י"ט אדר ב' התשפ"ד

דרגת קושי: קלה–בינונית
זמן: 2–5 שעות
נקודת מוצא: כביש 40, מדרום למושב אחוזם
נקודת סיום: קיבוץ דביר (דבירה)
מסלול מעגלי

איך מגיעים: נוסעים בכביש 40 מקרית גת לכיוון באר שבע. 2 קילומטרים מדרום לכניסה למושב אחוזם, בין סימוני קילומטרים 220–221, רואים מימין תל קטן אך בולט. זהו תל קשת. כאן מתחיל המסלול.

מסלול הטיול

המסלול המעגלי כולו מתאים לטיול משפחתי, והוא בדרגת קושי בינונית. רכיבה נעימה במרחב גבעות הלס והכורכר שבלב הנגב הצפוני, בין שדות חיטה לאין קץ ומרבדי פריחה של כלניות אדומות וחרציות צהובות. מתחילים בתל קשת, עוברים דרך הביתרונות שסביב נחל שיקמה ומגיעים אל הקניון הקטן והיפה של נחל סד ואל תל נגילה. אחר כך מתבשמים בפריחה המדהימה של שמורת חורבת פורה, ומסיימים ברכיבה לאורך נחל שיקמה: צפונה במורד הנחל במסלול המעגלי, או דרומה במעלה הנחל – ברוכב ישראל.

מיפגש בין כביש 40 לדרך מסומנת בכחול ובצבעי שביל ישראל. רוכבים לכיוון התל הקטן הנראה ממול – תל קשת. התפצלות דרכים למרגלות תל קשת. ממשיכים עם הסימון הכחול בדרך רחבה ונוחה העוברת בין שדות חקלאיים. נחל שיקמה מיסעף דרכים לפני ערוץ נחל שיקמה. חוצים את הנחל. הערוץ בוצי גם שבועות רבים לאחר הגשם, כך שאפשר לצפות להתבוצצות. ממשיכים רק עם סימון שביל ישראל (השביל הכחול פונה כאן צפונה לתל חסי).

מיסעף דרכים, מיפגש שביל ישראל עם דרך רחבה מסומנת אדום. רוכבים בדרך האדומה בין שדות חיטה מאופק לאופק. פונים לדרך השחורה עד נחל סד, משם פונים לשביל מסומן כחול מעל גדתו הימנית של הקניון הצר והיפה של נחל סד. אפשר לרכוב על הדרך שמעל הערוץ, או על סינגל צר מסומן כחול העובר במקביל לדרך, צמוד לערוץ הנחל. בסיומו של הקניון פונה השביל הכחול מזרחה וחובר לדרך שאיתה ממשיכים.

מטפסים על תל נגילה. התל היה מיושב מאז התקופה הכלקוליתית ועד תקופת הברזל. מימצא חשוב שהתגלה על התל הוא שבר חרס ועליו כתובת בכתב פרוטו-כנעני, מהקדומות שהתגלו בארץ. בתל התגלו גם שרידי מיבנה גדול מהתקופה הממלוכית (מאה 13-14), ששימש כנראה כח'אן אירוח. עוצרים לתצפית ולמנוחה תחת עץ אשל רחב-ענפים, וגולשים בחזרה לשביל הכחול.

משם ממשיכים לגשר הרכבת הטורקית. שרידי גשר הרכבת הטורקית על נחל שיקמה. מומלץ לעצור, לעבור את הגדר ולהציץ על הגשר ועל הנחל. מכאן ממשיכים על דרך ללא סימון שמתפתלת מימין ובצמוד ליער האורנים. עולים בדרך מסומנת שחור על הסכר שבנחל שיקמה. ממשיכים במעלה הדרך בשביל מסומן ירוק. הגבעה הפורחת משמאל היא שמורת חורבת פורה, הנהדרת כל כך בפריחתה בחורף ובתחילת האביב. מעברים תת־קרקעיים בכביש 40, מסומנים בצבעי שביל ישראל. עוברים את שני חלקי הכביש וממשיכים מזרחה בדרך שמעברו השני עד מסילת ברזל. חוצים את המסילה בגשר תת־קרקעי ומייד אחריו פונים בדרך רחבה עם סימון שביל ישראל במקביל לפסי הרכבת.

מכאן רוכבים על גדתו המערבית של הנחל, במקביל לערוץ המתפתל. לאורך הערוץ צומחים עצי אקליפטוסים רבים, וצילם הוא מצרך נדיר ומבוקש במרחב השדות הפתוחים שסביב. עוזבים את ערוץ הנחל ורוכבים לכיוון הכביש ולכיוון מיבני האסם הגדולים של קיבוץ דביר הנראים ממול. רוכבים לצד הכביש בדרך מסומנת שחור, ולאחר 100 מטרים פונים שמאלה ומייד ימינה לעבר עץ שיטה ענק ויפה (15.40). ממשיכים ליער האורנים, רוכבים בדרך השחורה ומתפתלים במורד המתון לימינו של יער האורנים עד נחל פורה.

חוצים את סוללת פסי הרכבת הטורקית עד ערוץ נחל שיקמה, למרגלות תל נגילה. רוכבים על הגדה הימנית (מזרחית) של נחל שיקמה, בדרך טרקטורים העוברת בין השדות לערוץ הנחל. הדרך "נעלמת" לעיתים תחת השדה החרוש והזרוע, ובקטעים האלו אפשר לרכוב בשביל הצר שבין השדה המעובד לצמחיית שולי הנחל שדרת אורנים וברושים החוצה את הנתיב. ממשיכים לצד הנחל לימינה של שדרת אקליפטוסים. רוכבים בדרך הכחולה המסומנת גם בסימון שביל ישראל בחזרה לנקודת המוצא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!