1. עמוד הבית
  2. מומלצים
  3. ייעוץ

אשת הברזל: כל מה שכדאי לדעת על צריכת ברזל בהריון

ישנה אמרה רווחת כי נשים בהריון אוכלות בשביל שניים. גם אם אינה ודאית לחלוטין בנוגע לאוכל – היא ודאי נכונה לגבי רמות הברזל הנדרשות. מדוע צריכתו חשובה במיוחד עבורן ועבור העובר? הנה כל מה שכדאי לדעת על ברזל בהריון

כתבה מקודמת, כ"א אייר תשפ"א 03/05/2021 16:56
תגיות:

אוכלת בשביל 2 ויטמין ויטמין צילום: Unsplash

רויטל מור

ברזל הוא אחד מהמינרלים החיוניים הדרושים ליצירת המוגלובין, אותו חלבון אשר מצוי בתאי הדם האדומים ומאפשר את מעבר החמצן לכל חלקי הגוף. בשעה שבזמן ההריון עולה משמעותית נפח הדם, זקוק הגוף לאספקת ברזל גבוהה יותר.

חוסר ברזל בהריון נפוץ מאוד וכמעט מחצית מהנשים סובלות ממנו. כדי להימנע בכל זאת ממצב של הופעת אנמיית הריון בטרימסטרים השני והשלישי, מומלץ לצרוך עוד טרם תחילתו תוספי ברזל ייעודיים – בהמלצת הרופא המטפל, כמובן, לשם בניית מאגרי הברזל בגופן וככלל, לצרוך במהלכו מזונות מגוונים המועשרים בברזל.

אז מהי חשיבותה של צריכת ברזל בהריון וכיצד ניתן להימנע מחוסר חמור בו? בכתבה שלפניכם.

חשיבות ברזל בהריון

בזמן ההריון, עולה נפח הדם של האישה באופן ניכר. על מנת שהוא יצליח להזרים כמות מספקת דיה של חמצן לגופה, מלבד נוזל הדם יהיה על הגוף לייצר גם כמות גדולה בהרבה של תאי דם אדומים. בעוד שתהליך יצירתם של תאים אלו הוא איטי יותר מזה של הגדלת נפח הדם, בשלבים הראשונים יגיע הברזל העודף – הנדרש לייצורם של תאי הדם האדומים, ממאגר הברזל אשר כבר מצוי בגופה של האם. הבעיה היא שאצל נשים רבות מאגרי הברזל מלכתחילה אינם גדולים דיה עקב איבוד דם רב בזמן המחזור החודשי שאמנם בהריון הוא מפסיק אך אבדן הברזל בתקופה שקדמה להריון, בהחלט עלול להיות מורגש ולבוא לידי ביטוי באנמיית הריון.

חשיבותו של הברזל בהריון היא כפולה: ראשית, הוא מאפשר לאם לקבל מספיק חמצן עבור גופה הגדל ושנית, עבור העובר אשר מייצר למעשה את מערכת הדם שלו ולצורך כך נסמך על קבלת ברזל מהאם. מכאן שהברזל חיוני גם להתפתחות תקינה של העובר וההשפעה אף ממשיכה מעבר ללידה שכן בחודשי חייו הראשונים, יסתמך התינוק על אותם המאגרים אשר שאב מהאם כדי לא להגיע לחוסר ברזל בעצמו.

מה צפוי לאישה הרה שאינה צורכת ברזל בכמות מספקת?

רמת הברזל הנדרשת בהריון כפולה מזו שבתקופה שקדמה לו כאשר מחסור חמור בו צפוי לגרום לאנמיה. האנמיה מתבטאת בעיקר בעייפות ותשישות, בחיוורון, בכאבי ראש, בגפיים קרות ובקוצר נשימה ובמקרים חמורים, אף יכולה לגרום להתעלפויות. כל אלו מקשים רבות על האישה ההריונית שנאלצת להתמודד בנוסף עם לא מעט שינויים בגופה.

מצב של אנמיה אינו פשוט גם עבור התינוק. כאשר האם אנמית, גם הוא לא יקבל את כל צרכי הברזל שלהם הוא זקוק ועלול לפתח אנמיה בעצמו. מאחר וחלב אם מכיל כמויות זעירות בלבד של ברזל, אנמיה זו תבוא לידי ביטוי גם לאחר הלידה במקרים קיצוניים, היא יכולה גם לפגוע בהתפתחותו התקינה, להביא למשקל לידה נמוך וללידה מוקדמת ואפילו לגרום למות עוברים וילודים. כמו כן, ישנם מחקרים אשר מצביעים גם על קשר בין אנמיה הריונית ודיכאון לאחר לידה.

אז מהו המינון המומלץ?

מינון הברזל המומלץ לאישה בהריון מוכפל ויכול להגיע ל- 30 מ"ג ביום. מקור טוב לברזל עשוי להיות מזונות העשירים בו אולם רמת הברזל הנדרשת גבוהה כל-כך שמרבית מהנשים יתקשו לספקה במהלך ההריון בדרך זו בלבד. לכן, ההמלצה כיום של רשות התרופות והמזון האמריקנית לנשים בהריון היא לצרוך 27 מ"ג ברזל ליום.

ישנם שני סוגי ברזל: המטיני, שמקורו מן החי ואל המטיני שמקורו בצומח כאשר ספיגתו של זה הראשון טובה בהרבה לעומת זו של האל המטיני. מקורות טובים במזון לברזל הם סרדינים, בשר אדום, עוף, ביצים וחלקי פנים ואילו כאלו אשר מפריעים לספיגתו הם מוצרי חלב, קפאין (שמצוי בקפה, בתה או בקולה למשל) וחומצה פיטינית שמצויה בקטניות, בפרט כאלו שלא עברו השרייה יסודית.

זאת ועוד, כאשר אוכלים במטרה להשביח את מאגרי הברזל בגוף, רצוי לבצע הפרדה של 2-3 שעות בין צריכת מוצרים מעכבי ספיגה לבין אלו המכילים ברזל כאשר אלו מביניהם המכילים ויטמין C בפרט כמו עגבניות למשל, מומלצים במיוחד לשם הגברת הספיגה. חשוב לבדוק גם את רמות החומצה הפולית ויטמין B12 אשר חיוניים אף הם ליצירת ההמוגלובין.

כדאי לשים לב שלמרות שדגני בוקר, לדוגמה, מועשרים לעיתים בברזל – אפקט ספיגתו ממקורות אלו הוא לרוב נמוך יותר.

מי נמצאת בסיכון מוגבר לפתח אנמיה בזמן ההריון?

למרות שמומלץ כיום לכל אישה בהריון לצרוך תוספי ברזל מיד עם תחילתו, חלק מהן נמצאות בסיכון מוגבר אף יותר לפתח אנמיה הריונית עקב הריון מרובה עוברים, כזה שבו האישה סובלת מהקאות מרובות, הריון בסמיכות להריון קודם, אישה שסבלה מדימום וסתי חזק לפני ההריון או שסבלה מרמת ברזל נמוכה עוד לפניו, נשים צמחוניות או טבעוניות וכן כאלו בעלות היסטוריה של אנמיה בזמן הריון.

אנמיה בהריון יכולה להיות מסוכנת לאם ולעובר כאחד אך כזו שנגרמת מחוסר ברזל בפרט, ניתן וכדאי למנוע מראש על-ידי נטילת תוספי ברזל כבר מתחילת ההריון. כיום ישנם גם כמה אשר אינם גורמים לתופעות לוואי קשות במערכת העיכול ועוזרים בהתמודדות עם הדרישה המוגברת לברזל בזמן ההריון ובכל מקרה, מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל טרם צריכתם.

 





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
;