י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הערבים זועמים

אושר בטרומית: הסדרת יישובים הנמצאים בהליכי הסדרה

הצעת החוק הראשונה שאושרה בטרומית בכנסת ה-24 היא הסדרת ההתיישבות הצעירה | יו"ר הכנסת: זהו ביטוי למחוייבות של הכנסת בראשותי להתיישבות

אושר בטרומית: הסדרת יישובים הנמצאים בהליכי הסדרה
פטיש בית משפט צילום: Unsplash

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה טרומית את הצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, התשפ"א–2021, של חברי הכנסת אורית סטרוק, זאב אלקין, בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת מיקי זוהר ויצחק פינדרוס. 45 תמכו מול 30 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדה המסדרת מאחר שטרם הוקמה ועדת חוקה.

הצעת החוק קובעת כי הליכי ההסדרה של רשימת ישובים ביהודה ושומרון שתיקבע במהלך הליך החקיקה, יושלמו תוך שנתיים מיום פרסום החוק. עד אז, אותם יישובים יקבלו את מלוא סל השירותים המוניציפליים, שירותי מים וחשמל, סיוע ותקצוב בהקמת תשתיות ומבנים ציבוריים, יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המנהליים הקיימים לגבי הישובים שברשימה, ופעולות אכיפה של המנהל האזרחי לגביהם יבוצעו רק בהנחיה ישירה של רוה"מ או שר הביטחון ובאישור הקבינט. שר האוצר מורשה לערוב להלוואות למימון רכישת דירות בישובים אלה בתקופת הליכי ההסדרה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "ממשלת ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של מבנים ושכונות שהוקמו ביהודה, השומרון ובקעת הירדן במהלך עשרים השנים האחרונות. ואולם, ביצועה של ההחלטה מתמהמה, אף על פי שחלפו למעלה משלוש שנים מאז התקבלה ההחלטה.

על מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, המפורטים בתוספת של החוק המוצע, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם."

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין אמר לאחר אישור החוק: "אני מברך על כך שהצעת החוק הראשונה שאושרה בטרומית בכנסת ה-24 היא הסדרת ההתיישבות הצעירה. זהו ביטוי למחוייבות של הכנסת בראשותי להתיישבות".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר עם האישור: "זו הצעת חוק שמשלבת יסודות ציונים לאומיים התיישבותיים עם יסודות אנושיים מוסריים וחברתיים. אנחנו הרי באמת מאמינים שמדינת ישראל כמו המפעל הציוני כולו היה המפעל הצודק והמוסרי ביותר בפרספקטיבה היסטורית. אין מפעל צודק ומוסרי יותר ולכן העובדה שערכים של התיישבות של ציונות הולכים יחד עם ערכים של מוסר ואחריות אזרחית שלנו כמדינה לאזרחינו, הדבר הזה הוא בימינו פשוט."

ח"כ אוסמה סעדי התנגד ותקף: "בושה וחרפה שהצעת החוק הראשונה שדנה בה הכנסת ה-24 היא הכשרת מאחזים בלתי חוקיים. אנחנו טוענים שכל ההתנחלות הן בלתי חוקיות והן פשע בין לאומי. לא ראיתי שאתם מוזלים דמעה על אזרחים אחרים, אבל כשמדובר בנערי הגבעות אתם הולכים ומכשירים את זה ואחרי זה אתם בוכים למה פונים לבית הדין הבין לאומי בהאג."

הסדרה הצעת חוק יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד