ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
מכה קשה לפרקליטות

דרמה: ביהמ"ש העליון הורה על משפט חוזר לרומן זדורוב

בצעד יוצא דופן, בית המשפט העליון הורה על ביצוע משפט חוזר לרומן זדורוב המרצה מאסר עולם, לאחר שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה ב-2006. מאז התנהל מאבק ציבורי בזירה האזרחית ובזירה המשפטית | מדובר במכה לפרקליטות המדינה שהתנגדה למשפט החוזר

דרמה: ביהמ"ש העליון הורה על משפט חוזר לרומן זדורוב
פלאש 90

דרמה משפטית: רומן זדורוב, המרצה מאסר עולם לאחר שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה בקצרין שבגולן בשנת 2006, יזכה למשפט חוזר, אחרי מאבק ארוך וממושך, הן משפטי והן ציבורי. עורכי דינו טענו לבג"ץ כי אותרו ראיות חדשות שלא הוצגו בעבר. והיום התבשרו זדורוב ופרקליטיו כי בתיק המורכב ידון הרכב שופטים חדש של בית המשפט המחוזי בנצרת.

שופט בית המשפט העליון חנן מלצר קיבל היום (שלישי) את בקשת רומן זדורוב למשפט חוזר. בהחלטה נקבע כי חוות דעת חדשה של מומחה לזיהוי פלילי בנוגע לעקבת נעל שנמצאת בזירה, סותרת את גרסת הפרקליטות, ומעוררת ספק בנוגע לאשמתו של זדורוב.

לטענת זדורוב, עקבת הנעל שנמצאה בזירת הרצח איננה שייכת לו, והפרקליטות טענה כי היא הוטבעה על ידי "מחלץ אלמונטי" שהגיע לזירה לאחר גילוי הגופה. אך מחוות הדעת החדשה עולה כי לא תיתכן נזילת דם מגופה כחמש שעות לאחר הרצח - והמשמעות היא שהעקבה הוטבעה בזמן ביצוע הרצח או בסמוך לו. כך פרסם נטעאל בנדל באתר 'הארץ'.

על פי הדיווח, הבקשה למשפט חוזר הוגשה לאור מצבור ראיות חדשות, הראיות כוללות חוות דעת של מומחה לזיהוי פלילי מחו"ל, שלפיה כתמי הדם בזירת הרצח אינם תואמים את גרסתו של זדורוב בהודאתו.

החלטת העליון היא החלטה לא שגרתית, לאחר שזדורוב הורשע פעמיים, אך עורכי דינו פעלו במשך שנים כדי להוכיח את חפותו. רומן זדורוב הורשע ברצח הנערה תאיר ראדה בזמן שהייתה בת 13 בלבד - בעקבות ראיה חדשה שלטענת עורך דינו "נועלת באופן הרמטי את ההוכחה בדבר חפותו". המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר החליט כאמור על משפט חוזר.

פרקליטות המדינה מגיבה להחלטה ומסרה: "ביהמ"ש העליון קבע כי יש הצדקה משפטית לבחון את הראיות החדשות שאליהן הפנתה ההגנה, במסגרת של משפט חוזר. השופט מלצר הדגיש בהחלטתו כי התוצאה בדבר עריכת משפט חוזר אין משמעה בהכרח כי זדורוב זכאי או כי עלה בידו להוכיח קיומו של ספק סביר באשמתו, וכי שאלות אלו אמורות להיבחן במשפט החוזר עצמו".

"החלטה זו ממחישה את עיקרון עצמאות מערכת המשפט בישראל, ואת האיזונים בין הגופים השונים המרכיבים אותה".

"מכל מקום", אומרים בפרקליטות, "לאחר שהתביעה תלמד את ההחלטה לעומקה, הרי שתיבחן לאורה גם עמדתנו העדכנית באשר להמשך ניהול ההליכים מחדש בעניינו של רומן זדורוב, במסגרת של משפט חוזר".

לדבריהם, "אנו מכבדים כמובן את החלטת ביהמ"ש. הדברים ייבחנו כאמור באופן מדוקדק, ובידי הדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות, כפי שנעשה עד כה. יצוין, כי השופט מלצר עצמו ציין בהחלטתו כי רשויות התביעה הקדישו לבחינת הבקשה למשפט חוזר תשומת לב ראויה ומשאבים רבים, והדברים נבחנו בכובד ראש. כך תמשיך התביעה לפעול גם בהמשך הטיפול בפרשה זו". לשון התגובה.

נזכיר כי בית המשפט העליון דחה ב-2015 את ערעורו של רומן זדורוב על הרשעתו ברצח הילדה תאיר ראדה ב-2006, זדורוב הורשע פעמיים ונשלח למאסר עולם.

גופתה של תאיר ראדה, ילדה בת 13 וחצי מקצרין, נמצאה בתא שירותים בבית ספר בעיר בו למדה בשנת 2006, ובגופה סימני אלימות רבים.

לאחר הרצח עצרה המשטרה את רומן זדורוב, פועל בניין שעבד בבית הספר. זדורוב הודה בביצוע הרצח בפני חוקריו ושחזר את המעשה לפני מצלמות המשטרה, אך זמן קצר לאחר מכן חזר בו.

ב-14 בספטמבר 2010 הורשע זדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת ברצח ונדון למאסר עולם. זדורוב ערער על הרשעתו, ובית המשפט העליון החזיר את התיק לבית המשפט המחוזי לדיון בשתי חוות דעת חדשות של עדים מומחים מטעם הסנגוריה. בית המשפט המחוזי, שדן בחוות הדעת ביום 24 בפברואר 2014, ביקר אותן ופסק כי זדורוב אשם ברצח.‏

זדורוב ערער בשנית על פסק הדין לבית המשפט העליון, ובערעור טענו סניגוריו אביגדור פלדמן ואלקנה לייסט כי נפלה שגגה בהחלטת בית המשפט המחוזי שכן על פי טענתם; בתא השירותים נמצאו עקבות נעליים המרמזות על אדם נוסף שיצא מהתא; חקירתו של זדורוב הובילה אותו להודאה באמצעים פסולים כגון תדרוך ופיתוי; המשטרה שילמה תשלום מופרז למדובב ובית המשפט המחוזי לקה בחוסר בקיאות וחוסר ריסון שיפוטי. אולם כאמור, הערעור נדחה.

רומן זדורוב בית משפט העליון חנן מלצר משפט חוזר תאיר ראדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד