י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ההקלטה של זריף

סערה: קריאה לג'ון קרי להתפטר; איראן תחקור את ההדלפה

הקלטת השיחה של שר החוץ האיראני עם מקורב שהודלפה ובה הוא חושף מאבקים קשים בתוך המשטר במדינה וכן מספר כי שר החוץ לשעבר ג'ון קרי חשף בפניו סודות הקשורות לישראל, מעוררת סערה גדולה ובארה"ב כבר קוראים לקרי להתפטר | באיראן פתחו בחקירת ההדלפה

סערה: קריאה לג'ון קרי להתפטר; איראן תחקור את ההדלפה
ג'ון קרי צילום: ארכיון

הכחשתו של ג'ון קרי, מי שהיה שר החוץ בממשל אובמה, שמכחיש כי עדכן את שר החוץ האיראני זריף לגבי תקיפות ישראליות, מגיעה לאחר התקפות רבות של רפובליקנים בולטים. הסנטור טד קרוז, הרפובליקני של טקסס, אמר כי אם הדברים אמיתיים, מדובר ב"פזיזות קטסטרופלית" מצידו של קרי.

ג'ון קרי, שר החוץ לשעבר, הגיב לדיווחים כי הדליף מידע לאיראן, ואמר כי הוא מעולם לא דן בתקיפות אוויריות חשאיות של ישראל בסוריה עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בניגוד לטענתו של זריף בשיחה שהודלפה.

כזכור זריף וקרי ניהלו שיחות רבות במשא ומתן להסכם הגרעין האיראני ב-2015. שר החוץ האיראני אמר בהקלטה שהודלפה ועוררה סערה, עליה דיווח ה"ניו יורק טיימס" ביום ראשון, כי קרי הודיע ​​לו שישראל תקפה לפחות 200 פעמים אינטרסים איראניים בסוריה.

הדיווח על כך עורר סערה אמש (שני) בקרב הרפובליקנים שהאשימו את קרי, שהיה מזכיר המדינה בממשל אובמה וכיום משמש כשליח לנושא האקלים של הנשיא ביידן, בבגידה באינטרסים ישראליים.

הסנאטור דן סאליבן, הרפובליקני של אלסקה ובכיר משרד החוץ לשעבר תחת הנשיא ג'ורג בוש, קרא בסנאט לקרי להתפטר. הוא אמר כי הוא "נדהם מכך שקרי גילה את הסודות של אחת מבנות בריתנו החשובות באזור, לאויב מושבע, נותן החסות הממלכתי הגדול ביותר לטרור".

ה'ניו יורק טיימס' מציין, כי ישראל לא עשתה מאמץ להכחיש שנים של תקיפות המיוחסות לה על ידי ממשלת סוריה. דיווחים על תקיפות ישראליות דווחו בעבר במאמר של ניו יורק טיימס משנת 2019, אז פורסם מידע דומה על תקיפות ישראליות. קרי התייחס לכך בהודעת ההכחשה שלו, ושיתף מספר מאמרים המצביעים כי ישראל תקפה כבר בשנת 2018. אך עד יום ראשון, לא היה לכך דיווח רשמי, ובהקלטה נשמע קרי מודה כי ישראל אכן תקפה.

דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, אמר לעיתונאים בתדרוך יומי כי הוא לא יגיב על "חומר שהודלף כביכול" ואינו יכול "לערוב לאמיתותו או לדיוקו", או מה המניעים שעומדים מאחורי ההדלפה.

לאחר הסערה הגדולה, באיראן התלהטו הרוחות, במיוחד לאור דבריו של זריף כי את ההחלטות לגבי מדיניות חוץ באיראן מקבלים משמרות המהפכה, ולמשרד החוץ אין שום השפעה, ובעצם המשרד מתפקד כבובה.

עלי רביעי, דובר הממשלה האיראנית אמר: "הנשיא הורה לחקור כיצד קובץ האודיו הגיע לתקשורת הזרה העוינת בהקדם האפשרי, לדווח עליו ולהגיע לעבריינים במידת הצורך".

לטענת רביעי, ההדלפה פורסמה בערוץ אנטי-איראני, "ההקלטה נגנבה והיא נחקרת עכשיו". הוא הוסיף: "השיחה עם שר החוץ כחבר בממשלה, נערכה במטרה לסכם את הפעולות בסוף כהונת הממשלה, מה שמקובל ונעשה בכל הממשלות".

 

ג'ון קרי מוחמד זריף איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד