י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לאחר הדרמה הגדולה

נתניהו התקפל: גנץ יכהן כשר המשפטים בממשלת המעבר הנוכחית

לאחר הדרמה הגדולה אמש בישיבת הממשלה ובמסדרונות בג"ץ, נתניהו מהמם את המערכת הפוליטית והמשפטית | בהתקפלות מפוארת מעניק רה"מ את תפקיד שר המשפטים בממשלת המעבר הנוכחית, לשותפו ויריבו ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ במקומו של אופיר אקוניס

נתניהו התקפל: גנץ יכהן כשר המשפטים בממשלת המעבר הנוכחית
בני גנץ ובנימין נתניהו בישיבת ממשלה צילום: עמית שבי, לע"מ

אתמול (שלישי) התחוללה סערה רבתית בסאגת מינוי שר משפטים למדינת ישראל. ולאחר שבג"ץ כפה על הממשלה למנות שר משפטים מוסכם התכנסו חברי הממשלה לדיון סוער, בסיומו הוכרז השר אופיר אקוניס לשר המשפטים. בתנועה לאיכות השלטון עתרו לבג"ץ. ובדיון שנערך אמש הוקפא מינויו, והצדדים נדרשו להגיב הבוקר בשעה 11:00 לסיבת אי אישור מינויו של אקוניס.

הבוקר הימם נתניהו את המערכת הפוליטית והמשפטית, ובהתקפלות מפוארת העניק את תפקיד שר המשפטים בממשלת המעבר לשותפו ויריבו ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ.

ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק. על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה״מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה״מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה״מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום.

בהודעה מיוחדת שפרסמו בליכוד נאמר: "ראש הממשלה הגיש תגובה מפורטת לבית המשפט העליון ששוללת לחלוטין את הטיעון שהדיון שהתקיים אתמול בממשלה היה בניגוד לחוק".

עוד נאמר: "על אף זאת, לאחר שהצעות הפשרה של רה״מ נדחו גם הבוקר, וכדי לצאת מהמבוי הסתום ולאפשר את הפעילות ההכרחית של משרד המשפטים, רה״מ החליט למנות את בני גנץ כשר המשפטים בממשלת מעבר. רה״מ יביא את המינוי לאישור הממשלה היום".

מנגד, התנועה לאיכות השלטון, העותרת בבג"ץ, הגיבה על הודעת נתניהו שימנה את גנץ לתפקיד שר המשפטים: "כך נראה קרקס, לא ממשלה".

"נתניהו הבין שעשה טעות חמורה ולא חוקית כשהעלה במחטף את שמו של אקוניס כמועמד לשר משפטים על אף חוסר ההסכמה בממשלה הפריטטית, ואנו מברכים על ההחלטה למנות את גנץ לשר משפטים".

עוד הוסיפו, "חבל שנתניהו פועל נכון רק כשהוא נצמד לקיר ומבין שלא נותרה לו שום ברירה אחרת אלא להתקפל. כך מתנהל קרקס ולא ממשלה. נמשיך לדרוש בבג״ץ את מינויי ארבעת השרים החסרים באופן מיידי לאור החלל השלטוני החמור שנוצר".

כזכור, אתמול נערך קרב על זהותו של שר המשפטים הבא של מדינת ישראל התגלגל אל בג"ץ. לאחר שזה האחרון הכריח את הממשלה לקבוע את זהות השר תוך 48 שעות, ראש הממשלה החליפי בני גנץ העמיד את עצמו לבחירה, והפסיד. נתניהו העמיד את השר אופיר אקוניס וניצח בהצבעה, חרף מחאתו הקולנית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

הדיון בבג"ץ החל אתמול בשעה 18:30. לאחר שראש הממשלה ביקש מהיועמ"ש שלא ייצג אותו בדיון בבית המשפט העליון, והביא לשם כך עורך דין פרטי מטעמו, את עורך הדין דוד פטר שטען כי ההצבעה כן הייתה חוקית, וכי עקרון הפריטטיות היה תקף לכנסת הקודמת ואינה תקפה עוד. ועוד שלל טענות. מנגד ניצב היועמ"ש שעיקר טיעונו הוא כי הממשלה הצביעה ביודעין בניגוד לדעתו שהיא הקובעת ובניגוד לחוק.

כל המתיחות עברה מישיבת הממשלה אל מסדרונות בג"ץ. בינתיים הספיקו בכירי עולם המשפט לשגר בעילום שם לאולפני החדשות הבהרות כי נתניהו כפסע מהכרזה מנבצרות.

לאחר דיון ממשוך קבע בג"ץ בהרכב של 3 שופטים בנשיאות הנשיאה אסתר חיות ולצידה השופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן, כי מינויו של אקוניס יוקפא, והצדדים יביאו תשובות עד למחר בבוקר בשעה 11:00.

בהחלטתם כתבו השופטים: "לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, מוצא בזאת צו על תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא ייקבע כי החלטת הממשלה מיום 2021.4.27 למנות את השר ח"כ אופיר אקוניס לשר המשפטים אינה תקפה , וכי בעת הזו אין שר משפטים מכהן בישראל".

עוד נאמר: "למען הזהירות, ניתן בזאת צו ביניים המורה כי השר אופיר אקוניס לא יחל לכהן בתפקיד שר המשפטים עד החלטה אחרת שתינתן על ידי בית משפט זה".

"תצהיר תשובה מטעם ראש הממשלה ומטעם השר אקוניס יוגש עד מחר, 2021.4.28 בשעה 11:00. תצהיר תשובה מטעם יתר המשיבים יוגש עד מחר, 2021.4.28 בשעה 13:00. היועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיש במסגרת טיעוניו גם את הסטנוגרמה (התמלול א.מ.) של ישיבת הממשלה מיום 2021.4.27" נאמר עוד בהחלטה.

לסיכום נאמר: "אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בעתירות דנן. ככל שיש למי מהצדדים לעתירות הסתייגות מקיום השידור, עליו להודיע על כך עד מחר, 2021.4.28, בשעה 09:00".

הבוקר כאמור, התקפל נתניהו ואפשר למדינת ישראל לצאת מהפלונטר המשפטי והפוליטי, ולצורך אישור המהלך ייערך משאל טלפוני בין שרי הממשלה על מינוי גנץ בדקות הקרובות.

בנימין נתניהו בני גנץ שר משפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד