י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נותרו במלכודת

יציאת ארה"ב מאפגניסטן: "אם ידעו מי אנחנו יהרגו אותנו"

צוות מקומי שעבד עם כוחות צבא זרים נתון לחסדי הטאליבן, הצוות שעבד בעיקר כמתורגמנים, חושש כי לאחר יציאת כוחות צבא זרים ובראשם ארה"ב, הטאליבן יחסל אותם | "הם מכנים אותנו בוגדים וירצחו אותנו, אנחנו לא יודעים לאן לברוח"

יציאת ארה"ב מאפגניסטן: "אם ידעו מי אנחנו יהרגו אותנו"
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: pixabay

מספר עובדים מקומיים שעבדו עם כוחות האו"ם, אמרו לאתר DW הגרמני, כי הם חוששים שהטאליבן יחסל אותם לאחר שכוחות הזרים ייצאו מאפגניסטן.

אנשי הטאליבן רואים בעובדים האפגנים "בוגדים" בעבודה למען הכוחות הכובשים. "כוחות נאט"ו וארה"ב נסוגים לחלוטין מאפגניסטן, אני מודאג מהעתיד שלי", אמר. "אני לא יודע מה יקרה איתנו עכשיו" הוסיף.

הוא אמר כי אופי עבודתו עם האמריקאים הותיר אותו במצב נפשי גרוע. "נהגתי ללוות את כוחות ארה"ב במשימות הלילה שלהם. ראיתי אנשים הרוגים ופצועים רבים. אני סובל כעת מבעיות נפשיות", אמר.

האיש שדיבר בעילום שם, איבד את עבודתו בשנת 2021 כתוצאה ממגיפת הקורונה אך לדבריו, מספר הפעולות הצבאיות של כוחות ארה"ב כבר ירדו לאחר שוושינגטון חתמה הסכם עם הטאליבן בקטאר בפברואר 2020 לסיום הסכסוך הממושך.

עובד לשעבר של נאט"ו שביקש להישאר בעילום שם מטעמי ביטחון אמר ל-DW כי הטליבאן, אל-קאעידה והמדינה האסלאמית (דאעש) רואים בעובדים האפגנים של כוחות האו"ם, "אויבים".

"אם הם ידעו איפה עבדתי, הם יהרגו אותי" הוא אמר. לאחר שארצות הברית פלשה לאפגניסטן בשנת 2001 ופירקה את משטר הטאליבן, כוחות זרים הסתמכו רבות על עזרה מקומית. הם היו זקוקים למתרגמים, טבחים, מנקים, וכן מומחי אבטחה שיכולים לעזור להם להבין את הדינמיקה הפוליטית והביטחונית של המדינה. והטליבאן מצידו, רואה בהם "בוגדים" שעזרו לזרים לגבש את כיבושם ה"לא חוקי".

כזכור לאחר כמעט שני עשורים של מלחמה, הנשיא ג'ו ביידן הודיע ​​כי כל כוחות ארה"ב יעזבו את אפגניסטן עד 11 בספטמבר השנה. בעלות ברית אחרות של נאט"ו, כולל גרמניה, החליטו לעזוב את המדינה בעקבות העזיבה האמריקנית.

מדינות רבות של חברות נאט"ו אומרות כי הן מנסות לעזור לעובדיהן באפגניסטן, כמו למשל להציע להן מקלט מדיני במדינות שכוחותיהן העסיקו אותן.

שרת ההגנה קראמפ-קרננבאואר מגרמניה, אמרה ביום ראשון לתקשורת הגרמנית, כי גרמניה תהיה מוכנה לקחת אליה אזרחים אפגנים שעזרו לצבא הגרמני במהלך המלחמה.

ממשלות המערב אומרות כי נסיגת הכוחות שלהן לא תביא ליותר אלימות ושפיכות דמים, לטענתן הן משאירות אחריהן צבא אפגניסטני חזק. תומאס סילברהורן, חבר הבונדסטאג ומזכיר המדינה הפרלמנטרי במשרד ההגנה של גרמניה, אמר לאחרונה לאתר DW כי נאט"ו עשתה "עבודה מבריקה" בהכנת הכוחות האפגניים לאבטחת המדינה בעצמם.

אך למוחמד שפיק חמדם, מומחה ביטחוני מקאבול, השקפה שונה על המצב. לטענתו "כוחות הביטחון האפגניים תלויים כלכלית וצבאית בארה"ב", אמר חמדם, "וללא תמיכתה הם יהיו במצב קשה". הטאליבן אינם האיום היחיד על הכוחות האפגניים, גם קבוצות כמו המדינה האיסלאמית (דאעש) קיבלו דריסת רגל.

אפגניסטן טאליבן ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד