י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
נאבק על זהותו

השופט פסק: אסור לאלץ את היהודי לגלח זקנו

"הצי אינו יכול לאלץ מלח יהודי אורתודוקסי על סיפונה של נושאת המטוסים תיאודור רוזוולט לגלח את זקנו לפחות עד סוף החודש" כך פסק שופט בוושינגטון במשפט יוצא דופן שנתנהל בימים אלו

השופט פסק: אסור לאלץ את היהודי לגלח זקנו
נושאת מטוסים. אילוסטרציה צילום: pixabay

שופט פדרלי עצר ביום חמישי האחרון באופן זמני את ההוראה שקיבל אדמונד די ליסיה, מלח אורתודוקסי בצי הימי, לגלח את זקנו השבוע לראשונה זה יותר משנתיים.

בשנת 2018 קיבל המלח פטור מגילוח, אך ביום רביעי האחרון נאמר לו על ידי הממונים עליו שעליו להתגלח עד יום שישי בבוקר, ולהפוך זאת להרגל קבוע, כך לפי התלונה שהוגשה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי בוושינגטון הבירה, יחד עם בקשה לצו מניעה זמני.

המפקד הודיע ליהודי כי הוא עלול להיענש על כך שלא התגלח בניגוד לצו ישיר. "פעולה זו היא משפילה ביותר וצורמת מאוד את נפשי", כתב די ליסיה בהצהרה, והביע צער על כך שהצי "לא מאפשר לו לקיים את המנהג הדתי".

המקרה דווח לראשונה על ידי אתר Military.com, לפי הדיווח עורך הדין אריק בקסטר, מקרן שדואגת לחירויות הדת בארה"ב, מייצג את די ליסיה וכן שלושה מלחים נוספים שלא רוצים להתגלח מסיבות דתיות.

חיל הים מצידו מציג הסברים בטיחותיים לכך שהוא מאלץ את החיילים בצי להתגלח, כמו למשל חשש שהזקן יפריע למסיכת גז בשעת הצורך. עו"ד בקסטר טען מנגד כי הפרוטוקול מאפשר לאלץ חייל לגלח זקן רק במקרה של איום ברור וקצוב בזמן ולא בגלל חשש רחוק.

בקסטר ציין בתביעה כי "היהדות האורתודוקסית מחייבת את הגברים שלא להסתפר בצד ובקצוות שערותיהם (פיאות) כביטוי לצייתנות ונאמנות לאלוקים". עוד ציין בקסטר כי די ליסיה "עבר בהצלחה בדיקות תקינות של מסיכות גז כשהוא לובש את המסיכה עם זקנו".

לפי ההצהרה שהגיש די ליסיה לבית המשפט, כי כשהוא הגיע למחנה הגיוס עם זקן מלא, הוא נאלץ להתגלח, אך כאשר ביקש להיפגש עם רב לגבי מנהגים דתיים, נאמר לו כי פעולה זו תביא לזריקתו מהקורס.

"מרוב פחד התגלחתי", כתב די ליסיה. "הצטערתי על ההחלטה וכעבור חמישה חודשים חיפשתי וקיבלתי פטור מגילוח".

"הרצון שלי הוא להמשיך לשרת את מדינתי", כתב די ליסיה בהצהרה משפטית. "אני לא רוצה להיות במצב בו עלי לבחור ללא צורך בין לשרת את המדינה שלי, או להישאר נאמן לצורך הדתי שלי. אני גם רוצה לאפשר ליהודים אורתודוקסים אחרים להתגייס לצבא שלנו ולשרת את מדינתם מבלי לנטוש את מחויבויותיהם הדתיות".

שלושה תובעים נוספים הצטרפו לתלונה שהוגשה ביום חמישי, כולם מלחים מוסלמים אדוקים בצי האמריקני המבקשים אישור דתי קבוע לגידול זקן.

"למנוע מהם לגדל זקן מהווה הפרה קשה של אמונותיהם הדתיות", נטען בתלונה, בתביעה נאמר כי אישור לגדל זקן בגלל ענין דתי, קיים באופן שגרתי בצבא היבשה ובחיל האוויר האמריקני, כמו גם בצבאות בריטניה, קנדה, ישראל, אוסטרליה, ניו זילנד והודו.

בדיון ביום חמישי אמר עו"ד שמייצג את משרד הביטחון כי חיל הים הורה למפקדיו לא לאלץ את די ליסיה להתגלח לעת עתה. אך מפקדי הספינה שפועלת בים הדרומי של סין, לא הגיבו עדיין האם הוראות אלה התקבלו.

ארה"ב זקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד