י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כהן מיוחס שדעתו יפה

אבל בחצרות ספינקא: זקן האדמו"רים - הרבי שפדה אלפי תינוקות

ברוך דיין האמת: מבית החולים שיבא בתל השומר מגיעה הבשורה הקשה על הסתלקותו של זקן האדמו"רים בדורנו, האדמו"ר רבי משה אליקים בריעה כהנא מספינקא בני ברק זצ"ל; בן 93 היה בפטירתו • הנהיג את קהילתו ביד רמה במשך שנים ורבים נהרו לעריכת השולחנות הטהורים

אבל בחצרות ספינקא: זקן האדמו"רים - הרבי שפדה אלפי תינוקות
האדמו"ר מספינקא ב"ב זצ"ל צילום: שוקי לרר

אבל בעולם החסידות ובחצרות בית ספינקא עם היוודע דבר הסתלקותו של האדמו"ר הגה"צ רבי משה אליקים בריעה כהנא מספינקא בני ברק זצ"ל זקן האדמו"רים בדורנו שהסתלק לבית עולמו בגיל 93 לאחר שמצבו הידרדר בימים האחרונים. 

הרבי אושפז לפני שבועיים בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר שמצבו הידרדר בבית החולים הרבי הורדם והונשם, הרופאים נלחמו על חייו והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

עם היוודע הבשורה הוסרה הפרוכת בבית מדרשו ברחוב יהושע בבני ברק. מסע הלוויה הערב (שני) בשעה 21:00 מבית המדרש ברחוב יהושע 9 בבני ברק ובשעה 23:30 דרך בית המדרש ספינקא ירושלים ברחוב סלנט בירושלים ומשם להר הזיתים שם ייטמן. 

'בחדרי חרדים' עם קיצור תולדותיו של האדמו"ר זצ"ל

האדמו"ר הרה"צ רבי משה אליקים בריעה כהנא זצ"ל מספינקא בני ברק - היה כהן שדעתו יפה, שכתב היוחסין המשפחתי שלו, מגיע בן אחר בן עד לאהרן הכהן ע"ה, והינו אחד הכהנים המיוחסים ביותר בדורנו.

הוא בנו וממלא-מקומו של אביו, הגה"צ רבי נחמן כהנא זצוק"ל האדמו"ר מספינקא, בעל ה'דעת כהן', שבנוסף להנהגתו בכתר האדמו"רות, היה מעוטר ומוכתר בכתרים רבים, בכתרה של תורה וכתרה של הוראה, נודע בעירו כאחד מגדולי חשובי הפוסקים, במיוחד בהלכות טהרה, ורבים מגאוני דורנו הוסמכו על ידו בהוראה ומורים הוראה לבית ישראל עפ"י דרכו ומשנתו שהנחיל להם. רבי נחמן היה בנו של הרה"צ רבי צבי הירש כהנא מספינקא זיע"א שנרצח בשואה, ובנו של רבי נחמן כהנא שהיה רב העיירה ספינקא ומחבר הספר "ארחות חיים". וחתנו של האדמו"ר האמרי יוסף מספינקא זיע"א מייסד חסידות ספינקא.

הייחוס במשפחת כהנא עבר בקבלה, מדור לדור. הגה"ק רבי אריה לייב הכהן, בעל ה'קצות החושן' זצוק"ל, ואחיו - זקנו של הרבי זצ"ל - הגה"ק רבי יהודה כהנא בעל 'קונטרס הספקות' זצוק"ל, הם ממשפחת כהנא מיוחסת זו. דרכם מתייחסת המשפחה, בן אחר בן, למשפחת הכהנים המוזכרים ב'דברי הימים'.

הרבי זצ"ל נולד בעיר קארלסבורג ברומניה ובשמחת הברית נקרא "משה אליקים בריעה" על שמו של בעל "הבאר משה" בנו של המגיד מקוז'ניץ זיע"א. בבחרותו למד בישיבת אראד ברומניה אצל הגה"צ מטשעקא זצ"ל בישיבת חוסט אצל האדמו"ר מהרי"ץ דושינסקיא זצ"ל. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית הצדקנית והחשובה מרת אסתר לאה כהנא ע"ה, בתו של הרב החסיד רבי חיים אליהו ביטמן זצ"ל שהיה רב בהונגריה. עמדה כל השנים לימין בעלה הרבי בהנהגת בית מדרשו והיא נודעה בגודל מעלת הכנסת אורחים שקיימה בשבתות. הרבנית ע"ה נפטרה בחודש כסלו תש"פ. 

הרבי הנהיג את בית מדרשו ברחוב יהושע 9 בבני ברק, שם בבית המדרש 'אהל נחמן' ספינקא רבים שיחרו לפתחו לקבל עצה וברכה. 

במהלך חייו פדה הרבי אלפי תינוקות בהיותו כהן מיוחס, בכל חצרות האדמו"רים היו לוקחים את האדמו"ר לשמש ככהן. 

כשהיו באים להזמין את הרבי זצ"ל לשמש ככהן היה הרבי מברר היטב מתי בדיוק נולד התינוק. פעם סיפר "ישנה טעות רווחת ונפוצה אצל אברכים צעירים, שסבורים כי הפדיון צריך להתבצע ביום השלושים להולדת התינוק, וזה לא נכון. חייבים להיות שלושים יום מלאים, שהפדיון יתבצע רק ביום השלושים ואחד בפועל. דהיינו, לדוגמה, אם התינוק נולד ביום שני, הפדיון יהיה ביום רביעי, ארבעה שבועות לאחר מכן. לא אחת הצלתי אברכים משגיאה זו" סיפר הרבי. "הם כבר הזמינו אולם ומוזמנים לתאריך מוקדם יותר, ואני העמדתי אותם על טעותם".

הרבי הותיר אחריו דור ישרים מבורך: בניו, הרבנים רבי ירחמיאל כהנא חתן הרבי מטאהש זצ"ל וראש הכוללים בקרית טאהש בקנדה, רבי לייבל כהנא משגיח ישיבת מכנובקא בעלזא חתן הרבי מפוריסוב, רבי מאיר יעקב חתן הרבי מטמשוואר ירושלים זצ"ל, רבי יקותיאל כהנא אב"ד ספינקא בני ברק וחתן אב"ד סערדעהלי, חתניו: האדמו"ר מבורשטין מארה"ב, והאדמו"ר מבערגסאז נכדים, נינים וצאצאים רבים.  

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

ספינקא בני ברק הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד