י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

נסיקתו ונפילתו של 'הגביר' • פרופיל מיוחד

חוקרי FBI פשטו על ביתו של אלי וינשטיין בליקווד, ועצרו אותו בחשד ל'הונאת פונזי' במאות מליוני דולרים • אתר 'בחדרי חרדים' יצא למסע בתחנות חייו • הנפילה: הסיפור המלא

אלי וינשטיין מובל למעצר. צילום: פורבס
אלי וינשטיין מובל למעצר. צילום: פורבס



העיירה ליקווד שבניו ג'רזי, קמה הבוקר לבוקר שחור. שורת מכוניות של הבולשת הפדרלית - ה-FBI, דהרה בשעטה למרכז העיירה, ובמבצע שנראה כי נלקח מסרט אימה משובח, שלפה את אלי וינשטיין, אחד הגבירים הידועים בעולם החרדי מביתו - היישר לחדרי החקירות, ומשם לבית המשפט, שם הואשם בהונאת פונזי בתחום הנדל"ן, בהיקף של כמעט 300 מיליון דולר, שקורבנותיה היו חרדים בארבע מדינות בארה"ב - ניו-יורק, ניו-ג'רזי, פלורידה וקליפורניה, בריטניה וישראל.

רעידת אדמה בלייקווד • הגביר הידוע נעצר בחשד לעוקץ במאות מיליוני דולר

אתר 'בחדרי חרדים' יצא למסע מיוחד בעקבות ילד הפלא הניו-יורקי, הישראלי לשעבר, אלי ויינשטיין, שסיפור נסיקתו ונפילתו יכול לפרנס ספרים עבי-כרס, כאלה המלמדים אולי גם משהו על הרצון האנושי הבלתי-נלאה להתעשרות מהירה ובהלה לכסף מהיר.

מ'שערי יושר' לליקווד

אלי וינשטיין, בן 35, גדל בישראל. כבר כבחור נחשב לאיש החיים הטובים. אחד שמפנק את החבר'ה, בחור שכולם רוצים בקרבתו. הוא עשה עסקים קטנים וזכה למגע זהב. "כל מה שאלי נגע, הפך מיד לזהב", מספר לנו הערב חברו הטוב לספסל הלימודים בישיבת 'שערי יושר' הירושלמית.

לאחר ימי נערות עליזים במיוחד, התחתן אלי וקבע את ביתו בשכונת הר נוף הירושלמית. לפני למעלה מ-10 שנים עקר לארצות-הברית, והחל לעסוק בנדל"ן. היו אלה הימים היפים של הנדל"ן האמריקני. כל מי שנגע בקרקעות האמריקניים עשה כסף מהיר. אלי, שתמיד היה בעל חושים מחודדים, עשה מהר מאוד את הונו הראשון.

שמו התפרסם במהירות בין אנשי עסקים חרדים בניו-יורק, ששמעו על ילד הפלא שהגיע מארץ-ישראל, ולא מעט אנשי עסקים החלו למסור לידיו סכומי עתק, שהפכו עד מהרה לסכומים גדולים בהרבה. וינשטיין עבר לליקווד, רכש בית ענק, ונהג לחלק מיליוני דולרים לצדקה. אבל גם את עצמו לא הזניח. אלי ניצל את הכספים שקיבל מהמשקיעים כדי לרכוש בין השאר חפצי יודאיקה עתיקים בשווי 6.2 מיליון דולר, ותכשיטים ואוסף שעונים בשווי 7.6 מיליון דולר.

אבל ה'הובי' שלו היה, ללא ספק, אברכי כולל. אחד מראשי הכוללים הקטנים באזור ירושלים מספר הערב ל'בחדרי חרדים', כי את וינשטיין פגש במשרדו שבמנהטן, לאחר שקבע עמו פגישה אקראית, כמו עם גבירים רבים באזור. "נכנסתי למשרד, ואלי היה באמצע פגישה. המתנתי לו 40 דקות מחוץ למשרד. כשהוא יצא, הוא שם לב שאני ממתין זמן רב, וכנראה מאי נעימות הוא הניח על השולחן 15 אלף דולר, ונפרדנו לשלום".

סכומים גדולים בהרבה, העביר וינשטיין לכוללים רבים, כאשר חלק מהם קיבלו מליוני דולרים בשנה. כמעט ואין מוסד תורני בארץ שלא נהנה מידו הפתוחה. על-פי ההערכות, חילק וינשטיין עשרות מליוני דולרים בעשור האחרון.

כעת טוענים התובעים, כי וינשטיין השתמש בעסקות נדל"ן ותרומות העתק לצדקה ולמוסדות התורה כדי להסתיר את ההונאה. עורך דין של אחד הקורבנות טען היום, כי ויינשטיין העביר לא פחות מ-140 מיליון דולר למוסדות צדקה וארגונים אחרים במסגרת ההונאה.

זקוק לרחמי שמים

לפני שלוש שנים החלה ההסתבכות.

שוק הנדל"ן החל להתערער, ווינשטיין החל להפסיד כספים. באותה תקופה נכנס לשותפות גדולה עם הגביר הלונדוני, בעריש ברגר. השניים נכנסו לעסקה שעל פי ההערכות נעה סביב סכומים של מאות מליוני דולרים. וינשטיין איתר את העסקה, וברגר מימן.

לימים, תהפוך העסקה הזו לפרשייה שתסעיר את הציבור החרדי. לפני כשנתיים, תבע ברגר את וינשטיין בבית המשפט בטענה שהסכום שלקח ממנו לטובת העסקה, לא הושקע במלואו. יתירה מזו, טען ברגר, וינשטיין הבטיח לו כי ישקיע בעצמו כספים בפרויקט - מה שלא קרה בסופו של דבר.

נקפוץ לסוף הסיפור: בשבוע שעבר הפסיד וינשטיין בתביעה שהגיש נגדו ברגר, ולאחר הזכיה בבית המשפט, הגיש ברגר תלונה פלילית נגד וינשטיין, מה שהוביל למעצרו.

מכריו של וינשטיין מסתובבים זמן רב עם תחושה לא טובה. "אלי הוא לא אותו בן אדם", מספר אחד מאנשי אמונו בארץ. "בעבר הוא היה מפזר סכומי עתק לצדקה, וחי כמו פריץ אמיתי. בשנה האחרונה הוא הוריד את רמת החיים, הפסיק לטוס בפירסט קלאס, הוריד את התרומות שלו לצדקה באופן משמעותי, והרחוב החרדי רחש שמועות אודות עסקיו".

בשבוע שעבר הגיע וינשטיין לארץ. "ביום חמישי לפני כשבוע בדיוק, הוא היה בארץ. הוא הגיע לכותל המערבי, ונראה שבור לרסיסים. הוא חילק צדקה לעניים וביקש ברכה מהמקובל הרב יעקב עדס, השוהה דרך קבע בכותל. הוא אמר לו שמצבו מאוד קשה, והוא זקוק לרחמי שמים מרובים. הרב עדס בירך אותו, והוא חזר לניו-יורק. ראו על הפרצוף שלו שהוא מבין שהחיים שלו גמורים", מספר אחד מידידיו הקרובים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד