ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"אף אחד לא יודע מה המשמעות"

לראשונה בישראל: שבעה אזרחים אובחנו כנשאי המוטציה ההודית

רגע לפני שבישראל מורידים את המסכות במרחב הפתוח, מתברר כי לראשונה 7 ישראלים אובחנו כנשאי המוטציה ההודית | עדיין אין מידע ברור ביחס לווריאנט והשלכותיו על מחוסנים ומחלימים | במשרד הבריאות מחדדים את חשיבות הבידוד לשבים מחו״ל, במיוחד מאזורי תחלואה קשים

לראשונה בישראל: שבעה אזרחים אובחנו כנשאי המוטציה ההודית
דגימת קורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בצל הדיווחים על תחלואה הולכת ונעלמת ובצל דו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר ממנו עלה כי בישראל חוששים ממוטציות שיביאו גל תחלואה. הודיעו היום (שישי) במשרד הבריאות כי לראשונה זוהו בישראל 7 מקרים של הווריאנט - המוטציה ההודית בקרב שבים מחו״ל (אשר לא חוסנו).

על פי הודעת משרד הבריאות המקרים זוהו באמצעות המערך הלאומי לריצוף גנומי. עדיין אין מידע ברור ביחס לוריאנט והשלכותיו על מחוסנים ומחלימים.

משרד הבריאות חזר והדגיש את חשיבות הבידוד לשבים מחו״ל לישראל, במיוחד ממדינות בהן התחלואה בקורונה קשה.

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, ציינה בתגובה לידיעה כי "יש וריאנטים בלי סוף. זו מוטציה שאף אחד לא יודע מה המשמעות שלה, האם היא מדבקת יותר, אלימה יותר או פוגעת בחיסון. עם זאת, זה משהו חדש שחודר. יכול להיות שאין לזה משמעות, והחשש שלי באופן אישי הוא מהווריאנט הברזילאי. המוטציה הזו לא מוכרת אבל זו לא הסיבה שבהודו הנגיף התפשט יותר. זה צפוי, ומה שמטריד אותי זה שכולם חושבים שכבר אין צורך במסכות".

מוקדם יותר היום פורסם דו"ח אמ"ן בו נאמר כי הסוגיה המרכזית ממשיכה להיות מניעת כניסת זני נגיף בעייתיים מחו"ל. בפרט לאור כך שבחודשים האחרונים זוהו זנים הנקשרים בסיכון מוגבר, להדבקה חוזרת של מחלימים (בפרט הזן הדרום אפריקאי, הזן הברזילאי וזן ניו יורק). החשש הינו שזנים אלו ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, עד שבשלב מסוים יאיימו גם על מועילות החיסונים. ניהול הסיכון בישראל, ביחס לכניסת וריאנטים שכאלה, מחייב מאמץ למניעת כניסתם (בעיקר מדרום אמריקה וממרכזה, מארה"ב ומאירופה) וכן להגבלת תפוצתם בארץ. כניסה מבוקרת לישראל ומאמץ משותף של בדיקות, בידוד והתנהגות אחראית יסייעו בצמצום הסיכון.

עוד נאמר בדו"ח כי התחלואה במדינות רבות באירופה במגמת עלייה וכך גם בהודו ובדרום אמריקה. על רקע זה, משבר החיסונים באירופה ובשאר העולם - (קצב חיסון איטי, לצד חשש מחיסוני אסטרהזניקה) - מביא להגברת הלחץ לרכישת חיסונים מתוצרת חברות פייזר ומודרנה, שנמצאו כיעילים ובטוחים ביותר. להבנתנו, עיכוב בהשלמת רכישת חיסוני ההמשך, מחברת פייזר, עבור ישראל, עלול לפגוע ביכולתנו לשמר את ההישגים המרשימים של חיסונים אלה בארץ. אמרו עורכי הדו"ח ביחס לסאגת החיסונים.

בדו"ח הודגש, כי התחסנות נרחבת של האוכלוסייה היא הדרך היעילה ביותר לצמצם את תפוצתם של זני נגיף בעייתיים בישראל, גם אלו יווצרו בארץ וגם אם יחדרו מחו"ל. בנוסף, על רקע הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים, מזכירים כי מנת חיסון אחת משפרת מאוד את ההגנה של מחלימים, מפני הווריאנטים הקיימים.

"חוזרים על המלצתנו החמה, לכל מי שטרם התחסן והינו זכאי לכך (מחלימים ואחרים), לגשת ולהתחסן בהקדם האפשרי. מזכירים, כי נכון להיום, יש עדיין יותר מ-200 אלף איש בגילאי 50 ויותר, אשר טרם התחסנו" סיכמו אמ"ן את הדו"ח.

מוטציה קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד