י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"ישראל ביצעה 200 תקיפות"

הכביסה המלוכלכת; הקלטה של שר החוץ זריף מזעזעת את איראן

הקלטה פרטית שנחשפה לאחרונה בין שר החוץ האיראני לבין מקורבו, חושפת את המאבקים העצומים במשטר האייתולות ומזעזעת את המערכת הפוליטית | זריף נשמע מותח ביקורת על הגנרל סולימאני שחוסל ומבקר את ההנהגה | בכיר איראני: ההקלטה גרועה יותר מגניבת ארכיון הגרעין

הכביסה המלוכלכת; הקלטה של שר החוץ זריף מזעזעת את איראן
מוחמד זריף צילום: טוויטר

למרות שנדמה כי איראן היא מדינת רשע עם מערכת פוליטית הומוגנית, המפה הפוליטית ברפובליקה האסלאמית מורכבת הרבה יותר. לצד אנשי משמרות המהפכה, המנהיג העליון חמינאי ותומכיהם, ישנו מחנה פרגמטי בהרבה בו אחד האנשים הבולטים הוא שר החוץ מוחמד זריף. כלפי חוץ מציג המשטר אחידות דעים, אך מתחת לפני השטח הרוחות סוערות, בעיקר בכל הנוגע ליחסים מול המערב.

הקלטה יוצאת דופן שנחשפה של שיחה שנערכה בין זריף לבין מקורב, מעלה לפני השטח את המאבקים במדינה השיעית ואף יכולה להיות בעלת השלכות דרמטיות.

שר החוץ האיראני הסתבך עם הדלפת הקלטה של שיחה בה הוא נשמע מדבר נגד משמרות המהפכה האיראניים, ואומר כי הם "קובעים מדיניות". בקלטת אודיו שהודלפה ונותנת הצצה למאבקי הכוח מאחורי הקלעים של מנהיגי איראן, אמר שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף כי חיל משמרות המהפכה מבטל החלטות ממשלתיות רבות ומתעלם מייעוץ שמגיע מבכירים.

ברגע יוצא דופן אחד בקלטת שהודלפה ביום ראשון, סטה זריף מהקו הרשמי של המשטר בנוגע לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל על ידי ארצות הברית בינואר 2020.

"הגנרל", אמר זריף בהתייחסו לסולימאני, "ערער על הדיפלומטיה בשלבים רבים, ועבד עם רוסיה כדי לחבל בהסכם הגרעין בין איראן למעצמות העולם, ואימץ מדיניות במלחמה הארוכה בסוריה שפגעה באינטרסים של איראן" כך דווח ה'ניו יורק טיימס'.

"ברפובליקה האסלאמית השדה הצבאי שולט", אמר זריף בשיחה מוקלטת בת שלוש שעות שהייתה חלק מפרויקט היסטורי המתעד את עבודתו של הממשל הנוכחי. "הקרבתי דיפלומטיה למען התחום הצבאי במקום שדיפלומטיה תקבל סיוע מהשטח", ציין בכאב.

קלטת האודיו הודלפה ברגע קריטי עבור איראן, מכיוון שאיראן דנה במסגרת חזרה אפשרית להסכם הגרעין עם ארצות הברית ומעצמות מערביות אחרות. השיחות התקיימו דרך מתווכים בווינה.

לא ברור איזו השפעה תהיה, אם בכלל, לגילויים על השיחות הללו, או על עמדתו של זריף. השיחה התנהלה בחודש מרץ האחרון בין זריף לכלכלן בשם סעיד ליילז, בעל ברית של זריף, ולא נועדה לפרסום, מכיוון ששר החוץ נשמע שוב ושוב אומר שהשיחה היא פרטית והיא לא לפרסום. עותק מהשיחה הודלף לערוץ החדשות הפרסי הלונדוני 'איראן אינטרנשיונל' המתנגד למשטר, והוא העביר את ההקלטה ל'ניו יורק טיימס'.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי זריף למעשה מאשר את מה שרבים חשדו זה מכבר, שתפקידו כנציג הרפובליקה האסלאמית על הבמה העולמית מוגבל מאוד. ההחלטות, לדבריו, מוכתבות על ידי המנהיג העליון או לעתים קרובות על ידי חיל משמרות המהפכה.

משרד החוץ האיראני לא הטיל ספק על "מקוריות ההקלטה", אך הטיל ספק ב"מניע ההדלפה". סעיד ח'טיבזדה, דובר משרד החוץ כינה זאת "פוליטיקה לא אתית" ואמר כי חלק מהאודיו ששוחרר אינו מייצג את מלוא דבריו של זריף "בנוגע לכבודו ולאהבתו לגנרל סולימאני".

בחלקים שהודלפו זריף אכן משבח את הגנרל ואומר שהם עבדו יחד באופן פרודוקטיבי לפני פלישת ארה"ב לאפגניסטן ועיראק. הוא גם אמר כי ההתנקשות בסולימאני בעיראק, גרמה מכה גדולה לאיראן, זה "גרם נזק גדול יותר מאשר אם הם היו מחסלים עיר שלמה בהתקפה" אמר זריף.

אך לדבריו, חלק ממעשיו של סולימאני פגעו גם במדינה, וציין, כדוגמא אחת, את מהלכיו נגד הסכם הגרעין שאיראן הגיעה בשנת 2015 עם מדינות המערב, ארצות הברית ביניהן. ממשל טראמפ מאוחר יותר יצא עליה.

זריף אמר כי רוסיה לא רצתה שההסכם יצליח ו"שמה את כל כובד משקלה מאחורי יצירת מכשולים מכיוון שלא היה אינטרס של מוסקבה שאיראן תנורמל את היחסים עם המערב". לשם כך אמר זריף, "הגנרל סולימאני נסע לרוסיה כדי להרוס את ההישג שלנו", כלומר את הסכם הגרעין.

זריף חלק על הגנרל סולימאני בהחלטותיו בחזיתות אחרות וביקר אותו על כך שאיפשר למטוסי קרב רוסיים לטוס מעל איראן להפציץ את סוריה ולהעביר ציוד צבאי וחיילים לסוריה בחברת התעופה האיראנית הממשלתית ללא ידיעת הממשלה, ושליחת כוחות קרקע איראניים לסוריה.

ה'ניו יורק טיימס' ציין אמש (ראשון), כי מבקריו של מר זריף קראו לו להתפטר, ואמרו שהוא איים על ביטחונה הלאומי של איראן בכך שחשף בפני העולם את הפוליטיקה הפנימית של המדינה. אפילו תומכיו הביעו דאגה כי דבריו יכולים להשפיע על הבחירות לנשיאות בסוף יוני ולפגוע במועמדים מסיעת הרפורמיסטים אליה קשור זריף.

עוד הודלף, כי בלילה שאיראן החליטה להגיב צבאית נגד ארצות הברית בגין חיסולו של הגנרל סולימאני, שני מפקדי כוח קודס הלכו לפגוש את ראש ממשלת עירק, כדי להודיע ​​לו כי בעוד כ-45 דקות איראן תירה טילים לעבר בסיס צבאי בו הוצבו כוחות אמריקאיים, כך אמר זריף. האמריקאים ידעו על התקיפה לפני שאיראן תקפה.

עוד הדלפה לא פחות מטרידה בעיקר את ישראל, מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, תומך נלהב של המשטר האיראני ומי שהיה שר החוץ בתקופת אובמה, הודיע ​​לזריף שישראל תקפה אינטרסים איראניים בסוריה לפחות 200 פעם, ה'ניו יורק טיימס' מציין כי זריף היה המום לשמוע על כך.

זריף גם הצביע על החיפוי מצד משמרות המהפכה על הפלת המטוס האוקראיני באיראן שהביא למותם של 176 אזרחים, משמרות המהפכה ידעו מיד כי הטילים שלהם פגעו במטוס, אך הודו בכך רק כעבור שלושה ימים.

זמן קצר לאחר הפלת המטוס, השתתף זריף בפגישה עם מועצת הביטחון הלאומית ועם שני מפקדים צבאיים בכירים, ואמר כי העולם דורש הסבר. המפקדים, לדבריו, תקפו אותו ואמרו לו לפרסם ציוץ כי "החדשות אינן נכונות".

זריף אמר "אמרתי להם שאם הוא נפגע מטיל, תספרו לי שאוכל לראות כיצד אוכל לפתור את זה, אלוקים הוא העד שלי, האופן שבו הם הגיבו אלי הוא כאילו הכחשתי את קיומו של אלוקים".

סגן הנשיא לשעבר, מוחמד עלי אבטחי, התייחס לפרסום ההקלטה של זריף ואמר כי היא "שוות ערך לגניבת ארכיון הגרעין על-ידי ישראל".

מוחמד זריף איראן ג'ון קרי קאסם סולימאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד