י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לקראת הסלמה?

נשיא אוקראינה מזהיר את רוסיה; פוטין מאיים

נשיא אוקראינה מזהיר את פוטין כי "מיליוני חיים עומדים על כף המאזניים" אם הסכסוך יתפרץ בין המדינות, ומפציר בו להצטרף לשיחות בין המדינות

נשיא אוקראינה מזהיר את רוסיה; פוטין מאיים
ולדימיר פוטין/ולודימיר זלנסקי צילום: הדס פרוש/שלומי כהן, פלאש 90

עם התגברות הכוחות הרוסיים בגבול רוסיה אוקראינה, נשיא אוקראינה הזהיר את ולדימיר פוטין כי "מיליוני חיים עומדים על כף המאזניים" אם יחול סכסוך בין המדינות. וולודימיר זלנסקי אמר למנהיג הרוסי שהוא רוצה להיפגש איתו במרכז אזור המלחמה בדונבאס האוקראינית.

ההסלמה באה לאחר שרוסיה התעקשה כי יש לה את הזכות להגביל את תנועת ספינות זרות מחוץ לאי קרים, ודחתה ביקורת בינלאומית על רקע דאגות המערב מפני הצטברות חיילים רוסים ליד אוקראינה.

כזכור אוקראינה מחתה בשבוע שעבר על המהלך הרוסי לסגור אזורים נרחבים בים השחור סמוך לחצי האי קרים בפני ספינות חיל הים הזרות וספינות המדינה עד נובמבר. גם ארה"ב הביעה את דאגתה ביום שני, כאשר דובר משרד החוץ, נד פרייס, אמר כי "זה מהווה הסלמה נוספת במערכה המתמשכת של מוסקבה לערעור יציבות אוקראינה".

פרייס ציין כי המהלך "מטריד במיוחד על רקע דיווחים על הצטברות כוחות רוסיים בחצי האי קרים הכבושים וסביב גבולות אוקראינה. גם האיחוד האירופי השמיע דאגה מהצטברות הכוחות הרוסיים בגבול.

סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב אמר כי ההגבלות על ספינות חיל הים הזרות עולות בקנה אחד עם ההסכמים הבינלאומיים, וטען כי נהוג להגביל אזורים בהם מתקיימים תרגילי צבא. לדבריו, הגבלות לא יפריעו למשלוח מסחרי, כך דווחו סוכנויות ידיעות רוסיות.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, טען כי "סגירת מרחב כזה היא פרקטיקה בינלאומית נפוצה". כזכור רוסיה סיפחה את חצי האי קרים באוקראינה במרץ 2014 לאחר שהנשיא לשעבר שהיה ידידותי לרוסיה הודח מהשלטון על ידי הפגנות. המתיחות גברה בשבועות האחרונים עם הפרות הולכות וגדלות במזרח אוקראינה והצטברות כוחות רוסיים מסיביים לאורך גבול אוקראינה.

מוסקבה דחתה את דאגות אוקראינה והמערב, וטענה כי היא חופשית לפרוס את כוחותיה, וטענה שהם לא מאיימים על אף אחד. ביום שני אמר ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזף בורל, לעיתונאים כי "יותר מ-150,000 חיילים רוסים התאספו על גבולות אוקראינה ובחצי האי קרים".

‏נשיא רוסיה פוטין הגיב היום על המצב בנאום בפניי שני בתי הפרלמנט: "אנחנו צופים באיפוק בהתנהגות חצופה של מדינות. מי שיארגן פרובוקציות נגד רוסיה יצטער כפי שלא הצטער מעולם. אנחנו רוצים יחסים טובים, אך אסור שכוונותינו הטובות ייתפסו כחולשה. תגובתה של רוסיה לעולם תהיה מהירה, א-סימטרית וקשה"

אוקראינה רוסיה האי קרים ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד