י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הדוכס בן ה-99 הובא למנוחות

היסטוריה: בתי הכנסת מחקו את השם 'פיליפ' מהנוסח

זה עשרות שנים נוהגים בבתי הכנסת בבריטניה להתפלל לשלומה של מלכות ולהזכיר בברכת 'הנותן תשועה למלכים' את המלכה אליזבת ובעלה פיליפ שהלך לעולמו לפני שבוע וחצי. השבת נרשמה היסטוריה ששמו של האחרון הושמט בשל פטירתו | בשבת נערכה הלוויתו באופן מצומצם מפני ההגבלות

היסטוריה: בתי הכנסת מחקו את השם 'פיליפ' מהנוסח
הלוויתו של הדוכס פיליפ צילום: בית המלוכה

במשך עשרות שנים, הברכות שנאמרו עבור משפחת המלוכה "הנותן תשועה למלכים" עם התוספת "הוא יברך את הגברת המלכה אליזבת, פיליפ, הדוכס מאדינבורו, וכל משפחת המלוכה" היו כאמור עם הנסיך פיליפ, אך הפעם המילה פיליפ נעדרה מהתפילה.

בריטניה כיבדה את הדוכס פיליפ, בעלה של מלכת בריטניה שהלך לעולמו ב-9 באפריל בגיל 99, בהצדעות, דגלים שהורדו לחצי תורן, ורבים הניחו פרחים מחוץ לארמון בקינגהאם, תפילות השבת שבמשך שנים כללו ברכות לבני הזוג המלכות, היו שונים בבתי הכנסת ברחבי אנגליה בשתי השבתות האחרונות.

הרב יצחק שוחט, רב בית הכנסת במיל היל לונדון אמר לאחר השבת. "פתאום שינינו את נוסח התפילה בפעם הראשונה. זה גרם לכולם להרהר בסופו של עידן".

בהיות הדוכס מאדינבורו בן 12, כשעבר מאנגליה לפנימייה בדרום גרמניה, מינה בית הספר אז את אחד התלמידים המבוגרים יותר, יהודי, שישמור על התלמידים החדשים של בית הספר. לילה אחד הוא הוחזק בכוח על ידי תלמידים אחרים, ושערותיו גולחו בכוח כדי לבייש אותו. "אתם יכולים לדמיין איזו השפעה הייתה זו עלינו הנערים הצעירים", סיפר פיליפ באחד מראיונותיו לתקשורת, "שום דבר לא יכול היה לתת לנו אינדיקציה ברורה יותר למשמעות הרדיפה".

הנסיך פיליפ.

פיליפ הצעיר נתן לו את כובע של משחק הקריקט שלו, אותו לבש האחראי כדי לכסות את ראשו הקירח. "זה לימד אותי שיעור חשוב מאוד לגבי יכולתו של האדם לחוסר אנושיות, ומעולם לא שכחתי אותו". גם באותם זמנים סוערים אמר, הוא "מעולם לא היה מודע לאיש מבני המשפחה שהביע דעות אנטישמיות". עם זאת שלוש אחיותיו הפכו לחברות במפלגה הנאצית והן התחתנו עם נסיכים גרמנים, כשאחד מהם עמד בראש אגף רשת ריגול של גרמניה ונהרג במהלך המלחמה בשנת 1943. פיליפ, לעומת זאת, היה בצי המלכותי הבריטי. בשנת 1947 הוא התחתן עם הנסיכה אליזבת, שהוכתרה כמלכת הממלכה המאוחדת בשנת 1953.

בשנת 2015 ביקרו הנסיך והמלכה בפעם הראשונה במחנה ריכוז. הם פגשו ניצולים בברגן בלזן. קרן פולוק, מנכ"לית הקרן החינוכית לשואה בבריטניה, אמרה מאוחר יותר כי הכבוד, החיבה וההומור של הנסיך נגעו לליבם של הניצולים. "עבור הניצולים שאיתי", אמרה, "הם אמרו לי שזה היה יום מיוחד מאוד". בביקורו בישראל בשנת 1994 קיבל פיליפ בשם אמו הנסיכה אליס, את פרס חסידי אומות העולם, על הצלת משפחה יהודית במהלך מלחמת העולם השנייה. "השואה הייתה האירוע הנורא ביותר בכל ההיסטוריה היהודית", אמר פיליפ במרכז הזיכרון לשואה ב'יד ושם', "והיא תישאר בזיכרון של כל הדורות הבאים. זו מחווה נדיבה מאוד לאנשים כמו אמי, שעשתה מה שהיא יכלה בדרכים קטנות כדי להקל על האימה".

הנסיך פיליפ הובא למנוחות בשבת האחרונה כחלק מטקס עם המשפחה המלכותית, אם כי עם הרבה פחות משתתפים מהרגיל בגלל המגבלות נגיף הקורונה. כשבוע לאחר מותו בגיל 99, ולאחר שבוע של ימי אבל, בריטניה נפרדה מהנסיך פיליפ בטקס הלוויה מצומצם בטירת ווינדזור.

טקס ההלוויה הועבר בשידור ישיר בבריטניה וברחבי העולם, הטקס נפתח בדקת דומייה בכל רחבי בריטניה. הארון הועבר לקפלת סנט ג'ורג' ברכב מסוג לנד-רובר שהנסיך עצמו סייע לעצב, מאחוריו צעדו המשפחה, בהם הנסיכים וויליאם והארי, זה לצד זה, התקשורת התמקדה בצמד מאז עזב הארי את בריטניה ללוס אנג'לס בשל טענות ליחס עוין כלפי אשתו מייגן מרקל, בסופו של הטקס השניים שוחחו.

בריטניה הדוכס פיליפ מסע הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד