ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מוערך במיליונים

התחקיר חושף: המניות הסודיות של בני גנץ וההסדר של היועמ"ש

כמעט שנה מאז נכנס ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ לתפקידו, ובתחקיר מיוחד חושפים ב'כלכליסט' את הסדר ניגוד העניינים שלו, שערך במיוחד עבורו היועמ"ש עצמו | סייבר, סוללות, לוויינים וננו טכנולוגיה. וגם הקשר למתקפה האיראנית על הספינות הישראליות

התחקיר חושף: המניות הסודיות של בני גנץ וההסדר של היועמ"ש
בני גנץ צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בני גנץ, הרמטכ"ל לשעבר, נכנס לשוק העסקי עם סיום שירותו הצבאי, קודם שהחליט לחתוך לפוליטיקה. עם כניסתו לפוליטיקה, כנדרש בחוק, הוא נדרש להכין את רשימת ניגודי העניינים שלו. היועמ"ש אביחי מנדלבליט עצמו הכין עבור ראש הממשלה החלופי הטרי ושר הביטחון את ההסדר. והוא פורסם היום (חמישי) בתחקיר מיוחד שערכו ב'כלכליסט'.

על פי התחקיר, ההסדר שנחתם סופית רק בשבועות האחרונים כולל בתוכו מיליוני שקלים במגוון חברות בתחומי הסייבר, תקשורת לוויינים, ננו טכנולוגיה, וסוללות נטענות.

בחברת 'דיפ אינסטינקט' מחזיק גנץ 0.55% בנאמנות, ולאחר הגיוס שערכה החברה בתחילת שנת 2020 בקרנות שונות מניו יורק לונדון ועוד, עודכן השווי של אחזקותיו של גנץ ב'הערכה זהירה' בלא פחות מ-4.5 מיליון ₪.

עוד צוין בתחקיר כי 'דיפ אינסטינקט' שהוקמה ע"י חלק ממייסדי ה'מימד החמישי' ושתיהן קיבלו השקעות מהאוליגרך ויקטור וקסלברג, שהסתבך עם הרשויות בארה"ב, ואף הוטלו עליו סנקציות לאור חקירת ה-FBI שבדקה את מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב. מתמחה בניתוח תקיפות בזמן אמת של נקודות תורפה, וב-2019 אף החלה חברת HP העולמית לשלבה במערכותיה, קיבלה מוקסלברג 13 מיליון דולר דרך קרן השקעות שניהל ירון איתן שותפו ומקורבו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, עם הטלת סנקציות על וקלסברג ב-2018 נאלץ איתן להתפטר מהדירקטוריון.

בתחקיר צוין כי בשנת 2019 בעקבות 'כלכליסט' נשאלו אנשי חברת 'דיפ אינסטינקט' על קשריהן עם וקלסברג, בתגובה הוא נמחק מהאתר, ובחברה טענו כי הוא מכר את חלקו לחברה שוויצרית.

עוד דווח כי לגנץ אחזקות בחברת 'גט סט' שאף עובדת עם משרד הביטחון, בראשה הוא עומד. חברה צו מתמחה בייצור ואספקה של 'טרמילים לווייניים', סוג של אנטנות לתקשורת המוצבות בכל סוג של כלי רכב, ומאפשר לצבא לתקשר דרכו.

ב'כלכליסט' ציטטו את חלק הסדר העוסק בחברת 'גט סט' ואף רשומה כספק של משרד הביטחון כולל רישיונות ייצוא וייבוא: "מדובר בחברה קטנה המספקת למשרד ציוד בהיקף לא גדול... החברה אינה מטופלת בפרופיל גבוה ואינה מעורבת בעסקאות ממשלה לממשלה (עסקאות ייצוא ביטחוני הנעשות ישירות מול המדינה ולא מול היצואן). עליך להימנע מלטפל הן בעניינים הנוגעים לחברה עצמה והן בעניינים הנוגעים לשיווק ולייצוא הביטחוני של ציוד מהסוג שאותו מספקת החברה".

עוד נכתב: "נציין כי איננו רואים מניעה שהחברה תיטול חלק בפעילות השגרתית של אגף סיב"ט, כפי שהיא מתקיימת כיום. מנגד נבקש כי ככל שיעלה בעתיד צורך לקבל החלטה חריגה לגבי גט־סאט, כגון שילובה בעסקאות ממשלה לממשלה או מעורבות חריגה אחרית, תיערך התייעצות מוקדמת עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט".

בנוסף נאסר על גנץ לטפל ישירות בעניינים הנוגעים לאנשי עסקים שחתמו למפלגתו על ערבויות בהיקף של 17.45 מיליון שקל בבחירות לכנסת והם 25 במספר. ביניהם ניתן למצוא אחת שחתמה על ערבות של מיליון שקל, והיא סמדר אונגר, אחותו של איל הספנות רמי אונגר. כזכור, ספינות של רמי אונגר הותקפו בחודשים האחרונים במפרץ הפרסי. הדגישו עורכי התחקיר המקיף.

החברה השלישית שהובאה בתחקיר המקיף של 'כלכליסט' היא 'BGP' בה יש לגנץ 100% מהמניות, אמנם היא לא פעילה מאז שגנץ נכנס לזירה הפוליטית, אך לחברה יש נכסים, כמו גם זכויות תיווך בחברת ננו טכנולוגיה בשם 'מלודאה' שגנץ תייוך אותה לחברת 'סיג' שבשוויץ. למרות ששווי התיווך והרווח של גנץ עדיין לא נקבע. קבע היועמ"ש כי על כנץ להימנע מכל סוג של מעורבות עקיפה או ישירה בחברה זו.

עוד מחזיק גנץ 1.16% בחברת 'פאאור מי טק' המתמחה בייצור סוללות לטעינה מיידית. אך על פי התחקיר החברה הוקמה ב-2014, הצליחה לגייס שני מיליון דולר, ובשנת 2017 אף דווח על שיתוף פעולה עם ענקית הסוללות אנרג'ייזר. אך מצב החברה נכון להיום לא ברור.

בשולי התחקיר הובאה תגובת 'דיפ אינסטינקט': "במדינת ישראל ישנה ראשות אחת שקובעת בעלות על חברות והיא רשם החברות במשרד המשפטים המתעד את ההיסטוריה של כל חברה. וויקטור וקסלברג מעולם לא היה בעל מניות בדיפ אינסטינקט".

בני גנץ תחקיר ניגוד עניינים אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד