ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
כדי להימנע מאסונות ופיקוח נפש חלילה

ישיבת היערכות אחרונה בהר מירון לקראת הילולת הרשב"י

בשיא ההכנות הקדחתניות: למרות ההגבלה המינורית על חגיגות ההילולה בהר מירון ובאזורי ההדלקה - המשטרה נערכת לוויסות ההמונים מתוך חשש למצבי דוחק וצווארי בקבוק אנושיים בהר מירון • השר לשירותי דת, יעקב אביטן: "אני קורא לציבור להתאזר בסבלנות ולהישמע להוראות הסדרנים כדי שכולם יוכלו לחגוג את הילולת הרשב"י בבטחה" • מפקד מחוז הצפון: "וויסות הקהל ייעשה באופן מבוקר, כאשר המשטרה תשלוט בכמות העולים מירונה באמצעות משטרת התנועה שתפקח על הנעשה בהר כבר ממרחק של קילומטרים רבים • הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המקומות הקדושים: "על הקהל להישמע להוראות הסדרנים, אנשי כוחות הביטחון וההצלה ולהיות קשובים להנחיות משרד הבריאות, למען בטחון כולנו"

ישיבת היערכות אחרונה בהר מירון לקראת הילולת הרשב"י
הכנות לל"ג בעומר במירון תשפ"א צילום: שוקי לרר

שעת השי"ן בהכנת הילולת הרשב"י לקליטת ההמונים: מתוך היערכות דרוכה ומוקפדת למען מאות אלפי העולים לציון הרשב"י בל"ג בעומר ומתוך חשש לשלומם של ההמונים בכלל רחבי ההר וכמו כן אל מי שיידחקו אל אזורי ההדלקות המוגבלים בכניסת קהל עד לעשרת אלפים איש בלבד - בישיבת היערכות של מחוז הצפון של משטרת ישראל, במשטרת התנועה ובארגוני החירום, החילוץ וההצלה יחד עם השר לשירותי הדת יעקב אביטן וראשי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים - עלה הצורך בוויסות נכון של קהל העולים למירון.

"המשטרה תיתן מענה לכל צרכי העולים למירון", ציין ממ"ז צפון ניצב שמעון לביא, בישיבת היערכות אחרונה שנערכה סמוך לציון הרשב"י במירון, לאחר סיור בשטח של השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן, אנשי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, קציני המשטרה, מד"א, איחוד הצלה, לוחמי האש ועזר מציון. עם זאת, בישיבה עלה החשש מלחץ ודוחק אדיר של העולים במועדי ההדלקה השונים, כאשר ממ"ז הצפון ציין כי המשטרה ערוכה לכך, ותיתן מענה למניעת אסונות חלילה.

ניצב שמעון לביא העריך, כי מאות אלפי העולים למירון - שעשרות אלפים מתוכם כבר רכשו כרטיסים לתחבורה הציבורית רק בסוף השבוע שעבר - יגיעו בעיקר בשעות הלילה. לשם מניעת דוחק רב וחשש סכנה ופיקוח נפש, וויסות הקהל ייעשה באופן מבוקר, כאשר המשטרה תשלוט בכמות העולים מירונה - בנוסף להגבלות משרד הבריאות, העומדות עתה על עשרת אלפים איש בכל אזורי ההדלקה - באמצעות מעגלי שיטור קרובים ורחוקים, של כוחות המשטרה במקום ושל שוטרי משטרת התנועה. חמשת אלפים שוטרים גויסו למשימת אבטחת וניהול מערך התנועה ביום ההילולא והם ייפרשו על פני כל אזור הגליל והדרכים המובילות אליו.

לדבריו, המשטרה אמנם לא תבדוק אם העולים מחזיקים בתו ירוק, אך הוא בטוח כי מתוך תחושת אחריות ציבורית, למתחמי ההדלקה השונים, ובוודאי אל הציון - לא ייכנסו מי שאינם מתחסנים או מחלימים. כמו כן, המליץ, על פי הוראות משרד הבריאות, שלא יגיעו להילולת התנא הקדוש רבי שמעון בר יוחאי במירון, קשישים, ילדים קטנים ומי שנמצאים במצבים המזקיקים שמירה מיוחדת.

בישיבה נכחו כאמור שר שירותי הדת הרב יעקב אביטן ובכירי משרדו, ובראשם עו"ד עודד פלוס, מנכ"ל המשרד וצוות לשכתו המורחב. הבכירים סיירו בכל רחבי אתרא קדישא מירון ועמדו מקרוב יחד עם אנשי המרכז לפיתוח המקומות הקדושים על הכנת המתחם להילולה השנתית ההמונית.

השר הרב אביטן אמר בישיבת ההיערכות האחרונה כי צפוי שרב כבד ביום שישי ועל כן, בהצטרף החום הכבד עם שבת המתקרבת, ארגון ההילולה הפך למורכב שבעתיים. עם זאת, ציין, "אנשי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים יחד עם המשטרה, וכלל הארגונים, נערכו היטב כדי שהילולת הרשב"י תתקיים כרגיל, ברוב עם הדרת מלך, יחד עם כלל ההדלקות המסורתיות.

"אני קורא לציבור להתאזר בסבלנות ולהישמע להוראות הסדרנים כדי שכולם יוכלו לחגוג את הילולת הרשב"י בבטחה. אני מודה למשטרה ולאנשי המרכז הארצי למקומות הקדושים, לכוחות הכיבוי וההצלה השונים, איש בשמו הטוב יבורך".

"הביטחון", ציין ממ"ז צפון, ניצב שמעון לביא, "הוא מעל הכל. על כן אנחנו עדיין בדיונים עם משרד הבריאות כמה אנשים יוכלו לשהות במתחם הציון בכל רגע נתון, אם יהיו רק עשרים איש בכל החלל, או שהחלוקה תיעשה לפי חדרים, ונוכל להכניס מספר גדול יותר של מתפללים לכל ההיכלות הצמודים לקבר הרשב"י.

"חשוב לציין, כי סוגית הבטיחות וסוגיית הבריאות הן השנה מעל הכל, המשטרה תווסת את הקהל גם על ההר - בהתאם לקיבולת הבטוחה לשלום הציבור ולבריאותו, ונבקש מהציבור לנהוג בסבלנות וללא דחיפות מיותרות, כדי שכולם יוכלו להתפלל ולשמוח בל"ג בעומר במירון, על פי ההוראות ונעבור את ההילולה בשלום".

לעת עתה יתקיימו שלש עשרה הדלקות במירון, שחלקן ישודרו על גבי מסכי ענק בתחתית המושב מירון, כדי לווסת את הקהל הרב למרכזים נוספים מלבד מעלה ההר. בנוסף, כדי לווסת את התנועה, המשטרה תשתמש בכל הכלים שבידה למניעת צווארי בקבוק וקריסת מעגלי התנועה הרציפים.

בישיבה צוין עוד כי מתוך 19 הדלקות מסורתיות יתקיימו השנה רק 11 מתוכן, כאשר המשטרה שוקלת אישור הדלקות נוספות בשעות הבוקר המוקדמות, תוך שמירה על ההגבלות באזורי ההדלקה.

הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים אמר בסיכום הישיבה, "נעשה הכל ולא נחסוך כל מאמץ שההילולה תתקיים ללא הפרעות, ונקווה שכולם יוכלו להגיע בבטחה ולנסוע בשלום בחזרה לביתם בתום ההילולה. על הקהל להישמע להוראות הסדרנים, אנשי כוחות הביטחון וההצלה ולהיות קשובים להנחיות משרד הבריאות למען בטחון כולנו".

במרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים מזכירים כי הוכשרו לרשות הציבור ע"י המרכז למקומות הקדושים החניונים הבאים: אליקים, חניוני עין זיתים, חניון ספסופה, חניון 'מעגל מרכזי' בשיפולי הר מירון, חניון פרוד, חניון עין הוזים, חניון צבעון וחניון כחל. שימו לב: השנה, חניון הרכב הפרטי אינו בחצור הגלילית או בכרמיאל כבעבר, והרכבים הפרטיים יופנו לחניון כחל בסמוך לעַמִּיעַד.

המגיעים בהסעות פרטיות יופנו לחניוני עין הוזים ופרוד, ויוסעו משם ללא תשלום בשאטלים מיוחדים למוקדי האירוע. המגיעים ברכב פרטי יופנו לחניונים בכחל וצבעון, ומשם יגיעו למוקדי ההילולה בקווי שירות בתשלום.

לתשומת לב: ביום שישי בשעה 12:00 בצהריים ייסגר חניון כחל לכלי רכב פרטיים, ומאותה שעה, תנועת כלי הרכב הפרטיים שיבואו מכיוון מערב - יופנו לחניון צבעון, וכלי הרכב שיבואו מכיוון דרום - יופנו לחניון פרוד (שיוסב לכלי רכב פרטיים). מאותה עת, כל יתר החניונים ישמשו אך ורק את התחבורה הציבורית כדי לאפשר לציבור העולים למירון באוטובוסים עדיפות על פני בעלי כלי הרכב הפרטיים. מהחניונים יפעלו שאטלים הישר אל הציון (וממנו - בחזרה), עד שעתיים לפני שבת בלבד.

ל"ג בעומר יעקב אביטן יוסף שוינגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד