י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מתקרבים לבחירות חמישיות

בתום הסבב: לפיד עם 56, בנט 7; בלוק הימין: "החזר את המנדט לכנסת"

אחרי שאמש בחצות פג הזמן שהוקצב לנתניהו להרכיב ממשלה, הוחזר המנדט לנשיא. בנט ולפיד עלו לריבלין וכל אחד המליץ על עצמו וביקש את המנדט. חברי בלוק הימין החליטו לבקש את המנדט לכנסת ובכך לקרב לבחירות חמישיות. מנסור עבאס ורע"מ החליטו לא להמליץ על אף מועמד

בתום הסבב: לפיד עם 56, בנט 7; בלוק הימין: "החזר את המנדט לכנסת"
המועמדים והנשיא צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 / נועם ריבקין-פנטון

אמש (שלישי) בחצות הלילה פקע המנדט שקיבל נתניהו מנשיא המדינה להרכבת הממשלה והוא נאלץ להחזירו. קודם לכן שקלו בליכוד לומר לנשיא כי עלה בידיי נתניהו להרכיב ממשלה, על אף שהדבר כלל לא קרוב, במטרה להרוויח זמן נוסף ולהרחיק מלפיד את המנדט. בתום הסבב לפיד מוביל עם 51 ממליצים. בלוק הימין-חרדים החליטו לבקש מהנשיא להעביר את המנדט לכנסת.

מנסור עבאס ורע"מ הודיעו לנשיא כי החליטו שלא להמליץ על אף מועמד, אך הבהיר כי ישתפו פעולה עם מי שיקבל עליו את מלאכת ההרכבה. לעומתם חברי הרשימה המשותפת המליצו על לפיד למעט נציג בל"ד שלא המליץ.

החשש כעת בליכוד הוא שהמנדט, כפי שמסתמן, יעבור אל יאיר לפיד שיקבל לידו את הוועדה המסדרת וכך למעשה יערוך השתלטות עוינת מבחינתם על הכנסת והוא אף יוכל לקדם חקיקה פרסונלית נגד נתניהו.

הבוקר עלו לבית הנשיא שניים. יו"ר 'יש עתיד' לפיד שהמליץ על עצמו וביקש מהנשיא לקבל לידיו את המנדט, ויו"ר 'ימינה' בנט שהמליץ על עצמו וביקש עבורו את המנדט.

מי ששינה את המלצתו מפעם קודמת הוא יו"ר 'תקווה חדשה' גדעון סער שבניגוד לפעם קודמת אז לא המליץ על איש - גורם מרכזי לכך שהמנדט עבר לנתניהו - הפעם המליץ על לפיד, על אף שהצהיר קודם הבחירות כי לא ישב תחתיו בממשלה.

גנץ ו'כחול לבן' המליצו בפני הנשיא להעביר את המנדט ללפיד, בדומה להמלצתם הקודמת, כך גם מרב מיכאלי ומפלגת 'העבודה' שהמליצו על לפיד. כמוהם המליצו על לפיד גם 'ישראל ביתנו' ו'מרצ'.

מיכאלי אמרה: "אני קוראת לראשי כל המפלגות הרלוונטיות - תבחרו בלאומי על פני האישי, אל תפחדו, ובואו נקים ממשלה".

הנשיא הבהיר היום כי כבר ביממה הקרוב יודיע על החלטתו כיצד ינהג עם המנדט ששב אליו.

בליכוד שהחליטו כאמור יחד עם חברי בלוק הימין להמליץ לנשיא להעביר את המנדט לכנסת ולקרב לבחירות חמישיות מסרו: "הליכוד, יהדות התורה, ש״ס והציונות הדתית, ביקשו מנשיא המדינה להעביר את המנדט לכנסת. ההחלטה הגיעה לאחר שבנט סירב להתחייב בפניהם שהוא יקים ממשלת ימין והתעקש להמשיך במו״מ להקמת ממשלת שמאל".

עוד כתבו, "הליכוד קורא לנפתלי בנט, לאיילת שקד ולכלל חברי 'ימינה' לעמוד בהתחייבותם בבחירות שלא ללכת לממשלה על לפיד ושאר מפלגות השמאל. הליכוד משוכנע שברגע שבנט ושקד יתחייבו להיות חלק מגוש הימין, ניתן יהיה להבטיח רוב בכנסת לממשלת ימין".

במכתב ששיגרו לנשיא המדינה כתבו בליכוד: "במענה לפנייתך בעניין שבנידון, נבקש להודיעך שאנו סבורים כי במצב הדברים הנוכחי, אין היתכנות להקמת ממשלה במהלך התקופה של הטלת מנדט נוסף. על כן אנו סבורים שנכון להעביר את ההכרעה לכנסת".

בליכוד כתבו כי "עמדתנו זו באה גם בהמשך לעמדה שהוצגה על ידך טרם הטלת המנדט הראשון לפיה הדבר הנכון לעשות הוא להעביר את המנדט לכנסת. הנסיבות בעניין זה לא השתנו".

לדבריהם, "העברה לכנסת תגדיל מאוד את הסיכוי להקמת ממשלה תוך זמן קצר בדרך שתמנע בחירות. בכך ייחסך פרק זמן נוסף של חוסר וודאות למדינת ישראל".

היחידים שעוד לא החליטו על מי להמליץ זה חברי המשותפת. בתע"ל נוטים להמליץ על לפיד בניגוד לסבב הקודם, ואז יהיו לו 53 ממליצים, שזה ממליץ יותר ממה שהיה לנתניהו בסבב קודם.

נשיא המדינה יאיר לפיד גדעון סער נפתלי בנט המנדט להרכבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד