י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כך תימנע הקריסה

האלגוריתם החדש שינהל את מערך התחבורה לרשב"י

המפתח להצלחת מבצע התחבורה המורכב טמון במעגל התנועה של מירון. בכדי לנהל את המעגל באופן מיטבי, גייס משרד התחבורה מתמטיקאים ומומחים מהטכניון בחיפה, במטרה לייצר נוסחה מדויקת לחישוב כלי הרכב הנכנסים והיוצאים מהמעגל בהלימה לקיבולת האפשרית שלו

האלגוריתם החדש שינהל את מערך התחבורה לרשב"י
ממתינים לתח"צ במירון - ארכיון צילום: Sarah Schuman/ Flash90

ניסיון של שנים בהפעלת מערך התחבורה למירון לימד את גורמי המקצוע כי המפתח להצלחת מבצע התחבורה המורכב טמון במעגל התנועה של מירון. אם התנועה במעגל זורמת העסק דופק כמו שעון, עיכוב או עצירה של התנועה במעגל גוררת שורת עיכובים בכניסתם של כלי תחבורה המעלים נוסעים או מחזירים אותם. המעגל הוא הלב וכשהוא פועם המבצע יוכתר בהצלחה.

החל משנת 2017, הושם דגש מיוחד על אוורור המעגל ומשאבים רבים מופנים לפיקוח על קצב התנועה שלו. עם זאת, למרות שהוא הורחב וכיום קיימים בו 3 נתיבים, עדיין כמות כלי התחבורה שהוא מסוגל להכיל מוגבלת. אל המעגל מגיעים האוטובוסים הישירים מהריכוזים החרדיים, השאטלים מהחניונים של ההסעות הפרטיות והרכבים האישיים, והשאטלים שמורידים נוסעים לחניונים וכל זה בעת ובעונה אחת.

איך בכל זאת נמנעים מתקלות? בכדי לנהל את המעגל באופן מיטבי, גייס משרד התחבורה מתמטיקאים ומומחים מהטכניון בחיפה, במטרה לייצר נוסחה מדוייקת לחישוב כלי הרכב הנכנסים והיוצאים מהמעגל בהלימה לקיבולת האפשרית שלו. הנוסחה הפכה לאלגוריתם ממוחשב, והחפ"ק של משרד התחבורה הממוקם בהר מירון עוקב ללא הפסקה אחר המערכת המתקדמת המזהה עיכובים פוטנציאליים ומונעת אותם בזמן אמת.

אם תגלה המערכת המתוחכמת האטה במעגל תהיה לכך השפעה על יציאה של כלי תחבורה שעוד בדרך וזאת כדי למנוע כאמור קריסה.

בחודשים האחרונים נערכה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לשורה של תרחישים וביצעה תרגילים כדי להגיע להילולת הרשב"י כשהצוותים מיומנים ושולטים במערכת.

סגן שרת התחבורה אורי מקלב עקב מקרוב אחר ניהול פרוייקט ל"ג בעומר וקיים אינספור ישיבות היערכות ודיונים עם גורמי המקצוע כשהמטרה היא הגעתם של רבבות העולים להר בנוחות ובבטחה, אך לא פחות חשוב מכך חזרתם הביתה בשלום.

ל"ג בעומר משרד התחבורה אלגוריתם תחבורה ציבורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד