י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
יעוץ רפואי

נזלת אלרגית: כיצד תדעו שאתם סובלים ממנה?

פרופ' זהבה ודס, מומחית ברפואת ילדים, אימונולוגיה קלינית ואלרגיה ממכבי שירותי בריאות מסבירה מהי נזלת אלרגית?

נזלת אלרגית: כיצד תדעו שאתם סובלים ממנה?
נזלת אלרגית צילום: פיקסביי

נזלת אלרגית הידועה גם בשם "קדחת השחת", ידועה כאחת האלרגיות הנפוצות בעולם. זוהי תופעה בה מערכת החיסון מפתחת תגובת יתר לחלקיקים הנשאפים לאף (אבקני פרחים, עצים, קרדית האבק, פרוות חיות ועוד).

במהלך ההתקף האלרגי משתחררים מספר חומרים לגוף שהעיקרי בהם הינו- היסטמין - אשר מרחיב את כלי הדם וגורם לתהליך דלקתי, אשר בריריות המצפות את דרכי הנשימה יגרום לבצקת, נפיחות והפרשות מרובות. כאשר הדבר מתרחש באף, התהליך יגרום לגודש והפרעה במעבר אויר דרך האף, לנזלת מימית, גרד והתקפי עיטוש.

נזלת אלרגית - כיצד תדעו שאתם סובלים ממנה?

האם אתם קמים בבוקר עם עיניים אדומות, גרד, אף נוזל וגלי התעטשויות? האם אותם תסמינים מופיעים בזמן טיול בטבע באביב או בסתיו? כנראה שאתם סובלים מנזלת אלרגית קבועה או עונתית. אך אל דאגה אתם לא לבד- אחוז גבוה מאד מהאוכלוסייה סובלים מתופעת נזלת אלרגית.

ישנם שני סוגים של נזלת אלרגית:

הסוג הראשון: נזלת אלרגית עונתית- נגרמת על רקע פריחות עונתיות של עצים ופרחים, בעיקר באביב ובסתיו. הגורמים לכך- אבקני פרחים ועצים.

הסוג השני: נזלת אלרגית כלל שנתית, או קבועה- המופיעה בכל ימות השנה, ואין לה קשר לפריחה בעונות המעבר, היא נובעת ממחולל אלרגיה אחר – כמו קרדית האבק, פרוות בעלי חיים, עובשים - אליו נחשף האדם באופן יומיומי.

מהם התסמינים של נזלת אלרגית?

חשוב לזכור כי התסמינים של נזלת אלרגית עלולים לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

ניתן לחלק את התסמינים לשני שלבים:

התגובה המידית: התגובה המידית מופיעה תוך מספר דקות מרגע החשיפה לאלרגן במערכת הנשימה. תגובה זו מתאפיינת בנזלת מימית, קושי לנשום דרך האף, שיעול יבש וטורדני, תחושת לחץ סביב האף והעיניים, גרד ונפיחות בעיניים, דמעת ועיניים אדומות, כאבי גרון וצרידות, אוזניים סתומות וקושי לישון כתוצאה מקשיי נשימה דרך האף.

התגובה המאוחרת/המתמשכת: מתפתחת מספר שעות לאחר החשיפה לאלרגן ובאה לידי ביטוי בחדירה של תאי דם לבנים לאף הגורמים לדלקת מתמשכת ופגיעה ברקמה. תהליכי דלקת אלו נמשכים מספר שבועות, עד לירידה בריכוז האלרגן הנישא באוויר. קיימים מקרים בהם הנזלת האלרגית ובעיקר הגודש  גורמים  לדלקות אוזניים ודלקת בסינוסים.

כיצד מאבחנים נזלת אלרגית?

לצורך האבחנה- יש כמובן להפנות לרופא אלרגולוג. האבחנה מבוססת על בירור רקע רפואי ונטייה לאלרגיות, הופעת תסמינים אופייניים ובדיקת רופא. בירור אלרגי מתבצע ע”י בדיקות אלרגיה שמטרתן לאבחן את הגורם האלרגני. מטרתו- לנסות לאבחן גורם ספציפי- על מנת שנוכל להציע טיפול מותאם, כפי שיפורט בהמשך. לרוב מדובר על תהליך של תבחיני עור - בו חושפים את עור המטופל לסוגים שונים של אלרגנים כדי לבדוק איזה סוג מעורר תגובה אלרגית. התשובה מתקבלת תוך כ-15 דקות.

ישנה גם אפשרות של תבחינים אלרגיים באמצעות בדיקות דם-RAST- שבאמצעות זיהוי נוגדנים ספציפיים ניתן לזהות אלרגנים הגורמים לתגובה. החיסרון- תשובות הבדיקה אינן מידיות, אלא כרוכות בהמתנה של מספר שבועות עד לקבלת תשובה. דיוק הבדיקה זהה כמעט לחלוטין לזו של תבחיני העור.

הטיפול בנזלת אלרגית

הדרך הטובה ביותר לטיפול במחלה היא מניעה, כלומר הימנעות מחשיפת המטופל לאלרגן אליו הוא רגיש. אולם, לא תמיד ישנה אפשרות להימנעות זו, ולכן- ישנן דרכי טיפול נוספות:

השיטות הקונבנציונליות: טיפול באמצעות תרופות, תרסיסים וטיפות- תרופות אנטיהיסטמיניות המורידות את רמת התגובה האלרגית הקיימת בגוף. התרופות האנטי היסטמיניות הינן מהדור החדש, כמעט ללא תופעות לוואי ובעלות אפקט טיפולי מהיר מאוד. ביניהן- ניתן למצוא תרופות כמו- טלפאסט, אריוס, בילקסטן- שלהן ישנו צורך במרשם, ותרופות כמו- זילרג'י- שלהן אין צורך במרשם רפואי. בנוסף ישנן תרופות להפחתת הגודש באף בצורה של כדורים, טיפות ותרסיסי אף. טיפות עיניים ניתנות להקלה על תסמיני העיניים הדומעות. חשוב לזכור כי ישנו צורך ברור בהיוועצות עם רופא- לפני נטילת התרופות והתרסיסים וכן ישנו צורך במעקב מסודר- אצל רופא אלרגולוג.

טיפול באמצעות זריקות (אימונותרפיה) – באופן זה למעשה מחסנים את המטופל בפני האלרגן על ידי חשיפה הדרגתית לאלרגן במינונים הולכים ועולים על מנת ללמד את מערכת החיסון להפחית את עוצמת התגובה האלרגית. טיפול זה מוצע אך ורק לחולים שלהם היה תבחין עורי חיובי לאלרגן מסוים- שכנגדו ניתן לחסן. טיפול זה יעיל מאד לטווח הארוך- אולם זהו טיפול מחייב ואיננו פשוט משום שהוא דורש הענות גבוהה מצד המטופל החייב לקבל חיסון בפרקי זמן קבועים לתקופה ארוכה. הטיפול ניתן אך ורק במרפאות אלרגיה ייעודיות לטיפול זה.

צינון מכבי שירותי בריאות אלרגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד