י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הניסיון האחרון?

הפליט היהודי בתחינה לשגרירים: "גונבים לנו את בית הכנסת"

"אני קורא לכם ליזום פעולה להציל את בית הכנסת היקר הזה", כך כותב יוצא לוב, דוד ג'רבי לשגרירים בעולם, "לאירופה יש את הכוח לפעול עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי, לחץ פוליטי וכלכלי, במיוחד מצד איטליה ובעלי בריתה יכול לחייב את ממשלת לוב לכבד מגוון דתי ותרבותי"

הפליט היהודי בתחינה לשגרירים: "גונבים לנו את בית הכנסת"
בית הכנסת האחרון בטריפולי צילום: באדיבות המצלם

דוד ג'רבי, יו"ר איגוד יוצאי יהודי לוב, פנה לשגריר איטליה בלוב, ג'וזפה בוצ'ינו, בבקשה מרגשת "עזור לנו לשמור את בית הכנסת האחרון, גונבים לנו אותו והופכים אותו לספריה או מרכז איסלאמי".

"ביקורו של ראש הממשלה מריו דראגי בלוב לאחרונה, עורר מחדש את תשומת הלב לגבי בית הכנסת האחרון בעיר טריפולי, הוא העלה את התקווה שהעם הלובי יכול לחיות חופשי ומאושר כמו שצריך להיות במדינה השואפת להיות דמוקרטית". כך כתב ג'רבי לשגריר איטליה בלוב, ושלח את הבקשה המרגשת לשגרירים רבים נוספים, כמו גם לאונסק"ו, הארגון האחראי על אתרי מורשת תרבותיים, וכן לאו"ם.

"שנת 2022 מציינת מאה שנה להקמתו של בית הכנסת 'דאר בישי' בטריפולי, שתוכנן על ידי יהודי איטלקי יליד טריפולי, האדריכל אומברטו די סגני, בית הכנסת הזה הוא האחרון שנותר שריד להיסטוריה יהודית בלוב המשתרעת על פני יותר מאלפיים שנה".

"רבים מהיהודים יוצאי לוב רואים בעיר טריפולי את בית הכנסת עומד להישדד מזהותו האמיתית. הרשויות המקומיות הופכות את בית הכנסת הזה, האחרון מבין 37, בחשאי לספרייה אסלאמית מודרנית או מרכז האמנות אסלאמי".

עוד כותב ג'רבי, "הדיווחים מהעיר עם יותר מ-2000 שנות היסטוריה יהודית של המקום שהוכר על ידי אונסקו, לא מבשרים טוב, ראוי לציין שחלפו 54 שנים מאז נכסם של 5,000 יהודי לוב האחרונים הוחרמו, ושרידי הקהילה גורשו, בית הכנסת דאר בישי בטריפולי הוא כל מה שנותר מהמורשת העשירה הזו, כפי שאתם חייבים לדעת, בית הקברות היהודי בטריפולי, בו קבורים אבותינו ורבנינו הנכבדים, הושמד והשטח חולל על ידי הקמת כביש מהיר, זהו קריאה בשם קהילה עתיקה שאנשים בלוב מעוניינים למחוק".

המכתב מהאו"ם ב-1978 המאשר כי משפחת ג'רבי הינם פליטים מלוב.

"אני קורא לכם ליזום פעולה להציל את בית הכנסת היקר הזה", הוא כותב לשגריר האיטלקי, "לממשלה שלך ולמדינות אחרות באירופה יש את הכוח לפעול עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי, לחץ פוליטי וכלכלי, במיוחד מצד איטליה ובעלי בריתה יכול לחייב את ממשלת לוב לכבד מגוון דתי ותרבותי, אך בית הכנסת 'דאר בישי' יהרס כליל, מונומנטים דתיים ותרבותיים שאינם אסלאמיים עלולים לסבול גורל דומה, יש לגרום לשלטונות לוב להבין כי רק באמצעות הגנה ושימור בית הכנסת כחלק מהמורשת העשירה שלה יכול לו להחזיר את מעמדה בקרב המדינות כמדינה המכבדת את זכויות האדם וחופש הפולחן".

דוד ג'רבי מוסיף כי "מותר לי לנצל את ההזדמנות ולהודות שוב לעם האיטלקי ולממשלת איטליה על שהציעו אזרחות ל-5,000 היהודים שגורשו מלוב בשנת 1967, תעודת הפליט של משפחתי היא דוגמה למה שהוענק ליהודים, אני גם אסיר תודה על התמיכה של משרד החוץ האמריקני שהוענקה לי לפני הנסיעה שלי לטריפולי בשנת 2011".

חלק מבני משפחתו של דוד ג'רבי מתגוררים בישראל, בירושלים ובבני ברק, הוריו, זקניו וסבתותיו קבורים בארץ, כולל מספר בני משפחה נוספים.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בקהילה היהודית של יוצאי לוב עושים מאמצים לשמר את בית הכנסת ההיסטורי ומבקשים לשם כך את תמיכתם של ראש ממשלת לוב, עבד אל - חמיד דביבה, של אונסק"ו, של שליח האו"ם ללוב ג'אן קוביס, שגריר אמריקה בלוב ושגרירות איטליה בלוב, כדי לשמור על בית הכנסת בטריפולי. ולוודא שהוא לא יהפוך לספריה. לא כדי לנסות להפוך אותו למודרני, אלא לשמר את כל הבניינים הישנים כולל בית הכנסת, כחלק מאלפיים שנות היסטוריה של יהודי לוב.

בית הכנסת נמצא זה מכבר תחת עיניהם הפקוחות של שלטונות העיר העתיקה, ומי שמנסה לעצור אותם הוא יהודי יוצא לוב, ונציג הארגון העולמי של יהודי לוב, ד"ר דוד ג'רבי, אזרח איטלקי וספרדי, שהדרכון הלובי שלו לא חודש מאז 1967. הוא כיום חי ועובד ברומא כפסיכולוג וביקר בלוב מספר פעמים.

"מה שקדאפי ניסה לעשות הוא לחסל את הזיכרון מאיתנו, הוא ניסה לחסל את השפה המדהימה. הוא ניסה לחסל את הדת של העם היהודי", אמר ג'רבי, שמשפחתו ברחה לאיטליה כשהיה בן 12. "אני רוצה להחזיר את המורשת שלנו, אני רוצה לתת הזדמנות ליהודי לוב לחזור".

ח״כ משה ארבל (ש"ס) מסר בתגובה לדיווח האחרון מלוב על בית הכנסת: "הפעולות הרבות שביצענו בשנה האחרונה בשדה המדיני אל מול שגרירי מדינות ערביות באזור, וכן מול שגרירי מדינות האיחוד האירופי ויועץ נשיא ארה״ב למורשת, יקדמו את מניעת החרבת המקום המקודש הזה ועוד רבים נוספים ברחבי לוב בהם בית העלמין לנספי השואה בעיר ג׳אדו. מקומות בהם יהודים נשאו תפילה, למדו ולימדו תורה. אין לנו פריווילגיה לוותר על נכסי מורשת אלו״.

הריסת בית כנסת טריפולי יהדות לוב יוצאי לוב ד"ר דוד ג'רבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד