ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

כמה עולה בקבוק ויסקי למחפש מקלט?

אנחנו, בעלי החנויות, נקיים הכנסת אורחים ונשתדל לארח אתכם בהידור ביום חם או גשום, ואתם קבלו על עצמכם שלא להעסיק אותנו בשאלות מיותרות, כתירוץ לשהותכם • חברון גרנביץ מציע עיסקה

כמה עולה בקבוק ויסקי למחפש מקלט?



אחת המצוות החשובות ביותר שלימדה אותנו תורתנו הקדושה היא מצוות הכנסת אורחים. כבר אצל אברהם אבינו ע"ה, למדנו את מידת ההקרבה למען מצווה זו, כאשר למרות שהיה תשוש, חלש וחולה, ישב בפתח האוהל, בחום הגדול, וציפה לאורחים. ולא די בכך, אלא שארבעה פתחים עשה לאוהל, בכדי שכל עובר-אורח יוכל להבחין בפתח ולהיכנס.

במהלך כל הדורות ראינו את הקפדתם היתירה של גדולי ישראל על מצוות הכנסת אורחים. כולם הקריבו את נוחותם ורווחתם האישית למען קיום מצוות הכנסת אורחים בהידור.

עד כדי כך בערה מצווה זו בעצמות גדולי ישראל, שכאשר שאלו פעם את רבי נחום מטשרנוביל מדוע החשיבו חז"ל את הכנסת אורחים עד כדי כך ואמרו: "גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני השכינה" - ענה הרבי: "יהודי שעומד בקור העז מחוץ לדלת ומבקש להיכנס פנימה, הלא עד שייענה יכול לקפוא ולמות חלילה. לעומת זאת היות ועל השכינה נאמר 'אש אוכלה', לא יקרה לה כלום אם תמתין מעט".

הוסיף פעם אחד מגדולי הדור שהלא גם בעל חנות יכול לקיים בכל שנייה מצוות הכנסת אורחים בהידור, וכי למרות שמקבל תשלום עבור המזון, הוא אינו פוגם בהידור וקיום המצווה, אלא שהכול תלוי בהארת הפנים ובחיוך שהלקוח מקבל בכניסתו - שאם כך, הרי שמקיים את המצווה בכל רגע ורגע.

ואז נפל לי האסימון

זה היה ביום חורפי וקר במיוחד. שעת ערב מוקדמת. אני בחנות ובחוץ - החל לפתע גשם זלעפות, שהלך והתעצם מרגע לרגע. הולכי הרגל נמלטו לכל עבר, למצוא מחסה. גם כלי הרכב שהיו באמצע נסיעה אולצו להאט בשל הריאות הלקויה.

ואז הוא נכנס לחנות. אברך צעיר, מלפניו דחף עגלת תינוק, ובשני צדדיה אחזו שני פעוטות נוספים. הוא נעמד במרכז החנות והחל סוקר את המדפים, כשבתחתית העגלה ובמקום עומדם החלו נקווים שלוליות מים גדולות.

"כמה עולה הבקבוק הזה?" שאל בהתעניינות, תוך שהוא מחווה בידיו על בקבוק ויסקי משובח.

300 שקל, עניתי בחדווה. אבל אם אתה רציני, אפשר לעשות משהו במחיר, הוספתי בנשימה אחת, כשבדמיוני ספרתי כבר את סכום הכסף, שממש לא יזיק להוסיפו לקופתי הדלילה בלאו הכי ביום קר וגשום זה.

האברך המשיך לסקור את מדפי החנות בעיון, ועיניו נחו על ארון הוויטרינה בו מונחים הטלפונים הניידים. "כמה תעשה לי את זה", שאל כשאצבעו מכוונת לעבר אחד מהמכשירים המתקדמים ביותר.

לרגע שתקתי ואז 'נפל לי האסימון'. הבטתי בפניו והבנתי שהעומד מולי לא די שאינו ידע שהבקבוק מכיל ויסקי, אלא מתקשה אפילו לסיים את גביע מיץ הענבים שבקידוש. גם בטלפונים הניידים הוא לא השאיר בפני רושם של 'מבין', וכנראה שטלפון סלולארי הוא אוחז רק ביציאה מהגמ"ח בעיתות שמחה בביתו.

כשאני מחייך וכועס חלופות, הצבעתי לכיוון הכיסא שניצב ביכרתי החנות ואמרתי: "אתה יכול לשבת שם בנחת בפינה. תאמין לי שאני מבין אותך לחלוטין, בחוץ יורד גשם, קשה לך כרגע עם הילדים בצורה כזו, שב, תנוח, ותמתין בסבלנות עד שהסערה תשכח, זה בסדר, אתה לא חייב לקנות כלום".

גם בימות הקרה וגם בימות החמה, בואו נסכם: אנחנו, בעלי החנויות, נקיים מצוות הכנסת אורחים ונשתדל לארח אתכם בהידור, ואתם - עוברי הדרכים - קבלו על עצמכם שלא להעסיק אותנו בשאלות מיותרות, כתירוץ לשהותכם.

טורו של חברון גרנביץ' מתפרסם מידי שבוע ברשת 'קו עיתונות'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד