י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חוזרים לשגרה

ראש מגן ישראל: בדיקות הקורונה יהיו בתשלום

ראש מטה 'מגן ישראל' במשרד הבריאות, תומר לוטן, התייחס הבוקר בראיון נרחב למצב התחלואה בארץ, ההקלות שאושרו ואלו הצפויות לנו בהמשך, המסכות בחללים סגורים, ובעיקר החשש הגדול מנתב"ג

ראש מגן ישראל: בדיקות הקורונה יהיו בתשלום
מתחם בדיקות קורונה צילום: Yossi Aloni/Flash90

לאור התחלואה ההולכת וקטנה, לעומת החשש ממוטציות עתידיות, כשזו ההודית כבר כאן. התראיין הבוקר (שני) ראש מטה 'מגן ישראל' במשרד הבריאות, תומר לוטן, לאולפן ynet ובראשית דבריו התמקד בנתב"ג.

"לאורך כל הדרך אמרנו שגם שכבות ההגנה שפועלות היום, בדיקה לפני עלייה למטוס, בדיקה בירידה במטוס ובדיקה לקיצורי בידודים – אינן הרמטיות. ייתכן מאוד שהן גם פחות רלוונטיות לווריאנטים מסוג מסוים שאולי מפתחים את התסמינים מאוחר יותר" אמר לוטן והוסיף: "הנושא של חו"ל הוא עדיין עקב האכילס של כל האירוע הזה. אנחנו כל הזמן עסוקים בהידוק המערכת הזאת אבל במקביל לא לחסום באופן טוטאלי את מדיניות השמיים של ישראל ולהיענות להנחיות שבג"ץ הנחה אותנו. זו מדיניות עדינה ומאוזנת שצריך לנהל לאורך זמן".

"זה לא סופי, אבל אנחנו בוחנים את כל כלי המדיניות שיש לנו" אמר לוטן לגבי רשימת המדינות עליהן יצאה המלצת אזהרת מסע, עוד הסביר: "נכון, אנחנו שומעים מסוכני נסיעות שלאור האזהרות האלה אנשים מצמצמים את הנסיעות שלהם לחו"ל. אבל כפי שאמרנו קודם, אנחנו לא חוסמים את הנסיעה לישראלים בשלב הזה".

"זו נקודה מאוד מורכבת. מצד אחד אנחנו רוצים להסתכל על העולם בצורה דיפרנציאלית. להגיד פה התפתח וריאנט כזה, שם התפתח וריאנט אחר, ולהתאים את המדיניות במקביל. מצד שני, אנשים נעים ממקום למקום, יש טיסות טרנזיט. האם אתה סוגר את כל השמיים בפני הישראלים? או סוגר את הכניסות באופן הרמטי? האם אפשר לנהל מדיניות דיפרנציאלית בתוך העולם הזה? אלה שאלות שאנחנו דנים בהן כל הזמן" הוסיף ראש מגן ישראל.

בשלב זה עבר הראיון לעסוק בהקלות בהגבלות, ובראשן ביטול החיוב על עטיית מסכות באוויר הפתוח: "הבעיה שלנו הרי היא לא מסכות בחוץ. הבעיה שלנו היא מה זה משדר בכך שהורדת את המסכות. אני נתקל בכל מיני מקרים שבהם אני רואה מסכות יורדות גם במקומות סגורים.

ההתרשמות שלי היא שכשאנשים מרגישים בטוח עם מי שסביבם, למשל במקום העבודה כשאתה בטוח שכולם מחוסנים, או באירוע של תו ירוק כמו הופעה - אני רואה את המסכות יורדות. אבל כשאנשים נוסעים בתחב"צ עם זרים או נמצאים בסופר, אני עדיין רואה את המסכות על הפנים. אני חושב שאיפשהו זה מתייצב במקום הזה. קשה עדיין לומר את ההשפעה של זה" אמר לוטן והבהיר כי בשלב זה עדיין לא מתקיימים דיונים על הסרת המסכות בחללים הסגורים.

לאחר דברי הסבר על התו הירוק והסגול וההקלות שפורסמו אתמול, הקלות שצפויות להיכנס לתוקפן בשבוע הבא, הבהיר לוטן: "בסיטואציה הנוכחית, אדם לא מחוסן לא יכול להיכנס למקום עם תו ירוק. גם לא עם בדיקה. את זה אנחנו רוצים לשנות, גם מטעמים מוסריים ואתיים. לכן אנחנו מעריכים שהביקושים האלה יעלו, ולכן הכלי שאנחנו מפעילים כאן הוא מדיניות בדיקות בתשלום, על מנת שהדבר הזה לא יהפוך להיות על חשבונה של המדינה".

"אנחנו רואים מציאות שבה בעצם יש ממש מעט מאובחנים. יש עוד צורך ב"מגן ישראל"? אתם הולכים לקראת פירוק או צמצום פעילות?" נשאל לוטן לסיום, והשיב: "זאת שאלה הרבה יותר גדולה. היא לא קשורה רק ל'מגן ישראל' כמטה, אלא בכלל לאיך ישראל מתכוונת להתמודד. פיקוד העורף, מערך הבדיקות, מערך החקירות, הרשויות המקומיות, החמ"לים וכולי. יש כל הזמן כוכבית אחת גדולה: העולם עדיין בתחלואה מאוד מאוד גבוהה. אם היינו יודעים בוודאות שהאירוע לקראת סיום בצורה עולמית, היה לנו הרבה יותר קל לתכנן קדימה תהליך של התקפלות וסגירה או צמצום".

בדיקה קורונה נתב"ג מוטציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד