ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ארונו יגיע לארץ

שבוע אחרי אחותו: הנגיד מציריך הלך לעולמו

הנגיד ר' חיים נחמן קובלסקי ז"ל מזקני חסידי גור בציריך שווייץ הלך לעולמו לאחר מחלה כשהוא בן 86 בפטירתו . בנו של הרב אברהם שלמה זצ"ל שהיה השוחט הראשי של העיר ציריך לפני כשבוע הלכה לעולמה אחותו של המנוח מרת אסתר בורנשטיין ע"ה

שבוע אחרי אחותו: הנגיד מציריך הלך לעולמו
הנגיד ר' חיים נחמן קובלסקי ז"ל צילום: באדיבות המשפחה

ברוך דיין האמת: בציריך שבשוויץ נפטר היום לבית עולמו הנגיד הרה"ח רבי חיים נחמן קובלסקי ז"ל מזקני חסידי גור והוא בן 86 בפטירתו.

הרה"ח רבי חיים נחמן קובלסקי ז"ל נולד בשנת תרצ"ה בציריך שבשווייץ לאביו החסיד הנודע רבי אברהם שלמה קובלסקי מחשובי חסידי סוכטשוב ולאמו הצדקנית ובעלת החסד מרת אדל ע"ה.

הוריו היגרו לשווייץ מוורשה בשנת תרפ"ט כי היה צריכים לשוחט ירא שמים ושלחו מציריך מכתב לבית דין בוורשא שיואילו לשלוח שוחט ירא שמים שיסכים לבא. ורבי אברהם שלמה היה גיס צעיר לדיין רבי אברהם וויינברג מרבני וורשא בעל ראשית בכורים.

הוא ידע שגיסו למד שחיטה ואין לו משרה כי בפולין היו צריכים קשרים טובים עם מעגל השוחטים אז הציע לו את זה. אבל הוא סירב כי לא הכיר כאן אף אחד וציריך אז היה רחוק מאוד מההווי של וורשא ואשתו אמרה שלא יסרב לפני שנמלך עם רבו רבי דוד מסוכטשוב. רבו אמר לו שחייב לקבל המשרה והוא התווכח אז רבי דוד עמד ודחה אותו עד החוצה בשתי ידיו ואמר לו בתוקף שלא ידרוך יותר על מפתן ביתו בלתי קבלת המשרה בציריך כך הוא ניצל עם אשתו וחמש ילדיו.

בטרם ובשעת השואה אביו חיכה כל יום בתחנת רכבת אם יש פליטים ונביאים הביתה ואכלו וישנו שם מספר בלתי מוגבל וגם אחרי השואה. בין כל הבאים היו גם חשובים כמו הרבי מטאהש בגיל 28 ולא הכירו אותו במקום, אבל אביו הכיר בו שהוא מיוחד וארגן לו מנין מיוחד בביתו וגם ארגן לו עריכת טיש וקרא לאנשים להגיע לטישים. וכך זה נמשך כמה חדשים עד שנסע לקנדה האדמו"ר הקדוש מטאהש הכיר טובה לנפטר על כך עד יומו האחרון.

בבחרותו למד בישיבה במונטריי ובקאפעלען בבלגיה ביחד עם רבי נחמיה עדל ורבי אליעזר חאנס ועוד תלמידי חכמים. 

לאחר מכן המשיך ללמוד בגייטסהד ובסלבודקה שם הכיר את הרב טרגר זצ"ל. כשלמד בגייטסהד לא נסע לפסח לביתו, אביו רצה שיהיה על פסח בבית חסידי חם אז כתב מכתב לאדמ"ר משאץ אם יואיל להזמין את בנו על הסדרים. הרבי משאץ נענה בחיוב והוא היה אצלו שתי סדרים ונכדי השאצער אומרים שהיה לו קפידא כל השנים שאף אחד לא יהיה בסדרים חוץ מבני ואבל לכבוד ר' אברהם שלמה לא סירב.

בהגיעו לפרק האישה מקדש נשא לאשה את רעייתו החשובה מרת פרידה תחי' לבית מאטיאס מאנטוורפן והוא קבע משכנו בציריך ליד הוריו שכיבד אותם בחייהם ובמותם.

בתחילת דרכו לא היה לו אפילו לשלם השכירות ואחרי כעשר שנים אחרי חתונתו אחרי פטירת אמו הצדקנית בגיל די צעיר שאמר לו לפני פטירתה שהיא תעלה לכסא הכבוד לפעול שלחיים נחמן יהיה תמיד כיס מלא ואכן כך ההצלחה האירה לו פנים ועשה חיל בעסקיו במסחר גלגלי רכב שאגב עסק בזה עד אז כבר עשר שנים בלי הצלחה היה לב טוב לב פתוח חביב ואהוב על כולם.

בחנוכה האחרון לחייו

"כל אחד הרגיש קרוב אליו מלחמו נתן לדל ופיזר מעותיו לאביונים ולהרבה מאוד מוסדות תורה בעירו ובארץ ישראל לכל החוגים וגם הלווה סכומים גדולים לאנשים שיוכלו להתחיל להקים עסק" אומרים מכריו.

ואכן יש כמה בעלי הצלחה שהוא פתח להם ראשון היה תמיד עם חיות ושמחת חיים. קבע עתים לתורה מבלי לוותר עליהם בשבת התחיל לימודיו בשעה חמש בבוקר היה תמיד מעשרה ראשונים בביהמ"ד.

תפילותיו היו ברגש והרבה לזמר פרקי תהלים בהשתפכות הנפש כמתחטא בן על אביו היה מכבד ומייקר מאוד תלמידי חכמים והיה מקורב מאוד להרבה אדמו"רים מהשורה הראשונה והיה לוקח ברכבו את אדמו"רי גור ה'לב שמחה' וה'פני מנחם' זצ"ל בשהותם בשווייץ.

מכריו מספרים ל'בחדרי חרדים' כי בכלל היה לו אהבת ישראל במידה גדולה. כל שבת היו סועדים על שולחנו כחמש משולחים ויותר וזה יש לזקוף לזכות אשתו כשהפסיק לעבוד קבע לימודו בכולל אברכים כמה שעות ביום עם חברותא אברכי העיר קראו לו בתואר "דוד אונקל".

הוא היה עסקן נמרץ כחמישים שנים לקופת רבי מאיר בעל הנס כולל פולין והיה מכתת רגליו כל יום ראשון על פתחי הבתים לפי סדר כדי לרוקן הקופות והביא בשנה 100 אלף פראנק לכולל פולין גם היה עסקן לכולל אברכים המקומי בציריך ועל כולם החזיק על חשבונו כולל אברכים על שם הגה"ק רבי דוד כהנא שפירא מפירטה בראשות בנו בכורו הרה"ג רבי בצלאל צבי.

הנגיד המנוח היה קשור בלב ונפש לאדמו"רי גור ויבלחט"א האדמו"ר מגור.

לפני כשבוע הלכה לעולמה אחותו של המנוח מרת אסתר בורנשטיין ע"ה אמם של הנגיד ישראל מרדכי בורנשטיין ושל יונתן בורנשטיין מנכ"ל איחוד מוסדות גור.

השאיר אחריו בנו בכורו הרה"ג רבי בצלאל צבי קובלסקי מרביץ תורה, הרה"ח ר' ישראל משה מאשדוד ורבי אברהם שלמה מציריך ובתו אשת הגה"ח רבי אריה שיינפלד מרביץ תורה בציריך.

ארונו יגיע לארץ והוא ייטמן בהר המנוחות ליד הוריו בחלקה שקנה מיד אחרי לוויית אביו.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

שווייץ ציריך חסידות גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד