י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
2132 מטרים • צפו

שיא גינס; כך חוגגים הירדנים את יום העצמאות

לא רק ישראל: ירדן מציינת בימים אלו 100 שנה להקמתה של הממלכה ההאשמית | לרגל המאורע החגיגי ובצל מגבלות הקורונה שהוטלו במדינה, מנסים הירדנים לשבור שיא גינס שכולו סמליות להיסטוריית המדינה | צפו

שיא גינס; כך חוגגים הירדנים את יום העצמאות
צבא ירדן צילום: בית המלוכה הירדני

‏בירדן מנסים לשבור שיא גינס עם הדגל הארוך ביותר בעולם לרגל 100 שנה להקמת הממלכה ההאשמית שמצוין בימים אלה.

אורכו של הדגל שהוצב ברבת עמון הוא 2132 מטרים ויש סמליות. 21, זכר לשנת הקמת הממלכה (1921). 32, זכר לתאריך ה-2/3 שבו עבדאללה הראשון הגיע לעקבה.

ב-11 באפריל 1921, סבא רבא של המלך הנוכחי עבדאללה הפך לשליט האמירות החדשה של ירדן. השטח הוענק לו על ידי הכוח הקולוניאלי של בריטניה, המקום עם מעט נפט ומחסור קבוע במים. אך ירדן מצליחה לשרוד עם מיליוני הפליטים אצלה, הממלכה עברה כמה מלחמות עם ישראל, ושרדה, בימים האחרונים הממלכה הירדנית מתאוששת מניסיון הפיכה שלא צלח, עוד לפני משבר הארמון בנוגע להפיכה, תוכניות לחגיגות המאה הוגבלו מאד עקב נגיף הקורונה.

"התנאים הכלכליים והחברתיים, המצב הבריאותי וחיי היום יום הם קשים מאוד, ולכן אין התלהבות רבה לחגוג זאת כמו שצריך", כך אמר אורייב אל-רנטאווי, ראש מרכז אל-קודס למחקרים פוליטיים. אבל: "אנחנו מדברים על מדינה שנולדה בקווי מאבקים ומלחמות באזור, ולכן הישרדותה במשך 100 שנה עם מעט משאבים היא הישג לא קטן".

יחד עם עיראק, הייתה זו אחת משתי ממלכות עצמאיות שהקימה בריטניה תחת שלטון השושלת ההאשמית, בריטניה ניצלה את המרד הערבי נגד השלטון העות'מאני במהלך מלחמת העולם הראשונה.

בשנת 1948 התמודדה ירדן עם המשבר הגדול הראשון שלה עם הקמת מדינת ישראל, מהלך שגרם למאות אלפי פלסטינים לברוח לשטחה. המלך עבדאללה נרצח על ידי פלסטיני ביולי 1951, ונכדו חוסיין, אביו של המלך הנוכחי, עבדאללה השני, וגם של הנסיך חמזה, שלט בין השנים 1952-1999. הוא שרד כמה ניסיונות התנקשות בחייו.

בשנת 1994, שנה לאחר שחתמה אש"ף על הסכמי אוסלו עם ישראל, ירדן חתמה גם היא הסכם שלום עם המדינה היהודית. עבדאללה השני כבש את כס המלוכה בשנת 1999 תחת המוטו "ירדן תחילה" ו"כולנו ירדנים", כדי לבסס זהות לאומית. אשתו המלכה ראניה, כמו כמעט מחצית מעשרה מיליון תושבי הממלכה, היא ממוצא פלסטיני.

כאשר קואליציה בראשות ארה"ב הפילה את הדיקטטור העיראקי סדאם חוסיין בשנת 2003, ירדן התמודדה עם זרם של מאות אלפי פליטים משכנתה המזרחית, ולפחות 700,000 סורים הגיעו לירדן מאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינתם בשנת 2011. עם זאת הממלכה עברה גם את הסופות האלה.

ירדן שיא גינס יום העצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד