י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מאות קורבנות של מחדל

מאסון הבונים ועד אסון מירון; סיקור הטרגדיות הגדולות שידעה ישראל

המספר הבלתי נתפס של 45 הרוגים, לא הותיר עין יבשה | הלבבות של כולם הרגישו את הכאב ומרירות הנפש של קרובי המשפחות שאיבדו את יקיריהם | כשהידים כולן נשלחות לשאת בעול הצער, זה הזמן לערוך חשבון נפש | סיקור האסונות הגדולים בישראל מאז ועד היום 

מאסון הבונים ועד אסון מירון; סיקור הטרגדיות הגדולות שידעה ישראל
מתנדבים בזירת האסון צילום: ישי ירושלמי

האסונות הגדולים של מדינת ישראל.

אסון מירון הוא האסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מאז הקמתה. מדובר באסון בלתי נתפס, שייכנס לספרי ההיסטוריה המכילים אסונות טראגיים קשים. באי ההילולא שהגיעו השנה למירון, לא ישכחו את האירועים סביבו. לכל אחד מהם יש את הסיפור האישי – היכן עמד בדיוק בהר והיכן שהה כאשר החלו כוחות ההצלה לחלץ את הנפגעים. רבים מהשוהים בהר בעת האסון, טרם עיכלו את מה שעבר עליהם, והסיפורים הקשים זורמים אט אט.

יש להניח שעוד ידובר רבות על האסון במירון מכל היבטיו. כדי להבין בכל זאת את היקפו, חזרנו להיסטוריה של האסונות האזרחיים שידעה המדינה. המסקנה: האסון במירון הוא הקשה והטרגי ביותר הן במספר הנספים והן בכל מה שארע סביבו.

אסון האוטובוס בכרמל – 44 הרוגים

אסון הכרמל שארע לפני 10 שנים בחנוכה 2011 הסעיר את המדינה. האסון החל שריפת יער נרחבת, בה נספו 44 בני אדם, כ-17,000 איש פונו אז מבתיהם. במרכז האסון: אוטובוס שהוביל צוערים שנשלחו לתגבר את פינויים של אסירי כלא דמון נקלע לסופת אש בבית אורן בסמוך לעתלית. הנהג ו-37 מבין ארבעים נוסעיו, רובם צוערי קורס הקצינים של שירות בתי הסוהר באסון נספו גם שלושה כבאים, נהג האוטובוס, ושלושה קציני משטרה - ליאור בוקר, אהובה תומר, ויצחק מלינה, שניסו להציל את נוסעי האוטובוס הבוער. מדובר באסון השרפה הכבד ביותר בתולדות מדינת ישראל.

האוטובוס בכרמל\\צילום: Yossi Zamir/Flash 90

אסון אוטובוס התיירים - 24 הרוגים

תאונת אוטובוס התיירים התרחשה לפני 13 שנים ב-2008, כאשר אוטובוס שהיה מלא בנוסעים תיירים הידרדר מכביש 12 בקרבת אילת והתהפך במדרון שלידו. בתאונה, מהחמורות שאירעו בישראל, נהרגו 24 בני אדם ונפצעו 27. ההרוגים היו קבוצה של סוכני נסיעות מהעיר סנט פטרבורג שברוסיה, שהגיעו לביקור בישראל והיו בדרכם לבית מלון באילת. נהג האוטובוס ניסה לעקוף אוטובוס שלפניו, אך איבד את השליטה והתגלגל מספר פעמים במדרון שמעבר למעקה הבטיחות כשחלק מהנוסעים מועפים החוצה.

אסון אוטובוס התיירים\\צילום: פלאש 90

אסון אולמי ורסאי - 23 הרוגים

אסון אולמי ורסאי התרחש ב-2002 באזור התעשייה תלפיות בירושלים. בעיצומה של חתונה במקום, קרס חלק גדול מרצפת הרחבה וכתוצאה מכך נפלו 23 מאורחי החתונה אל מותם. כ-380 אורחים נוספים נפצעו. האסון הכה בהלם את הציבור בישראל, משום שהיה מהחמורים שבאסונות הבנייה בתולדות המדינה, ומשום שתועד במצלמות רגע אחרי רגע. בחלוף הזמן עלתה השערה כי שיטת הבנייה הקרויה "פל קל", בה נבנתה הקומה נושאת בחלק מהאשמה לקריסה. שלושת בעלי האולם הואשמו בגרימת מוות ברשלנות ונגזרו על כל אחד מהם שנתיים וחצי מאסר בפועל. ממציא שיטת הפל קל הורשע גם הוא ונידון למאסר לארבע שנים.

אסון הבונים - 22 הרוגים

אסון הבונים, התרחש ב-1985 כאשר רכבת התנגשה באוטובוס שהוביל תלמידים מבית ספר ברנר בפתח תקווה לטיול שנתי, בקרבת מושב הבונים. האוטובוס עצר לפני מפגש מסילת הברזל. מסיבה שאיננה ברורה, נסע האוטובוס באיטיות, ונפגע על ידי הרכבת. באסון נהרגו 22 בני אדם, בהם 18 ילדים. היה זה אסון הרכבת הגדול בתולדות מדינת ישראל. האסון הכה בהלם את המדינה, הן בשל ממדיו והן בשל גילם הצעיר של ההרוגים.

אסון הבונים\\צילום מתוך ארכיון ספריית בית הספר

אסון קריסת החניון - 6 הרוגים

קריסת חניון הברזל באזור תעשייה רמת החייל בתל אביב, התרחש לפני חמש שנים בצמוד לבניין בית החולים אסותא. חניון תת-קרקעי בן ארבע קומות קרס בעת שהיה בשלבי בנייה אחרונים. בעקבות הקריסה נהרגו 6 פועלים ו-24 נפצעו. טרם קריסתו היה החניון בשלבי בנייה אחרונים, והיה צפוי להיפתח לקהל הרחב בתוך שלושה שבועות.

אסון הקריסה\\צילום: מרים אלסטר - פלאש 90

אסון גשר המכביה - 4 הרוגים

אסון המכביה הוא תאונה בה התמוטט גשר מעל נחל הירקון. באירוע ספורט אליו הגיעו מכל רחבי העולם ב-1997. בשל קריסת הגשר נפלו למי נהר הירקון המזוהמים רוב חברי המשלחת האוסטרלית. באסון נהרגו ארבעה אנשים ו-69 נפצעו. בית המשפט קבע כי האסון ארע בגלל מחדל חמור שנגרם על ידי המהנדס שתכנן את הגשר והקבלנים שהקימו אותו. חמישה אנשים הורשעו בגרימת מוות וחבלה ברשלנות. האסון גרם לכך שנעשו מאמצים גדולים בניקוי נחל הירקון מהמזהמים שהיו בו שנים רבות.

אסון ערד - 3 הרוגים

אסון ערד ארע ב- 1995 בו נמחצו שלושה בני נוער למוות במהלך אירוע מוזיקלי בערד. באירוע נטלו חלק אלפי בני נוער שנדחסו סביב שער הכניסה. חלק מהשער התמוטט מלחץ הקהל, וקרס על הצעירים שעמדו על ידו. האירוע חולל רעש רב במדינה ובחודשים שלאחריו. שבוע לאחר האסון פורסם דו"ח ראשוני לפיו נמכרו 25 אלף כרטיסים לאירוע במקום, כמות גבוהה בהרבה מהמספר שאושר על ידי המשטרה בהתאם לגודל המתחם. בעקבות האסון נתבקש מכון התקנים הישראלי להכין תקן חדש לארגון מופעים המוניים. בעקבות האירוע התפטר מפקד המחוז הדרומי של המשטרה.

אסון נחל צפית – 10 הרוגים

אסון נחל צפית אירע לפני שלוש שנים ונספו בו עשרה בני נעורים תלמידי המוסד הקדם-צבאי "בני ציון". הנספים יצאו לטיול גיבוש בנחל צפית ונקלעו בדרכם לשיטפון של גשם חריג בעוצמתו לעונה. מחקירת המשטרה עלה כי צוות המוסד תכנן בתחילה לטייל בנחל צאלים, אך בשל חשש לשיטפונות החליטו על שינוי המסלול. הקבוצה ירדה לנחל צפית, וכחצי שעה לאחר תחילת ההליכה נלכדה על ידי שיטפון. עשרה מחברי הקבוצה הצליחו לחלץ את עצמם, בעוד שאר בני הנוער נסחפו בשיטפון ונספו. המשפט נגד האחראים על הארוע מתנהל בימים אלו.

אסון נחל צפית\\צילום: Hadas Parush/Flash90

קרבנות אסון זירות אסון אסון הכרמל אסון ורסאי אסון החניון אסון השריפה בכרמל אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד