י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פותח חזית

מכה לארדואן: ‏ביידן הכיר ברצח העם הארמני

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מקבל החלטה אמיצה ומכריז על הכרה בשואת העם הארמני, כשהאשמה בכך היא טורקיה | הנשיא הטורקי זעם והגיב

מכה לארדואן: ‏ביידן הכיר ברצח העם הארמני
הנשיא ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט להכיר בשואת העם הארמני, מהלך שטורקיה לא אוהבת וזאת בלשון המעטה. ביידן עשה צעד שעד כה נשיאים אמריקנים קודמים ברחו ממנו.

את רצח העם הארמני ביצעה טורקיה במהלך מלחמת העולם הראשונה באוכלוסייה הארמנית שבשטחה. מעשי הטבח התאפיינו בגירוש וצעדות מוות, גם לאחר מלחמת העולם הראשונה המשיכה טורקיה לטבוח בארמנים הנוצרים, הטבח הסתיים בשנת 1923. בין מיליון למיליון וחצי ארמנים נרצחו.

ישראל תמיד עמדה מהצד ולא הכירה רשמית בשואת ארמניה, כדי לא להרגיז את הטורקים. גם הפעם תגובת משרד החוץ נשארה אותו דבר. "מדינת ישראל מכירה בסבל הנורא ובטרגדיה של העם הארמני. במיוחד בימים אלו מוטלת עלינו ועל מדינות העולם האחריות לוודא כי אירועים כאלו לא יישנו".

ביידן אמר בהצהרתו כי "המהלך ננקט לא כדי להטיל אשמה על אף צד, אלא כדי לוודא שמה שקרה לעולם לא יחזור, העם האמריקני מוקיר את כל הארמנים שנספו ברצח העם שהחל היום לפני 106 שנה".

בסוכנות הידיעות 'רויטרס', צוטט בכיר בממשל ביידן כי הממשל "מעודד את ארמניה וטורקיה להגיע להשלמה אחת עם השנייה, ולבסוף לכונן נורמליזציה ביניהן". עוד אמר הבכיר כי "טורקיה נשארה בעלת ברית חשובה של נאט"ו וכי בממשל מעוניינים בקשרים חזקים עם טורקיה". ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, בירך על ההכרה. ואמר כי "מדובר בצעד לקראת אמת וצדק היסטורי".

בטורקיה כצפוי הגיבו בחריפות. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי הדיון על כך "עבר פוליטיזציה על ידי צד שלישי". שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו אמר, כי טורקיה "דוחה לחלוטין את ההחלטה האמריקנית להכיר ברצח העם הארמני".

ארמניה ג'ו ביידן רג'יפ טאיפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד