י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הגעגועים צפים וחונקים את הגרון

קולו נדם • קווים לדמותו של ר' שרגי גשטטנר ז"ל

הלב מסרב להאמין ולעכל. בין 45 הקורבנות שנרמסו למוות במירון, הוא האברך ר' שרגי גשטטנר ז"ל, שהתפרסם כזמר, אך עזב הכל והקדיש את חייו לאהלה של תורה | 'בחדרי חרדים' עם פרופיל מיוחד על האברך הצנוע שאהב וחי מוזיקה, אך אהב עוד יותר את לימוד התורה | וגם, תיעוד מרטיט מקליפ שהפיק לפני 9 שנים, לאחר צאת אלבום הבכורה שלו - "חמול על עמך רחם על נחלתך", זועקות עתה המילים

קולו נדם • קווים לדמותו של ר' שרגי גשטטנר ז"ל
ר' שרגי גשטטנר ז"ל צילום: באדיבות המצלם

אחת מהאבדות הגדולות של האסון במירון שהתרחש בליל ל"ג בעומר וזעזע את העולם היהודי כולו, הוא אובדנו של אחד הזמרים המרגשים ביותר שידעה המוזיקה החסידית, האברך ר' שרגי גשטטנר ז"ל, שהוכר כזמר, אך פחות כאברך צדיק, ירא שמים ותלמיד חכם.

ר' שרגי ז"ל, הינו בנו של הרה"ח ר' חיים גשטטנר שיבלח"ט, מחסידות סקווירא במונטריאול שבקנדה ותומך תורה מפורסם. אמו מרת שושנה שתחי' היא בתו של ר' אבי סיני ז"ל מבני ברק, שהיה בעל חנות למכירת מוצרי חשמל בעיר. בהגיעו לפרקו, נשא לו לאישה, את בתו של הרה"ח רבי מרדכי דירנפלד שיבדל"ח ממונסי.

שרגי היה אדם מאיר פנים לכל אחד וצהלתו תמיד היתה על פניו, לצד היותו אדם רגיש לזולת ובעל חסד עצום. במשך שנותיו הצעירות עסק גם במוזיקה, הוא החל כחבר במקהלות חסידיות נבחרות, אך לבקשת הוריו הוא לא עסק במוזיקה בצורה פומבית עד שהתחתן.

לפני תשע שנים, אחרי לחצים רבים מצד חבריו למקצוע, הקליט שרגי אלבום בכורה בשם 'שרגי' - ככה פשוט, שנותר היחיד לצערנו כאלבום סולו מלא שלו, כשגדולי המלחינים משגרים אליו את לחניהם בכדי לזכות כי קולו הערב והמרגש של שרגי יבצע אותם. אחד השירים היותר מרגשים באלבום שמותאם במיוחד למצב הנוכחי אחרי האסון הוא לחנו של יוסי גרין "כרחם אב על בנים כן תרחם עלינו", שיצא יחד עם האלבום כקליפ לצפייה.

בשנת 2012 התראיין שרגי ז"ל ליוני קמפינסקי ב'ערוץ 7', וסיפר: "תמיד אהבתי מוזיקה. עם השנים השירים שלי השתפרו. ההורים שלי לא רצו שאכתוב ואמכור שירים עד שאתחתן, אחרי שהתחתנתי התחלתי לכתוב שירים לזמרים. כשהזמרים הקשיבו לשירים שאלו אותי למה אני לא שר בעצמי ואז התחלתי לשיר. אני אוהב להביע את השירים שלי בעצמי יותר מאשר כשאחרים שרים במקומי'', אמר.

בהמשך הוציא אלבום בשם 'ווארעמקייט' בו הוא מבצע את מיטב לחניו של יוסי גרין, שביצעו זמרים אחרים באלבומיהם קודם לכן במהלך השנים.

מאז השתתף גם כן בשני אלבומי 'אמן ואמן', שכוללים שירי גראמען שמטרתם לחזק את נושא הברכות ועניית ה'אמן', שם ריגש שרגי ז"ל והרטיט את המוני עמך בית ישראל בקולו הערב והענוג וגרם לרבים להתחזק בנושאים אלו.

כמו כן הלחין בעצמו כמה לחנים לאלבומו שלו, ועוד אחרים שהעניק לחבריו בעולם המוזיקה, בהם לשרולי ורדיגר את הלחן "קל הכבוד", לשלומי דסקל את "אנעים זמירות", וכן את "כי המלכות" שהעניק לר' שלומי טויסיג ועוד.

לצד כל זאת הופיע שרגי כזמר חתונות וזכה בחייו לשמח מאות חתנים וכלות ביום חופתם, כשהוא עושה זאת בצניעות ובענווה שאפיינה אותו כל כך. בשנים האחרונות, עשה ר' שרגי מהפך בחייו, והודיע על עזיבתו את עולם המוזיקה, למען חינוך ילדיו ונכנס לשבת באהלה של תורה, קבע עיתים ע חברותות, לצד עסקיו במסחר.

שרגי ז"ל עם יוסי גרין. מתוך הקליפ 'כרחם אב'

שרגי שנכספה וגם כלתה נפשו לרבי שמעון בר יוחאי זי"ע, עשה את הדרך הארוכה ארצה ממונסי, יחד עם שני אחיו, להר מירון, בכדי לזכות להיות אצל רשב"י בל"ג בעומר, אולם לדאבון לב הגרוע מכל קרה ושרגי נמחץ ונרמס תחת ההמון בעת ההדלקה של האדמו"ר מתולדות אהרן.

הלב נשבר ומסרב להאמין, שהקול הערב והמרגש כל כך נדם ולא יישמע עוד. ר' שרגי, בן 35 בפטירתו, הותיר אחריו את אלמנתו עם חמישה ילדים רכים. מסע הלוויתו יצא ביום שישי בשעה 15:00 בצהריים מבית הלוויות שמגר בירושלים, להר המנוחות, שם הוא נטמן, כשהמונים ממררים בבכי קורע לב ומלווים אותו למנוחת עולמים. משפחתו שבחו"ל לא השתתפה בהלוויה וצפתה בה דרך הזום.

מכריו מספרים ל'בחדרי חרדים' על ההלם בקהילתו שבמונסי: "שרגי היה אדם מיוחד במינו, תמיד ראה את השני לפניו, הקדים שלום לכל אדם ולא אחז מעצמו כלל, למרות כשרונו המוזיקלי, הוא חש עצמו אדם מן המניין ולא ביקש לעצמו כבוד או מעמד מיוחד". עוד הם מספרים בכאב, כי בשנים האחרונות עזב שרגי את עולם המוזיקה והקדיש חייו ללימוד תורה ולעשיית חסד והזיל מהונו למטרות צדקה וחסד. כעת נערכים בקהילה לעמוד לימין האלמנה וחמשת יתומיה בכל מה שיצטרכו הן ברוחניות והן בגשמיות.  

שרגי, לא נשכח אותך ואת מעשיך, שיריך שהותרת אחריך ימשיכו לרגש ולחזק את כולנו, וכל זה יהיה לעילוי נשמתך הטהורה שעלתה בסערה השמימה בטרם עת ביום ח"י אייר - ל"ג בעומר.

יהי זכרך ברוך.

אסון מירון תשפ"א כרחם אב שרגי גשטטנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד