י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לפתוח לכולם

המלצות לבתי כנסת ומקומות יהודיים: "לא להגיד שווארצער"

בריטניה: מועצת הצירים של יהודי המדינה פרסמה שורה ארוכה של המלצות - למעלה ממאה, לטובת הקהילות היהודיות ובתי הכנסת | בניסיון למנוע ככל האפשר הפליה על רקע עדתי  אחרי שיהודים ממוצא אפרו אמריקני נאלצו לעבור בדיקות מיותרות - ניתנה ההוראה להקפיד על שוויון מלא בכל הנהגת הקהילות

המלצות לבתי כנסת ומקומות יהודיים: "לא להגיד שווארצער"
חרדים בלונדון. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מועצת הצירים של יהודי בריטניה פרסמה המלצות לגבי התנהגות מול ציבור שמגיע לאירועים יהודיים, 'הגארדיאן' הבריטי מפרסם כי בהמלצות התבקשו היהודים לא להשתמש במילה "שווארצער" (-שחור, י.פ).

בהמלצות נאמר עוד כי מאבטחים בבתי כנסת ובמקומות יהודיים אחרים צריכים לחפש בתיקים של כל המבקרים על מנת להימנע מפרופיל גזעני.

ההמלצה נכתבה לאחר שיהודים ממוצא אפרו אמריקני נאלצו לעבור בדיקות, בזמן שחברים או קרובי משפחה לבנים נכנסו ללא בדיקות.

הדו"ח ממליץ גם לעודד אנשים מקבוצות אתניות שאינן מיוצגות ללמוד תואר רבני, כדי לכהן כרבנים או בעלי תפקידים קהילתיים אחרים. בנוסף נאמר, כי בתי ספר יהודיים צריכים ללמד 'היסטוריה שחורה', עבדות ומורשת הקולוניאליזם, וללמד כי השימוש במונחים ביידיש כמו "שווארצער" זה הכפשות גזעיות.

הוועדה ממליצה על יותר ממאה המלצות לאחר ששמעה עדויות מאנשים הבאים מרקעים שונים, ודעות פוליטיות מגוונות. הוועדה הוקמה על ידי מועצת הצירים של יהודי בריטניה לאחר רצח ג'ורג' פלויד בשנה שעברה על ידי שוטר לבן.

סטיבן בוש, שהוביל את הוועדה אמר, כי "המלצותיו נועדו לשפר את חיי הקהילה של יהודים שחורים, יהודים צבעוניים ויהודים ספרדים, מזרחים ותימנים". הדו"ח קורא לגופים יהודיים לקיים תהליכים שקופים, הוגנים לטיפול בתלונות הנוגעות לגזענות, ולמוסדות לציין תאריכים מרכזיים לקבוצות אתניות, כמו פסטיבל סיגד של יהודי אתיופיה.

ה'גארדיאן' מדווח עוד כי בעדויות סיפר אחד האנשים על מה שחווה, "נאמר לי בדלת שאני לא יהודי על ידי מאבטח לא יהודי, לכן יש לי בעיה גדולה בכל פעם שאני הולך לבית כנסת חדש, כי אז אני צריך להתמודד עם המאבטח, ואני לא רוצה להיות מובך". חלקם אמרו שהם כבר לא הולכים לבית הכנסת בגלל שהם נעצרו בכניסה על ידי אבטחה.

בריטניה בתי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד