ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
חדשנות עם יכולות

שקלא וטריא בתכנות: "בוגרי ישיבות הם שם דבר בעולם ההייטק"

איך אפשר להפוך את צורת הלימוד החרדית מקושי ליתרון? • מחקר מקיף הבוחן את יכולותיהם של הסטודנטים החרדים באקדמיה ומציג ממצאים המוכרים לכל מי שניסה לעבור מספסלי הישיבה לספסלי האקדמיה: כך בוגרי ישיבות סוללים דרכם בהייטק

שקלא וטריא בתכנות: "בוגרי ישיבות הם שם דבר בעולם ההייטק"
לימודי מחשבים צילום: יח"צ

ההבדלים בין החינוך הממלכתי למערכת החינוך החרדית ידועים ומוכרים. הפער מתחיל כאשר תלמיד במערכת החינוך החרדית מתמקד בלימודים תורניים וכמעט ולא לומד מתמטיקה ואנגלית ושאר מקצועות ליבה ההכרחיים בשוק העבודה, וממשיך להבדל המהותי אפילו עוד יותר, הטמון בצורת וסגנון הלמידה השונה.

חוקרים באוניברסיטה העברית בדקו בדיוק את הנקודה הזו במחקר מקיף הבוחן את יכולותיהם של הסטודנטים החרדים באקדמיה ומציג ממצאים המוכרים לכל מי שניסה לעבור מספסלי הישיבה לספסלי האקדמיה. בעוד שבכתיבה אקדמית ובציות לכללי האקדמיה היבשים הסטודנטים החרדים התקשו ביחס לחבריהם בוגרי מערכות החינוך הממלכתיות, נקודת החוזק המשמעותית בקרב התלמידים החרדים הייתה ביכולתם לבנות טיעון ולסתור אותו, להתמודד עם עמדות מנוגדות, זאת תוך שקלא וטריא עם האופציות השונות שבתוך הטיעון הנבנה, או במילים אחרות בכל הקשור לצורת הלימוד הישיבתית, התלמידים החרדים גילו יכולות גבוהות מאוד.

רפרוף זריז על תוצאות המחקר מגלה תמונת מצב מאתגרת, המשליכה על רמת ההתאמה של הלימודים באוניברסיטאות לתלמידים. כאשר תלמידים בוגרי החינוך הממלכתי מוכוונים עוד מהתיכון לצורת הלמידה האקדמית, ומנגד, הלימודים האקדמיים לא מנצלים את היכולות והכוחות הגלומים בבוגרי הישיבות והכוללים.

אז איך אפשר להפוך את צורת הלימוד החרדית מקושי ליתרון?

הסיטואציה שנוצרה הציבה את כולם במצב של כמעט הפסד. האוניברסיטאות הפסידו תלמידים מעולים, התלמידים החרדים הפסידו את היכולת ללמוד ולהצטיין ומעל כולם הפסיד שוק התעסוקה הישראלי שפספס עובדים מעולים, חרוצים ועם יכולת ניתוח וחשיבה אנליטית ברמה גבוהה.

אבל היו מי שלא הסכימו לוותר.

יוזמי תכנית 'מפתחיםלא ויתרו על הפוטנציאל הגדול לשוק התעסוקה ולא ויתרו על העובד החרדי.

בתכנית מיוחדת שנבנתה בדיוק למידותיו של בוגר הישיבה החרדית, נועדה להבליט ולהנכיח את היכולות הגלומות בו כדי לתת לו את הכלים בצורה המהירה והטובה ביותר האפשרית בשוק התעסוקה. התכנית מנצלת את מה שרכש הבחור החרדי במשך שנים ארוכות כל כך של לימוד מעמיק - לימוד בשיטה הישיבתית של חברותות, למידה בצוותא, שאילת שאלות ו-וויכוחים עד לליבון והבנה מעמיקה. כך מתאפשר לתלמידים להצטיין מחד ו'להרגיש בבית' מאידך.

בעצם משתמשת התכנית ביכולות ובכלים של תלמידיה כדי ללמד כמעט מ-0 תחום שלם של ידע וסודות מקצועיים מעולם ההייטק ולהביא אותם להצטיינות מקצועית. בתום ההכשרה הבוגרים מגיעים לרמה של בוגר אקדמיה מצטיין + ‏ניסיון מעשי, זאת מבלי שיצטרכו להתמודד עם האתגרים באקדמיה שלא מותאמים לבחורי ישיבות.

הבשורה שנושאת בכנפיה התכנית כבר תפסה דריסת רגל בשוק התעסוקה הישראלי ואפילו משבר הקורונה לא הצליח להזיק לבוגרי מסלולי הפיילוט של התכנית. בוגרי המחזור הראשון שכבר הספיקו להשתלב בתעשיה הצליחו להחזיק במקום העבודה שלהם למרות גלי הפיטורין הנרחבים. על אף המשבר העמוק ועל אף שסיימו את הלימודים בשיא תקופת הקורונה, גם רב בוגרי המחזור השני כבר התברגו במשרות נחשקות בחברות מובילות בתעשיית ההייטק.

מאות מועמדים ביקשו להתקבל לתכנית בכל מחזור גיוס אבל המקומות הספורים הנחשקים בתכנית ורמת הלימודים הגבוהה איפשרו רק ל-30 המצטיינים והמחוננים ביותר, אלה ששיכללו את יכולות הלמידה שלהם במשך שנים בישיבה ואלה שמסוגלים ללמוד כמות כזו של חומר במהירות, למצוא את מקומם בין התלמידים. שלושה מחזורים כבר סיימו את הלימודים והמחזור הרביעי בדרך הבטוחה לסיום.

הביקוש הגבוה דירבן את מובילי התכנית לפתוח מחזורים נוספים ובזכות האמון שהביעה הרשות לחדשנות בתכנית והמימון שקיבלה 'מפתחים' מהרשות, יפתח בחודשים הקרובים מחזורי לימוד נוספים, במרכז ובירושלים לעוד בוגרי ישיבות מצטיינים שתוך שנה וחצי יגיעו לרמת בוגרי אקדמיה, יזכו לניסיון מעשי, והכי חשוב: בסיוע המנטורים וצוות תכנית 'מפתחים' יוכלו להשתלב במשרות בכירות בהייטק הישראלי ואולי אף בחו"ל, ירוויחו משכורות גבוהות מאוד ויהפכו גם הם לסיפור הצלחה.

חושבים שאתם מסוגלים לקבל משכורת של 18,000 ש"ח, הכניסו פרטים ונחזור אליכם>>>

 

הייטק מפתחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד