י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שפת גוף, ורטוריקה

הדרשנים לומדים ממנו • כך נראים דפי הנאומים של נתניהו

יותר ויותר דרשנים, רבני קהילות, ור"מים בישיבות, מכינות, אולפנות וסמינרים מחליטים ללמוד כריזמה, שפת גוף, רטוריקה ועמידה בפני קהל ומצלמה. והמורה? המורה הוא בנימין נתניהו ולצידו שורה של מנהיגים פוליטיים מרחבי העולם.

הדרשנים לומדים ממנו • כך נראים דפי הנאומים של נתניהו
ראה"מ בנימין נתניהו צילום: לע"מ

קוה שפרן הוא איש תקשורת, יזם ומנכ”ל חברת “להופיע ולהשפיע בע”מ”. מחבר רב המכר 'סודות נתניהו' שנבחר לאחד מ-3 ספרי העיון הטובים שיצאו ב2020 ויוצא כעת באנגלית תחת הכותרת: Master of Influence.

קוה שפרן מכין גם מטעם משרד ראש הממשלה את השרים, חברי הכנסת ובכירי המגזר הציבורי לעמידה מול קהל ומצלמה.  הוא עומד מאחורי הופעות של ראשי המשק ויועץ לקמפיינים פוליטיים ,מרצי TED ומנהיגים פוליטיים בעולם. הוא הבימאי הראשי של הקורסים  המקוונים של הטכניון. מגיש תוכניות לשפת גוף ורטוריקה. כיהן כמפקד בית הספר הצבאי לתקשורת, הכתב המדיני של גלי צה”ל ומגיש אקטואליה למעללה מ-20 שנה ברדיו ובטלוויזיה.

אך לא רק שרים וחברי כנסת לומדים ממנו. יותר ויותר רבני קהילות, ורמ"ים בישיבות, מכינות, אולפנות וסמינרים מחליטים ללמוד כריזמה, שפת גוף, רטוריקה ועמידה בפני קהל ומצלמה. והמורה? המורה הוא בנימין נתניהו ולצידו שורה של מנהיגים פוליטים מרחבי העולם.

מאחורי התופעה הזו נמצא איש התקשורת קוה שפרן שמשמש מאמן התקשורת של שרים, ח"כים, ראשי המשק ובכירי המגזר הציבורי, שהופתע לקבל פניות דווקא מעשרות רבנים שבחרו להצטרף לקורס החדש שמלמד את שיטות ההופעה וההשפעה של נתניהו.

לאחר שהספר שחיבר 'סודות נתניהו' הפך לרב מכר בארץ ותורגם לחו"ל השיק שפרן בחודש האחרון קורס דיגיטלי ללימוד עצמי בשם 'סודות נתניהו ומנהיגי העולם' הכולל סרטונים, טיפים ותרגילים מעשיים, בו הוא מלמד רטוריקה, כריזמה, שפת גוף והופעה בפני קהל ומצלמה על בסיס הופעות נתניהו ומנהיגים בולטים מרחבי העולם (אובמה, מרקל, פוטין, ביידן, טראמפ ועוד).

הקורס נועד למגזר העסקי, אך אחוז ניכר מהרוכשים של הקורס הם בכלל רבנים. מחציתם מהארץ ומהציבור החרדי ומחציתם רבנים ושליחי חב"ד מרחבי העולם שיכולים ללמוד את הקורס מכל מקום ובזמנם החופשי.

'בחדרי חרדים' ערך ראיון נרחב עם האיש, המנתח את נאומי נתניהו ומנהיגי העולם.

מה בדיוק הרבנים רוצים ללמוד?

בתחילת הקורס הדיגיטלי הרבנים מגדירים את המטרות שלהם מבין שורה של אפשרויות. מפילוח תשובות הרבנים שנרשמו מתברר ששני דברים מרכזיים זוכים להתעניינות מיוחדת מצד הרבנים. האחד הוא עולם ה'סטורילטינג'- איך לספר סיפור כך שיסחוף את הקהל ויגרום לו להקשיב ולהתחבר, היות ולדעת לספר סיפור הוא דבר קריטי לדוברים מוצלחים. הדבר השני שהיה חשוב לרבנים שנרשמו לקורס הוא לשפר את איכויות הקול ועיצוב המסר הלא המילולי.

למה הדבר הכי חשוב לרבנים זה פיתוח הקול שלהם?

'האמת היא שזה לא צריך להפתיע' הכלי הכי יומיומי שלנו ובוודאי של כל נואם ומרצה הוא הקול. אך למעט אנשים בודדים שלומדים פיתוח קול בתחום המוסיקלי או קריינות, אנשים לא משקיעים מאמץ וחשיבה על הקול שלהם. מי שרוצה להישמע יותר טוב חייב לשדרג ולפתח את המיומנויות הקוליות שלו'.

כדי להמחיש את חשיבות הקול כמסר לא מילולי אני מציע לנו להיזכר איך כל אחד יודע לזהות רק מה'הלו' של אשתו שעונה לטלפון מה שלומה היום. המידע המקודד בקול שלנו הוא עצום על הרגש, הגיל, הסמכות והמוצא. אין דבר יותר משעמם מרב או מכל דובר ומרצה שמדבר במונוטוניות מרדימה. ואכן אחד מ-10 פרקי הקורס מוקדש לקול ולפיתוחו ובו 4 של סרטוני הדרכה עשירים בדוגמאות של הנאומים הגדולים של האנושות וכולל הצצה למסמכי נתניהו ואפילו ספציפית לקריאת פסוקים.

אז מה לומדים כדי לגוון את הקול?

סרטוני הפרק שנקרא 'הכל בקול', כולם באורך של עד 7 דקות בהפקה מקצועית, מלמדים בין היתר איך להימנע ממונטוניות, ריבוע הקסם הקולי, שימוש בפאוזות, משחקי קצב ועוצמה ואפילו גיוון אינטונציות וההבדל שצריך להיות בקול בין משפט המפתח ולבין הסיפור או המסר המרכזי.

האם רב צריך ללמוד לדבר או צריך ללמוד תורה?

גם וגם, דווקא מי שיש לו מה לומר צריך לדעת איך לומר אותו. האתגר של רבנים ודרשנים היום לא מבוטל. הקהל היום איננו סלחן. אם הרב לא מעניין מספיק הקשב יילך. בהתחשב בכך שהמקצוע של הדרשנים הוא לדבר הרי שזה אבסודר שהם לא ילמדו ויפתחו את מיומניות הדיבור שלהם.

האם אפשר ללמוד ולרכוש כריזמה? האם זה לא דבר טבעי מלידה?

קוה מממהר לצטט את ספר המליצה של הרמח"ל על תורת הנאום והשכנוע, וניתן למצוא לכך דוגמאות של מנהיגים כמו אובמה וכמובן נתניהו עצמו שעברו אימונים מקצועיים להופעה מול מצלמה וקהל ולשפת גוף עם מנחים מקצועיים. שפרן גם חושף בקורס את המסמכים הפרטיים של בנימין נתניהו וטיוטות הנאומים שלו ומראה בהם כיצד בהערות השוליים שביבי רושם לעצמו הוא ממש מתכנן את שפת הגוף. למשל: היכן להרים יד' או איפה לשים פאוזות ומה משחקי האינטונציה.

איך רבנים צריכים ללמוד מנתניהו?

נראה לי שדווקא רבנים לא מחפשים רבנים שילמדו אותם לדבר אלא אנשי מקצוע. רבנים מלמדים תורה ואנשי תקשורת מלמדים תקשורת. בנוסף נדרשת היום גם מיומנות של רבנים לשפת גוף ועמידה מול מצלמה ולכן זה חשוב ללמוד גם את השיטות המתקדמות והעדכניות. נתניהו הוא סופר רלוונטי כמודל לנואם דגול ומקצועי ואפילו ספציפית בהקשר הדתי לאיך לקרוא פסוקים.

הצצה לפסוקים שנתניהו קורא

במיוחד עבורנו קוה מציג לקט של מסמכים שרואים אור לראשונה בקורס ומתפרסמים כאן ובהם דוגמאות לדפים שמהם נתניהו קורא את הפסוקים שהוא משלב בנאומיו. ההצצה לדפים הללו שעד היום רק נתניהו עצמו ראה בשעה שדיבר היא מרתקת משום שהיא מלמדת כיצד ביבי מחלק את מילות הפסוק כך שכאשר הוא יקרא אותם הדברים יעוררו קשב ועניין.

למשל את הפסוק מיחזקאל 'ואעבור עלייך ואראך מתבוססת בדמייך" כותב נתניהו לאורך הדף כולו מפוצל ל6 שורות נפרדות, כמו בשיר. כל שורה חדשה נועדה לנשימה ופאוזה שתיצור מתח ועניין.

'זה מעין טעמי מקרא' צוחק שפרן. הפסוקים מחולקים למילים ולמשפטים קצרים כי זה מה שמסמן את האינטונציה והדרך הנכונה לקרוא את הפסוק והיכן לשים את האתנחתא. לצד זאת ניקוד מדוקדק מאד שביבי מוסיף בכתב ידו למילות התנ"ך כדי לא לטעות בהגייתן. לצד זאת מתיחת קו מודפס או בכתב יד – מסמנים את הדגשים למילה כזו או אחרת בטקסט.  'אם ביבי מתאמן כך ומתכנן את הדרך שבה הוא יקרא את הפסוקים אז רבנים לא חייבים לעשות זאת?'  אומנות הנאום היא נרכשת וכל אחד יכול להשתפר בה. רב, שלומד המון תורה אך לא לומד כיצד ללמד חוטא לתפקידו.

איזה קשיים ואתגרים הם מיוחדים לרבנים והדרשנים?

בעיקרון רק שאלת ניתוח נאומי מנהיגות העולם, שמטבע הדברים אינם חלק מהלמידה של הרבנים והדרשנים. אך יודגש כי הלימוד הוא מסרטונים בסביבת קורס ספציפית ומותאמת שאיננה ברשתות החברתיות וכל רב שלומד מקבל קוד אישי ויכולת ללמוד בדיוק את הסרטונים והשיעורים מתאימים לו ובזמן המתאים לו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נאום בנימין נתניהו דרשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד