י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"מציב גבול אלמנה"

80 שנה אחרי: ארון קודש בגיא ההריגה • צפו

כמעט 80 שנה אחרי הטבח המחריד בבאבי יאר, שבמהלכו בערב יום כיפור 1942, נרצחו במקום רבבות יהודי אוקראינה הי"ד - נחנך לראשונה בית כנסת. בית הכנסת תוכנן בהשראת סידור שנפתח, ומהווה מעין שחזור של שני בתי כנסת אוקראינים שנחרבו בצוק העיתים

80 שנה אחרי: ארון קודש בגיא ההריגה • צפו
באבי יאר, אוקראינה צילום: באדיבות המצלם

כמעט 80 שנה אחרי הטבח המחריד בבאבי יאר, שהיה לאחד הגדולים והנרחבים בשואת יהודי אירופה, שבמהלכו, בערב יום כיפור 1942, נרצחו רבבות יהודי קייב באוקראינה, הי"ד - נחנך לראשונה, בית כנסת במקום. נר זכרון לעשרות אלפי ויש האומדים אותם בכמאה אלף קדושים שנטבחו על קידוש השם בגיא ההריגה בעיבורה של קייב בירת אוקראינה.

לפי הערכות רשמיות, 33,771 קדושים, שנטבחו על קידוש ד', נרצחו במדרונות גיא ההריגה בבאבי יאר, על ידי הנאצים במהלך היומיים של ח' וט' תשרי – ערב יום הקדוש. עשרות אלפי יהודי קייב באוקראינה נורו ונרצחו בשריקות של אלפי כדורים שפגעו בקדושים שזכו ועלו במעלות קדושים וטהורים על קידוש השם בערב יום הקדוש, במהלך הכיבוש הנאצי בקייב. כאמור, מספר הנספים המשוער בבאבי יאר עומד על כמאה אלף הי"ד, מה שהפך את אתר הטבח לקבר האחים הגדול ביותר באירופה.

בשטח הענק המשתרע על פני מתחם רחב מימדים, בו ניסו האוקראינים להשמיד ולמחוק כל זכר לזוועה שהתחוללה במקום, הוקמה אנדרטת זיכרון – בית כנסת בצורת סידור תפילה פתוח. לא רבים מכירים את ההיסטוריה המקומית, אך מאחורי היוזמה להנציח את הזוועה שהתרחשה על אדמת באבי יאר, עומד ניסיון השתקה חמור של השלטון הסובייטי באותם ימים – רק לפני כשישים שנה.

השלטון הסובייטי שניסה למחוק את זכר גיא ההריגה העקוב מדמם של יהודי קייב, הי"ד, גרם לאסון נוסף ופחות מוכר: "טרגדיית קורניבקה" - "האסון השני" של באבי יאר. שטפון אדיר שנוצר במקום, שנועד על פי ההערכות לשטוף את זוועות השואה סחף גם את חייהם של כ-1,500 אוקראינים מקומיים.

השלטון הסובייטי, שהפיכתו של באבי יאר למקום עליה וציון זוועות השואה, היתה לצנינים בעיניו, בחר להקים במקום סוללת חול כדי לחסום אשפה של מפעל לבנים בפאתי באבי יאר, מעין סכר לפסולת. מה שקרה מכאן ואילך שרוי בערפל, מציין העיתונאי אדוארד דוקס מקייב, שכן השלטון הסובייטי התאמץ מאוד להסתיר את שאירע – החל מנסיבות האירוע וכלה בכמות ההרוגים.

לדברי דוקס, העובדות הידועות הן כדלקמן: בספטמבר 1960, התמוטט הסכר, וגל עצום של מים ואדמה - ממש צונאמי של בוץ, מלט ופסולת - שטף ממעלה הגבעה דרך באבי יאר היישר לרובע קורניבקה, פרבר של קייב הסמוך לגיא ההריגה. רחובות שלמים נקברו תחת מפולת הבוץ, ולמעשה כוסה שטח של כ-600 אלף מטרים. במקומות מסוימים הגיע עומק הבוץ עד לארבעה מטרים, ואזורים שלמים נעלמו תחתיו.

את מה שקרה לאחר מכן, אפשר ללמוד מעדויות מאוחרות, שכן הקווים לאזור נותקו – וכל שיצא ממסך הברזל הוא סך של כ-145 נפטרים בלבד, בעוד שבמקום נהרגו לכל הפחות כ-1,500 בני אדם. גם מטרתו של הסכר שנבנה קיבלה משמעות אחרת עם השנים, נוכח טענות כי השלטונות התכוונו להקים במקום פארק.

על כך אמרו המקומיים במשך השנים שיבואו, כי מהשמים התנגדו לפעולות מחיקת זכרון באבי יאר, "נקמת השמים על טבח תינוקות, נשים וילדים", הם קראו לזה - והאירוע זכה לכינוי המקומי "קללת באבי יאר".

הסופר הסובייטי, אנטולי קוזנצוב, תושב רובע קורניבקה - טען לאחר עריקתו למערב, כי הסכר היה פרי מזימה של השלטון הסובייטי למלא את התעלות בבטון, להפוך את המדרונים למישור ובכך להפוך את האתר לפארק ציבורי, כדי להפסיק את ההתקהלויות של יהודים שהגיעו להתייחד עם זכרון יקיריהם. קוזנצוב עצמו, אגב, כתב את הספר על באבי יאר, שפורסם במקור ברוסית וצונזר על ידי השלטונות הסובייטיים – ורק לאחר עריקתו, ב-1966, פורסם במלואו.

כעת 60 שנה לאחר האסון השני, ו-80 שנה לאחר הטבח בבאבי יאר, הפיחו לראשונה רוח יהדות בגיא ההריגה, ושערי תפילה שעלו ודמעות שנשפכו בגיא ההריגה, מעולם לא נשטפו, אנדרטה ייחודית בהשראת "סידור תפילה פתוח".

בית הכנסת החדשני, עוצב על ידי האדריכל הבינלאומי מנואל הרץ, בהשראת סידור תפילה פתוח. כאשר המבנה "סגור" הוא נדמה כשטוח, אך עם פתיחתו ופריסתו באופן ידני נגלה לעיני המתבונן חלל תלת-מימדי, מעין שחזור של שני בתי כנסת אוקראינים שנחרבו בצוק העיתים בשנות המלחמה האיומה, והמקום יכול לשמש כשהוא פתוח כאולם תפילה מרוהט הכולל ארון קודש, ספרי תורה ולוחות קיר. מבפנים התיבה יורדת כמו גשר של עיר עתיקה מעל חפיר ותעלת מים שיורד על ידי חבלים, כשלמעשה יורדת בימה וחושפת ארון קודש.

בשל הגבלות הקורונה במדינה, הותרה נוכחותם הפיזית של עשרה משתתפים בלבד, בראשות רבה של אוקראינה, הרה"ג רבי יעקב דב בלייך ורבני קהילות באוקראינה, כשכל אחד מהם אוחז בידיו ספר תורה עתיק ששרד את התופת,

ושאר המשתתפים בהם עשרות מנהיגים ואנשי דת מרחבי העולם, כולל נשיא אוקראינה היהודי ולדימיר זלנסקי, נתן שרנסקי יו"ר הוועדה המייעצת של מרכז ההנצחה בבאבי יאר, ויטאלי קליצ׳קו ראש עיריית קייב ורבים אחרים, השתתפו מרחוק, באמצעים וירטואליים.

בטקס מרגש שערך מרכז הזיכרון לשואה בבאבי יאר, בגיא ההריגה, בעיבורה של העיר קייב. במרכז המעמד המרטיט של חנוכת בית הכנסת בגיא ההריגה נשא דברים קצרים רבה של אוקראינה הרה"ג רבי יעקב דב בלייך, שאמר כי "במשך שנים רבות לא היתה לבאבי יאר אבן זיכרון או אנדרטה ראויה. אך סמלי שמבנה ההנצחה הראשון יהיה מקום להתבוננות פנימית ולתפילה. בית הכנסת שנחנך יסייע למבקרים לזכור ולהתחבר לאירוע הרצח ההמוני שהתרחש בבאבי יאר ולא לשכוח את אותם יהודים שנרצחו בערב יום כיפור ובעיצומו של יום הכיפורים".

יצוין כי מרכז הזיכרון לשואה בבאבי יאר הוא ארגון סיוע לא-ממשלתי שמטרתו לשמר ולטפח את זיכרון השואה וטרגדיית באבי יאר באוקראינה, על ידי הפיכת אזור באבי יאר למקום זיכרון. הקרן הציבה לה למטרה לכבד את זכרם של הנספים באסון באופן ראוי ולעודד סובלנות חברתית באמצעות שמירה ולימוד ההיסטוריה של השואה.

בספטמבר 2020 חתמה ממשלת אוקראינה המיוצגת על ידי שר התרבות אלכסנדר טקצ'נקו, בחסות נשיא אוקראינה היהודי ולדימיר זלנסקי, על מזכר הבנות ושיתוף פעולה עם BYHMC, המיוצג על ידי חבר המועצה המפקחת רונאלד לאודר, לקידום בניית אנדרטת זיכרון שתנציח את טרגדיית באבי יאר. סדרת אירועי הנצחה תתקיים במהלך השנה הקרובה, בסימן שמונים שנה לטבח באבי יאר.

ארון קודש באבי יאר שואה הרב דב בלוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד