ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

משרד התחבורה החליט: הסוף למחלפי הענק

מהפכה בשיטת תכנון תשתיות התחבורה בישראל: מפרידנים קטנים יחליפו את מחלפי הענק המתוכננים בכבישי הארץ. בכך יחסכו כ-70% מהשטח הנדרש להקמת מחלף ויצמצמו את הפגיעה בשטחים ירוקים

משרד התחבורה החליט: הסוף למחלפי הענק

מהפכה בתשתיות הכבישים בישראל. הפרדות מפלסיות קטנות וחסכוניות (מפרידנים) יחליפו את מחלפי הענק המתוכננים כיום בכל רחבי הארץ ויצמצמו באופן משמעותי את הפגיעה בסביבה ובנוף.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ אימץ מדיניות חדשה להקמה של מחלפים בישראל, בעקבות עבודת מחקר מקיפה שנערכה במשרד התחבורה. המחקר נועד לשמר משאבי קרקע יקרים ולצמצם באופן מירבי את הפגיעה בשטחים ירוקים או חקלאים. על פי המדיניות החדשה התואמת את השיטה הנהוגה כיום במרבית מדינות אירופה לא יבנו עוד בישראל מחלפי ענק התופסים משאבי קרקע יקרים וגדולים אלא "מפרידנים" קטנים ופשוטים יותר וזאת ללא כל ויתור על עקרונות של תכנון הנדסי מתקדם או בטיחותי. לדברי השר כץ הקמת מפרידנים במקום מחלפים תביא לחסכון של מאות אחוזים בשטחים פתוחים ותצמצם את הפגיעה בשטחים ירוקים ורגישים. על פי נתוני משרד התחבורה הקמת מפרידן תופסת כ- 30% בלבד מהשטח הנדרש להקמת מחלף.

שר התחבורה מסר כי שינוי מדיניות תשתיות התחבורה בישראל יביא לתועלות רבות נוספות בהן: הרחבת מצאי הקרקעות בישראל, צמצום שטחי ההפקעות ותשלומי פיצויים הנדרשים כתוצאה מכך, הגנה על אלמנטים רגישים כמו עצים וצמחיה ושמירה על שימושי הקרקע. "ההנחיות החדשות ממזערות למינימום את צריכת המשאבים ואת הנזק הסביבתי ומאפשרות פתרון שיבטיח רמת שרות סבירה של רשת הדרכים, תוך שמירה על הבטיחות והמשתמשים בדרך" הוסיף כץ.

בהתאם למדיניות החדשה שונתה לאחרונה תוכנית שכבר אושרה להקמת מחלף בצומת גולני בצפון. במקום מחלף גדול יוקמו מפרידנים ולולאות צנועות יותר הנותנות מחד פתרון תחבורתי מלא ומאידך ממזערות למינימום את הפגיעה בשטחים הפתוחים. בנוסף לכך, מתוכנן כביש נחל עירון (כביש 65 ) בצפון המיועד להרחבה ושדרוג להתבצע בהתאם לשיטה החדשה, הכוללת ביטול הצמתים המרומזרים והקמה של מפרידנים שיעניקו נגישות מלאה וישירה לישובים הגובלים לכביש.

עבודת המחקר בוצעה על ידי חברת "אמי מתום", בהנחיית מנהל אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה אינג' ישעיהו רונן ובהשתתפות מומחי תכנון כבישים ומחלפים מחו"ל ומהנדסי תנועת דרכים ואיכות הסביבה. מבצעי המחקר קובעים כי שינוי המדיניות מתחייב מאחר ואין ביכולתה של ישראל להמשיך ולספק היצע מתאים של תשתיות דרכים וחנייה שיאפשרו לספק את הביקושים הצפויים, כתוצאה משימוש ברכב הפרטי.

החוקרים מציינים כי ישראל הינה מדינה קטנה וצפופה ביחס לרוב מדינות העולם. שיעור האוכלוסייה בישראל גבוהה מהמקובל בעולם המערבי ומחייב פיתוח אינטנסיבי של רשת הדרכים הארצית. לדברי החוקרים חלק ניכר מהפיתוח הסביבתי נעשה על חשבון שטחים פתוחים וקרקע חקלאית. יצויין כי בכבישים מהירים דוגמת כביש 6 תמשך הקמת מחלפים גדולים, בהתאם לשיטה שהיתה נהוגה עד כה שכן בכבישים כאלה לא ניתן לעשות שימוש במפרידנים קטנים.

קישורים:
לקבלת מגזין אוטו חינם
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד