י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מיליארדי דולרים יועברו

בריטניה וארה"ב בעסקת שבויים גדולה עם איראן

לפי דיווח בעסקה גדולה שנסגרה בין איראן לארה"ב, תשוחרר אזרחית בריטית השוהה במעצר בית במדינה השיעית. עוד דווח ב‌‏טלוויזיה באיראן כי עסקת עצורים בין איראן לארה"ב תתקיים אף היא, במסגרתה ארה"ב תשחרר 4 אסירים איראנים בתמורה לארבעה אסירים אמריקנים

בריטניה וארה"ב בעסקת שבויים גדולה עם איראן
חסן רוחאני צילום: Amir Levy/Flash90

דיווח. בריטניה תשלם 400 מיליון ליש"ט לטהרן כדי לשחרר את איראנית-בריטית, כולל מספר אסירים אמריקאים. ארה"ב תעביר לאיראן 7 מיליארד דולר.

נזאנין זגארי-רטקליף, בריטית ממוצא איראני, תשוחרר ממעצר הבית בו היא נמצאת, תמורת מאות מיליוני לירות שטרלינג, כך על פי הדיווחים בטלוויזיה הממלכתית האיראנית.

עוד דווח ב‌‏טלוויזיה באיראן כי עסקת עצורים בין איראן לארה"ב תתקיים אף היא, במסגרתה ארה"ב תשחרר 4 אסירים איראנים בתמורה לארבעה אסירים אמריקנים באיראן.

כאמור, בתמורה לשחרור הכספים מצד הבריטים תשוחרר אזרחית הממלכה נזאנין זגארי-רטקליף שהייתה במעצר בית באיראן במשך 4 שנים. רשת 'סקיי ניוז' דיווחה שפקיד איראני אמר גם כי במסגרת ההסכם המתגבש, ארה"ב תשחרר 7 מיליארד דולר מקרנות איראניות שהוקפאו על ידי ממשל טראמפ במסגרת הסנקציות.

המהלכים הללו מגיעים זה ימים ספורים אחרי שרטקליף נידונה לשנת מאסר נוספת באשמת "פעולות תעמולה נגד המשטר" באיראן. כמו כן נאסר עליה לצאת מהמדינה למשך שנה בגין השתתפותה במחאה מול שגרירות איראן בלונדון בשנת 2009.

כזכור, שר החוץ הבריטי דומיניק ראב, שוחח עם רטקליף ביום רביעי האחרון, ואמר כי היא מוחזקת "שלא כדין" ו"מטופלת בצורה פוגענית ביותר". הוא אמר כי "אני חושב שהיא מקבלת יחס עם עינויים, ויש חובה מאוד ברורה וחד-משמעית על האיראנים לשחרר אותה", כך אמר ביום ראשון ברשת BBC.

בעלה ריצ'רד רטקליף טוען שהיא מוחזקת כבת ערובה כחלק ממאבק דיפלומטי. שר החוץ אמר, כי "אני חושב שקשה מאוד להתווכח נגד המהלך שלהם, ברור שהיא נתונה למשחק חתול ועכבר שהאיראנים, או בוודאי חלק מהמערכת האיראנית, עוסקים בזה, והם מנסים להשתמש בה למינוף על בריטניה".

ריצ'רד רטקליף טען כי מעצרה של אשתו קשור לחוב בריטי מלפני יותר 40 שנה עבור טנקים ששילם השאה של איראן לפני שהודח במהפכת 1979, לאחר המהפכה סירבה בריטניה למסור את הטנקים לרפובליקה האסלאמית החדשה. לונדון מודה שהיא חייבת לאיראן כמה מאות מיליוני לירות בגין החוזה שבו מעורבת חברת ביניים בריטית, שירותים צבאיים בינלאומיים (IMS), אך על פי הדיווחים היא מוגבלת בגלל סנקציות בינלאומיות שיש על איראן. "אנו מכירים את זה, ויש להחזיר את החוב ואנחנו בוחנים הסדרים לכך". אמר ראב לרדיו טיימס.

רטקליף נעצרה בתחילה בזמן שהייתה בחופשה באיראן בשנת 2016, כשעבדה כמנהלת פרויקטים בקרן 'תומסון רויטרס' של סוכנות הידיעות, והאגף הפילנתרופי של החברה, היא הייתה במעצר בית בחודשים האחרונים והוסר ממנה צמיד אלקטרוני, מה שהעניק לה יותר חופש תנועה ואיפשר לה לבקר קרובי משפחה אחרים בטהרן.

בתוך כך, בשעה האחרונה מחלקת המדינה האמריקנית מכחישה את הדיווחים הללו. משרד החוץ האמריקני מכחיש את עסקת חילופי האסירים עם אירן. גם במשרד החוץ הבריטי מצננים את הדיווח על שחרורה של האזרחית הבריטית נזנין זגארי-רטקליף, כפי שפורסם בתקשורת האיראנית.

איראן בריטניה ארה"ב חילופי שבויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד