י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סוד האופטימיות

התקווה: "המנון" של הצלחה בחיים

גם אם לא למדתם לימודי פסיכולוגיה, אתם ודאי יכולים לזהות את העובדה שאנשים אופטימיים ומלאי תקווה תמיד יהיו חיוניים יותר ובהתאם גם מצליחים יותר מחבריהם "המיואשים". הכתבה תציג את סגולות התקווה ככלי להצלחה

התקווה: "המנון" של הצלחה בחיים
סגולת התקווה צילום: unsplash

מהי משמעות התקווה?

כל אחד יודע, גם אם לא למד לימודי פסיכולוגיה, שהתקווה היא מושג אופטימי עם אמונות וחשיבה חיובית לצפוי לבוא. למרות זאת, לא מדובר על אופטימיות אלא על אמונה בהצלחה על מנת להשיג מטרות ולהתגבר על מצוקות. מדובר על היכולת להשיג את מטרות גם אם בדרך יש מכשולים. ביחד עם זאת, התקווה לא תתגשם בהכרח, אלא תנבא את ההצלחה שלכם. זהו למעשה אתגר שעבורו משקיעים משאבים נפשיים ללא רתיעה. ילדים, למשל, משקיעים הרבה מאמץ כשהם רוצים להשיג תוצאות ורואים את הקושי שלהם כאתגר.

אבחנה בין סוגי תקווה

למושג התקווה יש שני סוגים עיקריים שיש להפריד ביניהם. תקווה שהיא תכונת אופי או תקווה להצלחה באתגר מסוים. האם ניתן לעשות שינוי כדי להצליח או שהעבר ישפיע על ההתנהגות העכשווית. זוהי תאוריה המתבוננת על התקווה בתור תפיסה על העבר או העתיד ביחס להווה. כלומר, ההתייחסות לזמן מעצבת את ההתנהגות של האדם. היא יכולה לחזק את התקווה לעתיד או להשפיע עליה בהווה. ישנם גם מחקרים המתייחסים לתקווה כאלמנט הנוצר מתוך גנטיקה בהשוואה לאלמנט נרכש. סביר להניח שילדים להורים עם תקווה יהיו גם כאלו אך אין מסקנות מוכחות לכך. לפיכך מתייחסים לתקווה כפרמטר נרכש שאותו ניתן לפתח ולמדוד.

כיצד ניתן לפתח תקווה?

ישנן סדנאות פסיכולוגיות העוסקות בהשמה עצמית על מנת לפתח תקווה כתכונה נרכשת. הנושא נלמד על בסיס האמונה העצמית שיש לאדם ביכולות שלו, בכוח להתגבר על מכשולים, באמונה שלו בגורמים או כוחות חיצוניים ובקבלת עזרה ממכרים וקרובי משפחה. הסדנאות הללו מבוססות על מחקרים שהוכיחו שהתקווה היא הגורם המסייע לבריאות הנפש, כאבים פיזיים בכל תחום בחיים. לפיכך, יש לעבוד גם על צדדים אחרים באישיות כמו חוסן אישי.

הסגולות של התקווה ככלי הצלחה

אין ספק שהתקווה טמונה בחוסן האישי של הפרט. אחת מהסגולות החשובות שלה היא ההתמקדות בעתיד והמטרות אותם מתעדים להשיג. ככל שיש יותר עיסוק בתכנון להשגת המטרות, ניתן למנוע מצבי חרדה ומצוקה. למשל, סטודנטים שנאלצו עקב הקורונה לשנות את אורח הלימודים וללמוד מהבית בבדידות היו צריכים להשקיע משאבים גדולים יותר בצורת הלמידה שלהם שעברה להיות באמצעות הזום. למרות זאת, היו סטודנטים שהצליחו במשימות וחוו פחות בדידות בשל התקווה שהכול יחזור על מקומו בשלום בעתיד ולכן השקיעו את המוטיבציה שלהם בלימודים. לפיכך, כאשר עוסקים במחשבות לעבר העתיד ובתכנון המטרות אותם רוצים להשיג, מתמקדים יותר בתקווה ופחות במצבי מצוקה או חרדה וכך גם לא מתייאשים.

 

התקווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד