י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
גנץ צעק, מנדלבליט זעם

בניגוד לעמדת היועמ"ש; השרים הצביעו: אקוניס הוא שר המשפטים

שרי הממשלה מכונסים בשעה זו לדיון בנוגע למינוי שר משפטים קבוע לאחר חודשים רבים של דחיות והחלטת בג"צ כי על ראש הממשלה למנות שר קבוע למשרד | גנץ זעם ודרש להצביע על מינויו במיידי, הממשלה הצביעה וההצעה נפלה עם רוב של 17 מתנגדים | כל הדיווחים מהדרמה

בניגוד לעמדת היועמ"ש; השרים הצביעו: אקוניס הוא שר המשפטים
בני גנץ/בנימין נתניהו צילום: תומר נויברג/יונתן זינדל, פלאש 90

שרי הממשלה התכנסו היום (שלישי) לישיבת ממשלה כדי לדון בסוגיית מינוי המשרדים בהם אין שרים מכהנים. הנושא המרכזי הוא מינוי שר משפטים קבוע לאחר חודשים רבים שלא מונה שר לתפקיד. בג"צ הודיע כי על ראש הממשלה למנות שר קבוע בהקדם. 

נתניהו ביקש מגנץ הארכה של 48 שעות עד למינוי, גנץ מצידו אמר שהוא מסכים אך הבהיר כי הוא המועמד היחיד לתפקיד. 

היועמ"ש מנדלבליט אמר בישיבת הממשלה לבקשתו של נתניהו לדחות את הדיון בנושא ב-48 שעות, כי זו דרישה לא סבירה והודיע כי תוך שעה הממשלה צריכה להחליט בנושא.

נתניהו אמר בישיבה: "למנות שר משפטים כרגע זה דבר שלא מדרך פעולה רגילה. יש לנו חילוקי דעות אבל הייתי רוצה פתרון מוסכם, שניקח 48 שעות, ושר הביטחון ואני נשב וננסה להגיע להסכמה על מועמד מוסכם".

מנדלבליט התערב ואמר כי "בג"ץ קבע שאי אפשר להמתין עם מינוי שר המשפטים. הדבר הזה בלתי סביר במידה קיצונית" .

גנץ טען בישיבה כי בהסכם הקואליציוני האחרון נקבע כי משרד המשפטים שייך לגוש 'כחול לבן' ולפיכך הוא זה שצריך לאייש את התפקיד.

ראש הממשלה נתניהו יצא לרגע מהישיבה והשרה אורית פרקש הכהן אמרה לו: "ראש הממשלה אני מבקשת שלא תצא מהחדר באמצע הישיבה! הדיון כולו עוסק במינוי שאתה מונע ומן הראוי שתהיה נוכח".

גנץ ונתניהו הגיעו להסכמה והשיבו לבג"צ כי תוך 48 שעות ינסו לסכם על מועמד לתפקיד שר המשפטים. גנץ מתעקש כי הוא המועמד היחיד לתפקיד.

ראש הממשלה אמר כי "מינוי שר המשפטים ראוי שייקבע על ידי הממשלה שסביר להניח, וכך אני מקווה, תקום בימים הקרובים. לכן, למנות שר משפטים קבוע ברגע זה - זה דבר מלאכותי".

בישיבת הממשלה זעם גנץ וצרח: "אתם עושים עליי זובור, לא מסכים לדחייה. תעלו את המינוי שלי עכשיו".

הממשלה ערכה הצבעה על מינוי של גנץ למשפטים, אך ההצעה נפלה: 17 הצביעו נגד 10 בעד - המינוי של גנץ נפל.

נתניהו אמר כי מאחר ובית המשפט מבקש מאיתנו להביא שר - אני מבקש להביא את השר אופיר אקוניס לתפקיד. מנדלבליט השיב: אי אפשר, זה לא על סדר היום. נתניהו אמר: "זה לא מקובל. אתם מנסים למנוע הצבעה על שר המשפטים".

נתניהו מנע ממנדלבליט לדבר והעלה את ההצבעה על אקוניס בניגוד לעמדת היועמ"ש. גנץ ניסה למנוע את ההצבעה ואומר לנתניהו - לא הסכמתי להביא את אקוניס להצבעה. רה"מ השיב: "לא הסכמתי גם להביא את השם שלך ועדיין הצבענו".

מנדלבליט: "אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק". עוד אמר היועמ"ש: "שלא תחשבו שההצבעה הזו תעבור - זו הצבעה נגד החוק".

בהצבעה על מינוי של אקוניס למשפטים הוא זכה לרוב של 17 תומכים מול 7 מתנגדים, אך המינוי צפוי להיפסל על ידי מנדלבליט ובג"צ בטענה שאינו חוקתי. עם זאת יצוין כי ההימנעות של חלק משרי כחול לבן שוללת גם טיעון על פריטטיות, כחלק מהטענות לביטול המינוי, בשל כך בהקראה חוזרת של ההצבעה כל שרי כחול לבן הצביעו נגד אקוניס ולכן לטענתם ההצבעה נפלה בגלל עקרון הפריטטיות והקביעה של מנדלבליט שההצבעה אינה חוקית עומדת בעינה.

היועמ"ש מנדלבליט ציין בזעם: "אי אפשר להתעלם מזה שסתמו את פי ולא נתנו לי להגיד את דבריי". דרעי הציע פשרה: לקבל עוד 48 שעות מבג"צ לדון בעניין.

נתניהו פנה ליועמ"ש שיעביר לביהמ"ש את עמדתו: "מבלי לגרוע מהטענה שההחלטה על מינוי השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין וברוב קולות, מבקש 48 שעות נוספות לנסות להגיע להסכמות".

התנועה לאיכות השלטון בישראל פנתה לבג"צ בבקשה: הכריזו על מינויו של אקוניס כשר משפטים כלא חוקי, ומנעו את כניסתו לתפקיד.

בתוך כך, בית המשפט העליון קבע דיון דחוף להיום בשעה 17:00 בעניין עתירת התנועה לאיכות השלטון בנושא מינויי שרים. לבקשת מנדלבליט, הדיון בבג"ץ נדחה לשעה 18:00.

אביחי מנדלבליט שר משפטים בג"ץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד