י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
החלטה מקוממת

צפו: אלפים הפגינו למען צדק לשרה חלימי הי"ד

עשרות אלפים הפגינו בצרפת ובעולם נגד החלטת בית המשפט העליון הצרפתי, שלא להעמיד לדין את רוצחה של שרה חלימי הי"ד. ההפגנה הגדולה ביותר התקיימה מול מגדל אייפל בהשתתפות כעשרים אלף איש • לפניכם תיעוד

צפו: אלפים הפגינו למען צדק לשרה חלימי הי"ד
המחאה בצרפת צילום: מרדכי לובעצקי

אלפים הפגינו אתמול (ראשון) בפריז וברחבי צרפת, בישראל, ובאנגליה, במחאה על ההחלטה השערורייתית של בית משפט העליון בפריז שקבע כי רוצחה של האישה החרדית שרה חלימי הי"ד, אינו אחראית למעשיו ולפיכך לא יעמוד לדין היות והיה תחת השפעת סמים בעת ביצוע הרצח ולא היה מודע למעשיו.

בפריז התקיימה צעדת ענק תוך קריאה "צדק לשרה חלימי", הצעדה נערכה בכיכר מול מגדל אייפל, המפגינים החזיקו שלטים עם הכיתוב "לא נשתוק על שרה חלימי" ו"בלי צדק, אין רפובליקה". העצרת אורגנה על ידי ארגון CRIF, שמאגד את קהילות יהודי צרפת, כדי "להראות את תדהמתנו על החלטה שאמנם תואמת את החוק, אך לא את לצדק", כך קרא הארגון.

רוברט איינס, מנכ"ל CRIF, קבוצת הגג היהודית בצרפת, אמר בעצרת המחאה כי הוא בא לתמוך בקרובי משפחתה של חלימי; "אני חושב שכמו העם הצרפתי, המשפחה כועסת ולא מבינה כלל" אמר והוסיף: "אנשים שסומכים על ממשלת צרפת, על מערכת המשפט של צרפת, ועכשיו עומדים מול ההחלטה הבלתי הוגנת הזו. הרוצח מוכר כרוצח, מוכר כאנטישמי אך הוא לא יישפט. זה פשוט לא מקובל וקשה מאוד".

ראש עיריית פריז, אן הידאלגו, הצהירה בעצרת שהועברה בשידור חי בכלי תקשורת מרכזיים, כי רחוב בעיר ייקרא על שמה של הנרצחת הי"ד.

עצרות נערכו גם בערים הצרפתיות שבהן קהילות יהודיות; מרסיי, שטרסבורג, בורדו וליון. בבריטניה נערכה מחאה מחוץ לשגרירות צרפת בלונדון. בישראל נערכו הפגנות בירושלים ומחוץ לשגרירות צרפת בתל אביב.

"שרה חלימי נרצחה בגלל מוטיבציות אנטישמית בעליל, ומהסיבה היחידה שהיא יהודייה", אמר דובר משרד החוץ של ישראל, ליאור חייט. "זה היה רצח נתעב שפגע לא רק בקורבן עצמה ובמשפחתה, אלא גם בתחושת הביטחון של הקהילה היהודית כולה", הוסיף.

ההחלטה השערורייתית

אחרי סאגה משפטית שנמשכת זה כארבע שנים, בית המשפט העליון בצרפת קבע לפני כשבועיים כי קובילי טראורה, אז בן 27, שעישן כמות גדולה של מריחואנה לפני הרצח ב-2017, היה נתון תחת השפעת סמים בזמן שרצח את חלימי. הוא מוחזק מאז נעצר בליל הרצח - בבית חולים פסיכיאטרי. אך עתה הוא ישוחרר.

על פי החוק הצרפתי, מי שסובל מאובדן שליטה עצמית עקב מצב פסיכולוגי, אינו יכול להיות אחראי למעשיו הפליליים. נשיא צרפת עמנואל מקרון ושר המשפטים הצהירו לאור הפסיקה והזעם הציבורי, כי ימצאו דרך לתקן את החוק ולהפוך אנשים לאחראים פליליים למעשיהם ללא קשר לצריכת סמים.

חבר הפרלמנט מאיר חביב, נאם אתמול בהפגנה בפריז ואמר: "אני חושב על ניצולי השואה שנמצאים כאן היום וצריכים לחיות במציאות בה עדיין רוצחים יהודים בצרפת. אנחנו לא יכולים לקבל מצב בו אין משפט ואין צדק לשרה חלימי.
לא היה משפט לאחר הפיגוע בבית הכנסת ברחוב קופרניק, לא היה משפט לאחר הפיגוע במסעדת גולדנברג, המשפט כנראה יתקיים באיחור של 40 שנה".

"אני רוצה להזכיר גם את די ג'י סבסטיאן סלאם (יהודי שנרצח ב-2003 והרוצח הוכר כלא כשיר לעמוד לדין). אימו פוגשת מדי יום את רוצח בנו! זה לא הגיוני! אני רוצה לסמוך על הרפובליקה. המשפט הזה צריך להתקיים והוא צריך להתקיים בצרפת. אבל אם זה לא יקרה בצרפת זה צריך לקרות בישראל. אני אוהב את צרפת וכמו כולם כאן, יהודים ושאינם יהודים, יש לי רק משאלה אחת: שיתקיים משפט כאן בצרפת עבור שרה חלימי", כך חביב.

יצוין כי גם חסידי חב"ד המתגוררים בבירה פריז, יצאו להשתתף בהפגנת המחאה שהתקיימה מול מגדל אייפל, ולדבריהם מנתה כעשרים אלף משתתפים וניצלו אותה בכדי לקדש שם שמים ברבים ולזכות את המוני היהודים בהנחת תפילין לעילוי נשמתה של המנוחה הי"ד.

הצלם מרדכי לובעצקי תיעד:

שרה חלימי אנטישמיות בפריז הפגנת מחאה הנחת תפילין מגדל אייפל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד