י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מגורים מורכבים

עברתם את הקו הירוק? חשבו מסלול (משכנתא) מחדש

יישובים הממוקמים מעבר לקו הירוק, אף שהם מהווים חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, הם יישובים שלעיתים המגורים בהם מעט מסובכים יותר. בהקשר זה, ישנם דברים המוכרים לכולנו היטב – המגורים באזורי עימות יכולים בהחלט להיות מורכבים, בעיקר בתקופות קשות יותר. עם זאת, אחד הדברים עליהם לא מדברים יותר מדי הוא ההקשרים הכלכליים של מגורים באזור זה – שבאים לידי ביטוי בצורה מובהקת ביותר בלקיחת משכנתא על נכס מעבר לקו הירוק

עברתם את הקו הירוק? חשבו מסלול (משכנתא) מחדש
משכנתא לדירה צילום: פיקסביי

מדוע משכנתא לנכס מעבר לקו הירוק היא מסובכת יותר?

מזה שנים רבות, יישובים הנמצאים מעבר לקו הירוק מקבלים מעמד שונה מבחינה בנקאית, לעומת יישובים הנמצאים בתוך שטחי הקו הירוק. הסיבה לכך היא בעיקרה פוליטית, וקשורה לריבונות מדינת ישראל בשטחים שמעבר לקו הירוק – אך המטרה של כתבה זו היא לא להביע דעה על המצב הפוליטי. מה שחשוב לנו שתבינו הוא שהחוקים החלים על משכנתאות שניתנות על ידי בנקים בישראל על נכסים בשטחי הקו הירוק – לא בהכרח חלים על נכסים מעבר לקו זה. משום כך, אמצעים רגילים של מחשבון משכנתא וייעוץ משכנתא סטנדרטי לא בהכרח תקף לנכסים אלה – וחשוב להכיר את ההבדלים לפני שאתם מתחילים בתהליך רכישת דירה ולקיחת משכנתא.

אז מה ההבדלים המרכזיים, ועל מה חשוב להקפיד?

  • אחוזי מימון המשכנתא – לפי החוק במדינת ישראל, עבור זוג שרוכש דירה ראשונה, בנקים יכולים לתת משכנתא של עד 75% מכלל ערך הנכס. כמובן שהריבית גבוהה יותר ככל שהחלק של הבנק גדול יותר – אך הדבר בכל זאת מנגיש את רכישת הנכס הראשון לצעירים רבים. חוק זה לא חל על נכסים שנמצאים מעבר לקו הירוק. בעבר, בנקים יכלו לסרב לתת משכנתא עבור נכסים אלה באופן מוחלט – אבל כיום אין בנק שנוקט במדיניות כזו. עם זאת, הבנקים מתייחסים לנכסים מעבר לקו הירוק כנכסים בסיכון גבוה, ועל כן לפעמים לא יתנו מימון של מעל ל-60% עבור נכסים אלה.
  • גובה הריבית – משום שמדובר בנכסים בסיכון גבוה מבחינת הבנקים, גם גובה הריבית שהם מעניקים יכול להיות גבוה באופן יחסי לעומת נכסים מקבלים שנמצאים בתוך כותלי הקו הירוק, וגם את זה חשוב להבין לפני לקיחת משכנתא שכזו.
  • רישום ובירוקרטיה – החוק הישראלי לא מוחל באופן מלא בכל השטחים שמעבר לקו הירוק, ומשום כך גם הבירוקרטיה יכולה להיות שונה באופן משמעותי. ברכישה של נכס רגיל בתוך כתלי הקו הירוק, ממלאים טופס 4 המפרט את המצב של הנכס באופן מלא ומאפשר לבנק לתת את המשכנתא. נכסים מעבר לקו הירוק לא בהכרח יגיעו עם טופס 4, והדבר יכול לייקר או למנוע את התהליך מצד הבנק. מעבר לכך, נכסים מעבר לקו הירוק לרוב לא יהיו רשומים במנהל מקרקעי ישראל (טאבו), והרישום שלהם יצטרך להתבצע מול גורמים כמו הטאבו הירדני (במקרה הרע) או המנהל האזרחי (במקרה הטוב).

משכנתא טובה היא חשובה לא פחות מבית טוב

כל אחד מאתנו רוצה להקים לעצמו בית יהודי טוב בארץ ישראל, וברור מדוע רבים מאתנו בוחרים לעשות זאת ביישובים שמעבר לקו הירוק. חשוב גם לציין שמחיר הקרקע ביישובים אלה בדרך כלל נמוך בהרבה, ולכן אולי שווה לכם להשקיע בבית במיקום זה ולספוג את המשכנתא בתנאים קצת פחות טובים. עם זאת, חשוב תמיד לזכור שמשכנתא טובה היא הכרחית עבור חיים טובים ומשפחה מאושרת – ואסור להתפשר על תנאים שאתם לא יכולים לעמוד בהם.

אם החלטתם לגור מעבר לקו הירוק, לקנות נכס ולהקים את ביתכם באזור זה – אתם צריכים להיות מוכנים לכל מה שכרוך בכך. חלק ממה שכלול בכך הוא גם עיסוק מסובך יותר בכל הנוגע למשכנתא, ועכשיו אתם יודעים איך להיות ערוכים לכך בצורה טובה יותר.

*כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

הקו הירוק משכנתא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד