ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"דקירה בגב"

הקלטת זריף: ג'ון קרי מגיב להאשמות כי הדליף מידע

הקלטת שר החוץ האיראני, זריף, שהודלפה אמש גררה ביקורות רבות על מי שכיהן בעבר כשר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי | ניקי היילי שגרירת ארה"ב לשעבר: "מגעיל ברמות קשות" | קרי מצידו מכחיש הכל

הקלטת זריף: ג'ון קרי מגיב להאשמות כי הדליף מידע
ג'ון קרי צילום: FLASH90

ג'ון קרי מי שהיה שר החוץ בשנים 2008-2016 נמצא תחת אש צולבת לאחר שקלטת אודיו דלפה מאיראן, שם נשמע שר החוץ האיראני מוחמד זריף אומר כי "קרי סיפר לי שישראל תקפה 200 מטרות איראניות בסוריה".

אך ג'ון קרי מצידו מכחיש כי הדליף מידע לאיראנים. "אני יכול להגיד לכם שהסיפור הזה והטענות האלה שקריים באופן חד משמעי, זה מעולם לא קרה - לא כשהייתי שר החוץ ולא אחר כך".

לאחר פרסום הדברים, קרי הותקף על ידי עיתונאים ופוליטיקאים ואנשי ממשל לשעבר, גם ניקי היילי, מי שהיתה שגרירת ארה"ב באו"ם בממשל טראמפ, תקפה את קרי קשות, "זה ממש מגעיל ברמות גבוהות, ביידן וקרי צריכים להסביר למה לתת לאיראן מידע, איראן היא ספקית הטרור מספר אחת, ולדקור בגב את ישראל בעלת הברית מספר אחת שלנו" קרי כאמור מכחיש את הדברים. עוד דווח, כי זריף הביע תדהמה מהגילוי, כך על פי ה"ניו יורק טיימס".

קרי הואשם בעבר כי שיתף פעולה עם מנהיגי איראן כדי לערער את ממשל טראמפ. קרי כעת מהווה חלק מממשל ביידן ויושב במועצה לביטחון לאומי כשליח מיוחד מטעם הנשיא לנושא האקלים.

יועץ מיוחד לשעבר לאיראן במשרד החוץ האמריקני, גבריאל נורונה, התייחס לקריירה הפוליטית הארוכה של זריף, למרות המחלוקת שיש לו עם אחרים בממשל האיראני. "הסיבה העיקרית שזריף מכהן כשר החוץ במשך 8 שנים בסביבה הפוליטית של איראן, כי הוא משמש כחלון ראווה 'סביר' בעולם, ומגן על גורמים רדיקליים יותר של המשטר מפני בדיקת המערב והעיתונות," אמר נורונה. בהצהרה.

לאחר שהדליפה התפרסמה, דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיבזדה, לא הכחיש את הדברים, הוא אמר לעיתונאים ביום שני כי ההקלטה היא רק חלק מראיון בן שבע שעות שהעניק זריף לכלכלן ידוע שהיה אמור להיערך לדורות הבאים על ידי צוות חשיבה המזוהה עם נשיאות איראן. זריף, שביקר בעירק ביום שני לאחר ביקור בקטאר, לא ענה לשאלות מעיתונאים לאחר שמסר הצהרה קצרה.

כזכור, גם לאחר שקרי עזב את משרד החוץ, וטראמפ עלה לשלטון בינואר 2017, קרי וזריף נותרו בקשר. מאת ג'ון קרי עצמו מודה, כי הם נפגשו באופן אישי מספר פעמים.

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' קלטת האודיו הודלפה ברגע קריטי עבור איראן, מכיוון שאיראן דנה במסגרת חזרה אפשרית להסכם הגרעין עם ארצות הברית ומעצמות מערביות אחרות. השיחות התקיימו דרך מתווכים בווינה.

לא ברור איזו השפעה תהיה, אם בכלל, לגילויים על השיחות הללו, או על עמדתו של זריף. השיחה התנהלה בחודש מרץ האחרון בין זריף לכלכלן בשם סעיד ליילז, בעל ברית של זריף, ולא נועדה לפרסום, מכיוון ששר החוץ נשמע שוב ושוב אומר שהשיחה היא פרטית ולא לפרסום. עותק מהשיחה הודלף לערוץ החדשות הפרסי הלונדוני 'איראן אינטרנשיונל' המתנגד למשטר, והוא העביר את ההקלטה ל'ניו יורק טיימס'.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי זריף למעשה מאשר את מה שרבים חשדו זה מכבר, שתפקידו כנציג הרפובליקה האסלאמית על הבמה העולמית מוגבל מאוד. ההחלטות, לדבריו, מוכתבות על ידי המנהיג העליון או לעתים קרובות על ידי חיל משמרות המהפכה.

ג'ון קרי ארה"ב איראן ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד