י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"אל תקנו ויזות ממאכרים"

לא רצו לטוס בשבת: שתי ישראליות שהו כשלושה ימים בשדה התעופה

שתי ישראליות נתקעו בשדה התעופה באבו דאבי עם ויזות לא תקינות ועוכבו שם כמעט שלושה ימים. לאחר סאגה מתמשכת הן שוחררו לדרכם והתעקשו שלא לטוס בשבת | 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

לא רצו לטוס בשבת: שתי ישראליות שהו כשלושה ימים בשדה התעופה
שדה תעופה צילום: pixabay

ביום שישי האחרון שעות לפני כניסת השבת, הגיעה למערכת 'בחדרי חרדים' פניה משתי ישראליות שומרות שבת שנמצאות בשדה התעופה באבו דאבי למעלה מ 24 שעות. התברר כי הן נחתו במקום ביום חמישי אך הויזות לא היו תקפות, שכן הן רכשו את הכרטיסים אצל סוכן נסיעות חובבן, שלא ידע שאיחוד האמירויות שינו את ההנחיות לגבי ויזות.

כמה שעות לפני כניסת השבת האחרונה ניסו גורמים שונים מישראל ומאבו דאבי להביא לכניסתן של שתי ישראליות דתיות, שומרות שבת, לאבו דאבי, אך משהסתבר שלא יספיקו להסדיר זאת לפני כניסת השבת, המטרה היתה לאשר להן לשהות במלון של שדה התעופה ולעבור אליו לפני כניסת השבת, אך הבירוקרטיה והסחבת גרמו להן לעבור למלון רק אחרי כניסת השבת. יש לציין כי הנוהל במלון הוא כי ניתן להיכנס אליו רק עם כרטיס לטיסת המשך מאבו דאבי, ליעד אחר, אולם לא היתה טיסה ישירה לישראל עד יום ראשון בבוקר והישראליות סירבו לטיסת קונקשן בשבת.

איתן נאה שגריר ישראל באבו דאבי וראש הנציגות של שגרירות ישראל באיחוד האמירויות, החל לפעול מספר שעות לפני שבת, אחרי שהן היו מעוכבות מיום חמישי. השגריר עירב גורמים שונים. לטענת הצעירות הן רכשו את הויזה מסוכן נסיעות מוכר, ולא היה להן מושג כי הויזות לא תקפות.

מתברר כי הנשים טסו לפני מספר חודשים לדובאי עם ויזות תקינות, אך ביום חמישי האחרון הן טסו עם ויזות שעברו "שיפוץ" אצל הסוכן החובבן, שככל הנראה לא ידע כי הנהלים שונו והויזות לא תקפות, שכן בשבועות האחרונים עברה תקנה באיחוד האמירויות כי את הויזה מזמינים רק דרך חברה אחת בלבד, וכל חברות התעופה מפנות את הלקוחות לאותה חברה. אך הסוכן שמכר להן את הכרטיס, לא ידע זאת, וביצע עבורן הליך מזורז של הארכת ויזה ב 24 שעות.

לאחר שהן נחתו, הן התבקשו להמתין מאחר והויזה היתה בעייתית. במשך שעות רבות לא נמסרה להן מה הבעיה והוסבר להן כי הן הועברו לאחריות חברת התעופה הלאומית שתדאג להן להנפקת ויזות חדשות. לאחר זמן הסתבר כי לא רק שהויזות לא היו בתוקף, אלא כי הן היו לדובאי, ואילו הן נחתו באבו דאבי.

שגרירות ישראל הציעה להעביר את הנשים ישירות לדובאי משדה התעופה באבו דאבי אך הצעה זו נדחתה ע״י רשויות שדה התעופה.

לאחר שעות ארוכות של חוסר ודאות, הנשים ששומרות כשרות ולא אכלו למעלה מ-24 שעות עקב סירוב הרשויות לתת להן לגשת אל המזוודה שלהן ולהוציא משם אוכל כשר, הן החלו להרגיש רע, ואחת מהן התייבשה ואיבדה הכרה וקיבלה טיפול רפואי בשדה התעופה. הן פנו שוב למשרד החוץ ולבית חב"ד וביקשו סיוע בפינוי לבית חולים ומזון כשר.

כמו כן הן פנו לבני משפחתן, ואחד מהם פנה למערכת 'בחדרי חרדים' כשעה וחצי לפני שבת. השגריר והקונסול החלו לפעול בשיתוף עם בית חב"ד בדובאי, אך המזון הכשר שנשלח עם נרות שבת הגיע רק לאחר כניסת שבת. הנשים קיבלו את האוכל הכשר על ידי שליח של בית חב"ד, ומכיוון שהשליח לא היה יהודי, יכלו הנשים לאכול את האוכל.

אך במשך שעות הן פשוט לא ידעו מתי הן ישוחררו, ומה יעלה בגורלן ובגורל השבת המתקרבת. 'בחדרי חרדים' פנה לאחד מהמקומיים שכבר עזר בעבר לכמה ישראלים, כשהוא קיבל הודעה על המצב, הוא החל לפעול בנושא, אליו הצטרף בכיר נוסף, והעניינים החלו לזוז, ואכן הן קיבלו אוכל כשר לכל השבת, והועברו למלון בתוך שדה התעופה לאחר כניסת השבת.

הישראליות שנתקעו באבו דאבי. קרדיט: באדיבות המצלם.

אתמול הן נחתו בארץ לאחר 76 שעות מתישות. אחת מהן סיפרה ל"בחדרי חרדים" כי "בהתחלה הם לא הבינו את הענין של הדת והכשרות והשבת. אחי שהיה בארץ דיבר עם אחד מהמקומיים שהתקשר אליו, האיש שמעורה ברשויות באבו דאבי, פנה לכמה גורמים, והם התערבו בנושא, אז הכל השתנה ודברים התחילו לזוז מהר".

היו עוד מספר גורמים ישראליים ואמירתים שעזרו רבות בנושא, אך הם ביקשו להישאר בעילום שם, אחת הנשים אמרה כי היא רוצה לציין לטובה את בית חב"ד ש"ממש החיו את נפשן", את השגריר איתן נאה, ואת דורית מחדר המצב של משרד החוץ, עד כניסת השבת היתה און ליין ודאגה עד הרגע שנחתו בארץ, וגם כמה מקומיים שממש דאגו להן.

אחד מהמקומיים שעזר לנשים אמר ל'בחדרי חרדים' כי הוא מבין שהיתה להן בעיה עם הויזות, "אני מבין שהן קיבלו ויזות לא תקינות, אני רוצה שכל ישראלי יידע כי חובה לקנות ויזה רק במקום רשמי, כמו חברת תעופה, או סוכן נסיעות רשמי, ולא לקנות מכל מיני מקומות לא רשמיים".

אחת הנשים אמרה ל'בחדרי חרדים' לאחר שהיא נחתה בישראל, "קודם כל תודה רבה על ההשתדלות, אני מאמינה שזה שהיו עוד פניות מכל מיני מקומות זה יצר יותר לחץ. אמנם הלחץ לא עזר בזמן, היה חסר חצי שעה עד שעה כדי שהיינו מקבלות את הכל לפני שבת ומתפנות למלון ומדליקות נרות. אבל הכל מאת השם".

"קיבלנו את האוכל חצי שעה אחרי כניסת שבת. היה לנו צער גדול שלא יכולנו להדליק נרות ונאלצנו לקבל את השבת על כיסאות המתנה בדלפק הקונקשיין בטרמינל. אחרי שהגיע האוכל ולא היה גם איפה לשבת לאכול, פרסנו על הריצפה שמיכה חד פעמית שקיבלנו במרפאה, ערכנו כלים ויין וחלות שקיבלנו מבית חב"ד, והחלטנו להשתדל לקיים את השבת בשמחה למרות התנאים. שרנו שלום עליכם ועשינו קידוש ולפחות היה יין וחלות ואוכל טעים. תודה רבה לבית חב"ד המקומי, ולכל מי שעזר".

עוד סיפרה, כי "אח"כ כבר הפקודות מלמעלה התחילו לרדת לשטח והגיע איזה שייח' ואמר שהוא ידאג לכל מה שנצטרך והסביר שאישרו לנו טיסת חזור לארץ ביום ראשון בבוקר ושהיה במלון בשדה התעופה עד למועד הטיסה".

לדבריה: "לפי הנהלים שלהם אסור לשהות בשדה התעופה למעלה מ-24 שעות והמלחמה שלנו היתה שלא יכריחו אותנו לטוס בשבת. השייח' ליווה אותנו למלון, הוא דאג שנקבל חדר ושוברים לאוכל וביצע עבורנו את כל הסידורים ושימש עבורנו גוי של שבת, פתח לנו את החדר, וסידר הכל. הוא גם הרים כמה טלפונים כדי לאשר לנו לקחת כמה דברים מהמזוודה, תחת אבטחה משטרתית כבדה, אז לפחות לקחנו סידורים ובגדים להחלפה ונחנו בשבת כמו שצריך, היה אוכל והיתה מיטה והיה כל מה שהיינו צריכות. תודה לכל מי שעזר".

אבו דאבי שדה תעופה ישראליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד