כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

לא כל עקבה לטובה • טור מיוחד

אתמול למדנו כי לא כל עקבה לטובה, הבוקר הרעה נפתחה מהצפון, ומאות משפחות חרדיות נסו בבהלה לביתם • יצחק נחשוני תוהה מה קורה להערכות הבטחוניות הנכשלות פעם אחר פעם? • וגם: למה אין אזכור ביומונים החרדים לפטור הצבאי לבחורי הישיבות?

קטיושות בצפון. צילום ארכיון
קטיושות בצפון. צילום ארכיון



,

מצפון נפתחה הרעה,

הנחת יסוד ביטחונית, מאוד בסיסית, התנפצה לה היום. בצה"ל העריכו כי הקיץ הזה לא תופרע עונת התיירות בצפון, בעיקר משום שנאסראללה אינו צריך להיות מעוניין לחמם את הגזרה, ערב פרסום מסקנות ועדת החקירה הבינלאומית, הקושרת את אנשי הארגון ישירות לרצח ראש הממשלה הלבנוני אל-חרירי, והוא ירצה להעלם מהפוקוס. במציאות זה לא קרה.

ההרעשה בצפון אמנם מיוחסת הפעם לצבא לבנון ולא לחיזבאללה, אבל כולם יודעים שנאסראללה הוא המפקד הבכיר ב'שטח', ובלעדיו לא פותחים, ואפילו לא משיבים באש.

הערכות המודיעין בישראל שוב לא עמדו במבחן הטירוף של אויבינו. רבבות משפחות נופשות, ברובן חרדיות, מצאו עצמן בסכנה במרכז שטח אש. רבות מהן כבר 'מתפנות' משם, הפעם לביתם הראשון ולא לארעי.

זו אינה התאוריה הצבאית הראשונה המתנפצת בשבועות האחרונים. עוד לפני שנכתבו מסקנות 'ועדת טירקל', ובוודאי ועדת האו"ם, למד צה"ל על גופם של טובי לוחמיו מהשייטת, שהתזה שהייתה עד ל'משט' שאין לראות בבני למעלה מ-40, שהם בעלי משפחות, מחבלים פוטנציאליים, אינה שווה כבר את קליפת השום, לפחות לא כשמדובר בטרוריסטים טורקים. האפשרות האחרת היא שהטרוריסטים שפעלו על ה'מרמרה' היו 'רווקים', שבאו לחפש 'שידוך' בשיט תענוגות סביב חופי ישראל, או בעזה.

הנורמה לאשר כניסה חופשית של בני 40 פלוס לתפילות בהר הבית, גם בזמנים מתוחים, אין לה יותר עוגן הסתברותי והגיוני.

אתמול התנפץ לו מיתוס נוסף ולא פחות חשוב ממנו. מי שהאמין שירושלים מוגנת מפני התקפת טילים, קונבנציונלים או לא, ולא בשל קדושתה אלא משום שהיא חשובה גם למוסלמים, והם מתגוררים בה, מי שבונה על בריחה בעת צרה שכזו מפתח תקווה לטייבה, כפי שתורגל בתרגיל פיקוד העורף האחרון, או מרמת אביב ג' ליצהר ולהר ברכה, להסתתר בין ענפי עצי הזיתים של המוסלמים וה'אנרכיסטים' , מוזמן להגיע לעקבה הירדנית ולראות במו עיניו את ההרס שנותר מנפילת הטיל אתמול.

בכותרת הראשית ב'ידיעות אחרונות' מעריך היום אלכס פישמן, כי לירי ממרכז סיני לעבר אילת אחראים אנשי חמאס עצמם, הרוצים להשבית את התיירות הפורחת בעיר, בעיקר משום שאינם יכולים לפגוע בישראלים בטורקיה כפי שתכננו. החמאס מתגלה שוב כמי שאינו סופר ממטר את מדינות ערב שהחליטו השבוע, בניגוד להמלצות חיים רמון, לאפשר לפלשתינים להיכנס למו"מ ישיר עם ישראל, ובוודאי שהם אינם סופרים אותם ממרחק של 13 ק"מ המפרידים בין מקום הירי בסיני, לבין אילת המטווחת.

על אחת כמה וכמה שהערכות המודיעין של ישראל, האומרות שכל ישוב הסמוך למקום מושבם של מוסלמים, לא יהפוך למטרה, אינם מחייבים את מרצחי החמאס. את ההוכחה לכך קיבלנו אתמול, גם אם הירדנים מעדיפים לחשוב שזו היתה רק טעות של משגר 'פוזל'.

אתמול לימדו אותנו שלא כל עקבה לטובה. היום, נפתחה הרעה גם בצפון והוכיחה בפעם המי יודע שאין כל הגיון מאחורי השיגעון של אויבינו וכל ניסיון לצפות אותם נידון לכישלון.

גם אלחרירי לא הצליח.
,

החי מכחיש את החי,

גם היום, למרות היותו של יום שלישי בשבוע יום העיתונים החרדים המנופחים, עם מוספים וחינמון, לא מצא אף אחד מהם מקום להתייחסות, ולו עקיפה, לשטף התקשורתי החדש והמשמיץ שהגיע אלינו, ומציג את עקרון 'תורתם אומנותם' שבו אנחנו מנופפים יותר מ-60 שנים כהמצאה דמגוגית.

שום מילה לא מופיעה ביומונים החרדיים, לא לחיוב ואפילו לא לשלילה, כפי שמתבקש, על הידיעות המופצות ביומיים האחרונים, כאילו קיימת תקנה חדשה של הממשלה הבאה לאפשר לבני ישיבות לעזוב את לימודם כבר בגיל 22, לטובת הכנה להשתלבות בעבודה, ולפטור עצמם בשנה של שירות אזרחי, במקום בשלוש שנות שירות צבאי.

בעיתונות הכללית דווקא נמשכת ההתעסקות בנושא, בעיקר בעיתונות הכלכלית. מאחר ש'גלובס' היה הראשון שפרסם אתמול את הידיעה בנושא, מחרה אחריו היום 'דה מרקר', אבל הולך הרבה יותר רחוק. על פי הידיעה שלו, עליה חתום הכתב מוטי בסוק, בנוסף לכך שתלמידי הישיבות בני ה-22 ויותר שפרשו מלימודים יוכלו להמיר את השירות הצבאי בשירות אזרחי של שנה, מתכנן שר האוצר יובל שטייניץ להביא לממשלה, באחד מהשבועות הקרובים, גם הצעת חוק הקובעת כי תלמידי ישיבה בני 22 עם שני ילדים, ישוחררו ללא תנאי משירות צבאי, ולא יתחייבו גם בשירות אזרחי.

זה נראה כאילו מישהו בא להוסיף נדבך על ה'בלבלה' התקשורתית, והוא מתייחס ישירות רק... לבני קהילת שיק מיבניאל המתחתנים בגיל 15 ואולי פחות...

מיד לאחר ה'גילוי' המדהים הזה מתבקשת, כמובן, תגובת "התנועה לאיכות השלטון" - והם לא מאכזבים. בתגובתם הם מתייחסים לנאמר כעובדה ואומרים: "החלטת הממשלה לאפשר לבחורי ישיבה שהגיעו לגיל 22 לבחור אם לבצע שירות אזרחי במקום צבאי לא חוקית ולא מידתית, בהעצימה את האפליה בין דם לדם".

מי שעושה סדר בעניינים ומוציא היום את הרוח ממפרשי הרוקדים "בין דם לדם", הוא שר האוצר יובל שטייניץ עצמו, בשיחה שהוא עושה עם שאול אמסטרדמסקי, כתב 'כלכליסט'. המיקום המוצנע שבה ממוקם תמליל השיחה הזו עם שר בכיר כל-כך בממשלה, בתחתית העמוד, בקושי אפשר לנו לאתר אותה למרות שחיפשנו. מהמיקום הזה אין שום סיכוי שתצא לתקשורת האחרת, שאינה מעוניינת במה שנכתבה בה, שהוא בניגוד מוחלט לידיעות שהופצו ביומיים האחרונים.

שטייניץ אומר בדיוק את מה שפורסם במדור הזה אתמול. כבר בדיוני התקציב נכללה במסגרת 'חוק ההסדרים' פיסקה ולפיה יוקדם הפטור משירות צבאי לגברים נשואים עם שני ילדים או יותר לגיל 22. אלא שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, הנחה להוציא את היוזמה הזו מחוק ההסדרים ולהעביר אותה בחקיקה נפרדת. "היועץ המשפטי אמר שזה נושא מהותי ונתון לוויכוח, ולכן צריך להעבירו בחקיקה ממשלתית רגילה, ולא במהלך חוק ההסדרים. לכן הוחלט על הקמת ועדה לבחינת הנושא, ובכוונתי להביא את הדבר לממשלה בתום דיוני התקציב" - אומר שר האוצר.

כותרת השיחה עם שר האוצר היא ללא ספק: "התוכנית להורדת גיל החרדים המעוניים לצאת לעבודה לגיל 22 תוגש לממשלה רק לאחר אישור התקציב".

זוהי גם רוח הכותרת שבה בחרו עורכי 'כלכליסט' היום . אז מניין לקחה כל התקשורת האחרת את המידע שהתוכנית כבר אושרה בישיבת ממשלה לפני שבועיים וחצי? תשאלו אותם.

כנראה שלא נכתבה עוד ה'אתיקה התקשורתית' שתוכל לעצור פרסום החלטת ממשלה שאינה קיימת כלל, אם היא עוסקת בחרדים.,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד