא את המעט שהחסירה תמצית השנאה הזו בימי בין המצרים ובתשעת הימים.

הידיעה של יחיאל סבר, שהתפרסמה בקדמת עמוד 2 של העיתון, בהחלט מקום חשוב, יכלה לבשר יותר מסתם רצון טוב, ולהוכיח שיחסי ליטאים-חסידים, אינם מתוחים עוד כפי שהיו בעבר. היא יכלה להותיר את הרושם הנהדר שח"כ רציני כמו אורי מקלב, גם אם הוא נציג של 'דגל התורה' הליטאית, יכול לדרוש את כבודו של הבעש"ט, מחולל החסידות, והדברים יופיעו בעיתון שכל מהותו היא הדרך הליטאית. אבל סבר, לא אפשר למקלב להציג את האמת המושלמת שלו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במעשיו, ואנחנו נאלצים שוב, להשלים את העיקר שהיה חסר באותה הידיעה.

היא סיפרה על מכתב ששיגר מקלב, יו"ר הלשכה לפניות הציבור של הכנסת, אל אורן וינברג, מנהל הספרייה הלאומית של האוניברסיטה העברית, שבו הוא מתריע על סילופים ועיוותים חמורים המוצגים בכיתובים המלווים את המוצגים בתערוכת 250 שנה לבעש"ט, המתקיימת בספריה, ופוגעים ברגשות המבקרים במקום.

"הנני פונה אליכם בעקבות פנייתו של הרב משה אייזיק בלוי, חוקר תורני, ועוד פניות רבות שקבלתי בנושא מאזרחים שביקרו בתערוכת 250 שנה לבעש"ט, המתקיימת בימים אלו בספריה, ובפיהם טענות חמורות על מהימנותם של הכיתובים המופיעים לצד המוצגים, כמו גם על דברי ההסבר המופיעים בקטלוג התערוכה" - מצוטט ח"כ מקלב מתוך מכתבו, ב'יתד נאמן'.

את שמו של הבעש"ט בקושי מזכיר העיתון. פעמיים הוא מופיע בידיעה, פעם בכותרת ופעם בגוף הידיעה, אבל כל זה רק בהקשר עם התאריך שבו מוצגת התערוכה שנגדה יצא קצפו של מקלב - "250 שנה לבעש"ט". אף לא התייחסות אחת נוספת יש שם לאישיותו של הבעש"ט ואפילו לא לשמו, אבל יש שיאמרו שגם זה כבר יותר מדי.

לא מי שהמכתב עצמו שעליו מתבססת הידיעה של סבר מונח לפניו. מסתבר שאת העיקר, שידרת המכתב, החסיר סבר, כנראה בהכוונת עורכיו. בדיווח שלו, 'יתד נאמן' עשה למקלב בדיוק את מה שהתערוכה עשתה ל...בעש"ט - סילף את דמותו ואת אישיותו.

מקלב, כבר אמרנו, התעלה במכתב על שייכותו החוגית-אישית, וכותב בין השאר: "אציין ואדגיש כי רבים ממבקרי התערוכה הינם יהודים המשתיתים אורחות חייהם על תורת הבעש"ט, מייסד תנועת החסידות, ומגדולי מנהיגיו של העם היהודי בדורות האחרונים. דבר זה חורה להם ופוגע ברגשותיהם ביותר".

'יתד' לא מצא לנכון לצטט קטע חשוב זה במכתב, שהרי הוא מביא עמו הודאה שיש ציבור גדול בישראל המשתית את אורחותיו על תורת הבעש"ט, ועל זה, כמובן, אסור לדבר בקול, בעיקר לא ב'בטאון ההשקפה', גם אם הדברים נכתבים במכתב גלוי של ח"כ מ'דגל התורה'.

יותר יש לשבח את ח"כ הרב אורי מקלב על תעוזתו, ולגנות את 'יתד נאמן' על צרות העין והצמצום בעקבות כתיבת הקטע הבא במכתב, ואי הבאתו בעיתון למרות חשיבותו הרבה.

"גם הכיתוב לצד איגרתו של הבעש"ט לבעל ה'תולדות יעקב יוסף', רבי יעקב יוסף מפולנאה, המטיל דופי במהימנותה של האיגרת והמציג את האיגרת כמזויפת, מקוממת ביותר" - קובע מקלב, ובהמשך משפט המחץ המאלף: "אדמו"רי חב"ד בדורות הקודמים, סמכו ידיהם על איגרת זו, ואישרו שאיגרת זו היא מכתב קודשו של הבעש"ט"...

לא היה דבר מתאים יותר לבטא בערב תשעה באב השתא את 'אהבת החינם', מהתבססות של ח"כ הרב מקלב על אדמו"רי בית חב"ד ובוודאי כשמבחינת 'יתד נאמן' זו התגרות של ממש.

אם גם 'יתד נאמן' לא פרסם את דבריו אלה של ח"כ מקלב, במבט שני הם ראויים בכל זאת לאיזושהי מידה של הערכה - לפחות על כך שהבליגו ולא הוקיעו אותו על דבריו.

בימינו גם זה משהו.

משביתי השמחות

'עונת השמחות', המתחילה הערב, בשעה טובה ומוצלחת, מביאה עמה השנה צורת היטפלות חדשה מצד השלטונות, ה'מתקדמת' ביותר העונה להגדרה 'מידת סדום', שנועדה להשבית את השמחות בבתי ישראל.

אחרי שיעקב רייניץ, סיים את התפקיד שהוטל עליו, להופיע כמכחיש של הסכסוך הגדול שפרץ בין עורכי 'המודיע' וסגן השר יעקב ליצמן, שפרץ על רקע הביקורת שנמתחה בעיתון על תוכנית השיניים חינם שלו, הוא שב לאיתנו ולמה שהוא באמת מצטיין בו - ומפרסם היום חשיפה בלעדית במקומון 'כל מקום', המצורף לעיתון ביום ד'.

מבחינה מקצועית היתה צריכה הידיעה הזו לתפוס את הכותרת הראשית של העיתון, ולא להידחק למקום השולי שהיא מופיעה בו, אבל אנחנו יכולים להניח שהיא היתה אמורה להיות הכותרת הראשית של המוסף הכלכלי 'מדורים', אך מאחר שהוא לא הופיע אתמול, בשל ט' באב, התגלגלה לה אל המקום הפחות בולט וחשוב הזה, שממנו אנחנו 'גואלים' אותו.

רייניץ מדווח כי רשות המסים זימנה לחקירה כמה 'שנוררים' היוצאים לחו"ל, כדי לגייס תרומות לחיתון ילדיהם, ואפילו כאלה שיצאו לאסוף כספים לצרכים רפואיים מיוחדים.

לפי הידיעה, חלק מאותם אנשים, שידוע כי רשות המסים נטפלה אליהם קבלו, בשלב הראשון, בעקבות נסיעותיהם לאסוף כספים, דרישה ל'הצהרת הון'. חלק אחר קיבל זימון ישיר לחקירה.

ר' יוסל (שם בדוי) הוא אחד מאלה שמזלם שפר פחות, כמו לאורך כל חייו, והוא זומן לחקירה.

"לאחר שנכנסתי לחדר נשאלתי על ידי האיש שישב מולי: מה אתה עושה בחיים?" עניתי לו: "אני לא עובד כי יש לי טיפולים רפואיים קשים בעין" - מתאר ר' יוסל את שעבר עליו - "אבל אני רואה שנסעת הרבה לחו"ל", המשיך האיש לשאול.

"נכון" - עניתי בלי להוסיף דבר.

"לגייס כספים?" - שאל הפקיד.

"כאן התחלתי לספר לו שהיתה לי בעיה של לחץ בעין והייתי אמור לעבור ניתוח. בחו"ל הצליחו לטפל בי ומאז אני נוסע לטיפולי מעקב.

הפקיד - כך על פי סיפורו של ר' יוסל לרייניץ - לא הסתפק בתשובה .

"כמה כסף אתה מגייס בכל ביקור בחו"ל?" - הוא נשאל בנוקשות. "ראיתי שכל הנתונים מופיעים על המסך שלו והחלטתי להתעלם מן הבושה, ולספר לו שבשנה האחרונה אירסתי, במזל טוב ובשעה טובה ומוצלחת, שני ילדים בבת אחת, ויצאתי לחו"ל לגייס את הכסף המינימלי הדרוש להוצאות חתונה".

"אז כמה גייסת שם 50 אלף דולר"? - נשאל ר' יוסל.

"לא" - עניתי בגלוי - "גייסתי שם בסביבות 30 אלף. אני לא נותן דירות לילדים, וזה המינימום הנדרש לחתן ילדים".
ר' יוסל המשיך בהסבריו כי מדובר בצרכים רפואיים ובנישואי ילדים, אבל הפקיד לא ממש הקשיב לו וסיים לכתוב על הדף את שרצה לשמוע והורה לו: תקרא ותחתום!

ר' יוסל קרא ומצא שנכתב שם, בין השאר, שהוא עוסק ב...גיוס כספים. הוא סירב, כמובן, לחתום.

"אמרתי לפקיד: שמע, אתה כתבת כאן דברים שלא אמרתי לך ואין שום סיבה בעולם שאחתום על המסמך הזה".

האיש רטן, שינה משהו בנוסח ושאג לר' יוסל:

"תחתום!".

ר' יוסל נבהל וחתם.

רייניץ מצרף לידיעה חוות דעת מקצועית של רואה חשבון, שנראה שהוא עצמו אינו מעז להתייצב בתקיפות מול שלטונות המס ומשיב לשאלות על חוקיות הדברים כמי שדורך על ביצים.

הוא עוד עלול להיחקר איפה קנה את התבניות...

גם רייניץ עצמו, מפרסם מאמר בנוסח 'תרגיעו' תחת הכותרת "אין מקום לבהלה".

עלינו זה לא עבד - יש מקום לבהלה!

גם במדינת ישראל שכבר קיצצה בכל מה שהיה משענתם האחרונה של החלכאים, והנדכאים, ואפילו את המים שבהם ניתן להרטיב מעט את פת הלחם היבשה של אוכלי הפת במלח, ייקרה בשרירות לב, השבתת שמחת חיתון ילדים או סעודת הודיה על רפואת ראש משפחה, היא לא עלית מדרגה נוספת אלא כטיפוס על ה'אברסט'.

אפילו בסדום לא ביטלו חגיגות מהסוג הזה והם נערכו שם כמו בגני האירועים ובחצרות המיליונרים שלנו בבצרה, בסביון וכפר שמריהו. איש, כמובן, לא בא לבדוק מהיכן הכסף, וראשי המס, שתמיד עבדו קשה בהיטפלות אל המסכנים דווקא, שימחו אז כמו היום את מצפונם, כשהיו בין המוזמנים והנהנים. כך עד עצם היום הזה.

כנראה, שלמרות שיש למדינה ראש ועדת כספים משלנו, מישהו ברשות המסים סבור שרק למדינה חולה מותר ל'שנורר' כסף בחו"ל ולא לאזרח פרטי. היא הרי לא עושה בכסף הזה כל שימוש כדי לרפאות את המחלות אלא דווקא מעמיקה באמצעותו את מחלותיה.

עובדה!

בין הסיינטולוגיה לעמנואל

בין סכנות הקיץ הרבות האורבות בימים אלה מזהה דווקא ה'צפונבון' התל-אביבי 'העיר' את קייטנות החינם של כת הסיינטולוגיה, ומפרסם אזהרה חמורה לקוראיו שלא להילכד ברשתן.

מאחר ולא סביר להניח שכתבת העיתון, יעל געתון, שמזהירה את הציבור מפני המלכודת שפורשת הכת הזו לרגליו, חשבה שמדובר בגוף 'חרדי', והעיתון הזה מפרסם לראשונה ידיעה הבאה להתריע נגד 'מיסיון' ממש, ולא תושבים ברמת אביב שהוא הקפיד, עד עתה להצמיד רק להם את ההגדרה 'מסיונרים', במיסיונריות אובססיבית, הוא ראוי הפעם לכל שבח.

אי-מייל 'תמים' למראה, שהופץ בתפוצת נאטו לאלפי הורים בתל-אביב, מציע להם הצעה מפתה שלא קל לעמוד בפניה - קייטנה לבני 5 עד ...18 חינם אין כסף.

על ההצעה חתומה 'העמותה לשגשוג ולבטחון במזרח התיכון' ולמי שאינו מצוי, יכולה ההצעה שכזו להצטייר כמו עוד ... יוזמה חברתית חיובית, של מירי פריאל, רעייתו של שר הבטחון שלנו אהוד ברק, למען שגשוג ובטחון המזרח התיכון. מה יש כבר אסור לעזור לבעל?

אבל מסתבר שזה כלל לא זה.

"יצרנו מיני קייטנה שיכולה להעניק כלים שימושיים לחיים" - נכתב בהודעה - "וכדי שהחופש הזה יעבור בשלום הביאו את הילדים שלך לשיעור יומי של הדרך אל האושר".

ההצעה מנוסחת בצורה כל-כך תמימה שאיש לא עלה על עקבותיהם של העומדים מאחוריה - ראשי כת הסיינטולוגיה. עד שכתבת העיתון גילתה את שמו של רון הבארד, מייסד הכת, בהקשר עם 'העמותה לשגשוג ולבטחון' שמפעילה גם את הקייטנות.

הכתבת פנתה ישירות למשרדי הכת. מורדי, שענה לטלפון, טען תחילה שלקייטנה אין שום קשר לסיינטולוגיה. הוא ניסה לשכנע ש"הסיינטולוגיה היא דת והקייטנה אינה דתית" וכשהבין שלא בדיוק הצליח, הפנה את העיתונאית לאחת בשם ויקה שמטפלת בנושא.

"איך הגעת אלי?" התעניינה אותה ויקה - ומיד שאלה בבהלה: "האם במקרה את אינך עיתונאית?"

בשלב זה ביקשה ויקה לנתק את השיחה ואמרה שדובר רשמי של הכת יתקשר לכתבת.

כשהתקשר הסביר כי הפעילויות הללו של העמותה לשגשוג ולבטחון היא פעילות עצמאית ורוב החברים בה כלל אינם סיינטולוגים. "כ-50 אנשי עסקים מפעילים את הקייטנות בהתנדבות ברחבי הארץ" - ניסה ה'דובר', ספי פישלר, להסביר ולנער את חוצנה של הכת מהפעילות.

עם כל ההערכה שיש לנו ל'העיר' שהציף את הנושא ולא טייח אותו, אנחנו עדיין מתקשים להבין למה מתעוררת התקשורת דווקא בימי החופש ולא לאורך בשנת הלימודים.

לכת הסיינטולוגיה רשת של מוסדות חינוך מוכרים הפועלים בעיקר בתל-אביב ובסביבותיה שבהם מתחנכים ילדים רכים, לדבוק באמונות כזב שאפילו 'פריז הנאורה' אסרה ללמד אותם בבתי הספר שלה.

משרד החינוך שלנו, שלא מתיר לילדות מעמנואל להתחנך ברוח יהודית צרופה, במוסדות של 'בית מלכה' בבני-ברק ומערים גם בימים אלה קשיים לפתוח להן מוסד פטור בעמנואל, מאשר לכתות מסוכנות לנהל מערכת של מוסדות כאלה בתי ספר וגנים, וגם להפיץ חוברות שבהן מודפסים הבליהם המסוכנים בשורה של בתי ספר נוספים.

ליד כל זה הקייטנות חינם, הן ממש 'קייטנה'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד